Αξιολόγηση ενός τμήματος
Posted: Thu Apr 05, 2007 10:00 am
Παραθέτω ένα απόσπασμα από ενδιαφέρον κείμενο που βρήκα στο Internet:
Η ποιοτική αξιολόγηση μπορεί να βασίζεται στα παρακάτω κριτήρια:
1.Ύπαρξη σοβαρών εκπαιδευτικών υποδομών και πόρων. Για παράδειγμα, τα μαθήματα διδάσκονται απλά σε ένα τεράστιο αμφιθέατρο με το min 4 ώρες την εβδομάδα ή το Τμήμα διαθέτει ανθρώπινους πόρους ώστε να υπάρχουν και επιπλέον 2 ώρες φροντιστήρια και άλλες 2 ώρες ειδικά εργαστήρια ανά μάθημα σε μικρότερες ομάδες φοιτητών.
2. Σύγχρονες τεχνικές/τεχνολογίες εκπαίδευσης. Υπάρχει η απλή χρήση του μαυροπίνακα σε ένα τεράστιο αμφιθέατρο ή χρήση σύγχρονων οπτικοακουστικών μεθόδων, του Internet και των πολυμέσων, των ομαδικών εργασιών και των παιγνίων, των παρουσιάσεων των φοιτητών και των οργανωμένων συζητήσεων σε μικρές ομάδες φοιτητών.
3. Συμπληρωματικές πηγές γνώσης. Ο καθηγητής απλά δίνει το δικό του βιβλίο στους φοιτητές ή υπάρχουν αρκετά σχετικά ξενόγλωσσα βιβλία ανά μάθημα στη βιβλιοθήκη που χρησιμοποιούνται από τα κορυφαία Πανεπιστήμια, καθώς και η ουσιαστική αξιοποίηση του Internet για εύρεση της σχετικής γνώσης
4. Άμεση ενημέρωση των φοιτητών. Υπάρχει η άποψη ότι οι φοιτητές είναι ένα αναγκαίο κακό ή ότι είναι ενεργοί συντελεστές της σωστής λειτουργίας του Τμήματος, άρα να υπάρχει ουσιαστική ενημέρωσή τους μέσω της Ιστοσελίδας του Τμήματος, Ενημερωτικών Δελτίων, ειδικών εκδηλώσεων κλπ.
5. Σύνδεση με την αγορά εργασίας. Υπάρχει άγνοια και καθόλου ενδιαφέρον για το τι κάνουν οι πτυχιούχοι του Τμήματος ή συνεχής προσπάθεια για να βοηθηθούν επαγγελματικά οι απόφοιτοι μέσω της υποχρεωτικής πρακτικής άσκησης, των εκδηλώσεων καριέρας κλπ.
6. Σύγχρονοι θεσμοί. Το Τμήμα λειτουργεί με παρωχημένες διαδικασίες και πρακτικές ή υπάρχουν σύγχρονοι θεσμοί που τους συναντάμε εδώ και χρόνια σε γνωστά Πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως η αξιολόγηση των μαθημάτων και καθηγητών από τους φοιτητές, ο θεσμός του προσωπικού καθηγητή, η ύπαρξη συνεδρίου που να οργανώνεται από τους φοιτητές κλπ.
7. Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών. Υπάρχει ένα απλό πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών ή συνδυασμός με σύγχρονα μεταπτυχιακά προγράμματα που να προσφέρουν εξειδικευμένες γνώσεις σε πτυχιούχους και στην ιδιαίτερα απαιτητική κατηγορία των εργαζομένων.
8. Στενή συνεργασία με κορυφαία Πανεπιστήμια. Το Τμήμα λειτουργεί σε μια “γνωσιακή καραντίνα” ή έχει στενή συνεργασία με γνωστά Πανεπιστήμια του εξωτερικού στα πλαίσια ανταλλαγής φοιτητών για ένα/δύο εξάμηνα, πρόσκλησης επισκεπτών καθηγητών για να διδάξουν κλπ.
9. Έμφαση στην Έρευνα. Το Τμήμα είναι ένας “απλός αγωγός” μαθημάτων και πακεταρισμένης γνώσης ή δημιουργεί νέα γνώση μέσα από οργανωμένα διδακτορικά προγράμματα, ενεργή συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα, οργανωμένα ερευνητικά εργαστήρια κλπ.
10. Διεθνής αναγνώριση. Το Τμήμα λειτουργεί μέσα στα πλαίσια της Ελληνικής μετριότητας ή καταφέρνει να έχει μια διεθνή αναγνώριση μέσω των επιστημονικών δημοσιεύσεων των καθηγητών σε υψηλού επιπέδου περιοδικά, τις διεθνείς συνεργασίες με κορυφαία κέντρα αριστείας, τις διεθνείς διακρίσεις και βραβεία καθηγητών, ερευνητών και προγραμμάτων κλπ.
Η ποιοτική αξιολόγηση μπορεί να βασίζεται στα παρακάτω κριτήρια:
1.Ύπαρξη σοβαρών εκπαιδευτικών υποδομών και πόρων. Για παράδειγμα, τα μαθήματα διδάσκονται απλά σε ένα τεράστιο αμφιθέατρο με το min 4 ώρες την εβδομάδα ή το Τμήμα διαθέτει ανθρώπινους πόρους ώστε να υπάρχουν και επιπλέον 2 ώρες φροντιστήρια και άλλες 2 ώρες ειδικά εργαστήρια ανά μάθημα σε μικρότερες ομάδες φοιτητών.
2. Σύγχρονες τεχνικές/τεχνολογίες εκπαίδευσης. Υπάρχει η απλή χρήση του μαυροπίνακα σε ένα τεράστιο αμφιθέατρο ή χρήση σύγχρονων οπτικοακουστικών μεθόδων, του Internet και των πολυμέσων, των ομαδικών εργασιών και των παιγνίων, των παρουσιάσεων των φοιτητών και των οργανωμένων συζητήσεων σε μικρές ομάδες φοιτητών.
3. Συμπληρωματικές πηγές γνώσης. Ο καθηγητής απλά δίνει το δικό του βιβλίο στους φοιτητές ή υπάρχουν αρκετά σχετικά ξενόγλωσσα βιβλία ανά μάθημα στη βιβλιοθήκη που χρησιμοποιούνται από τα κορυφαία Πανεπιστήμια, καθώς και η ουσιαστική αξιοποίηση του Internet για εύρεση της σχετικής γνώσης
4. Άμεση ενημέρωση των φοιτητών. Υπάρχει η άποψη ότι οι φοιτητές είναι ένα αναγκαίο κακό ή ότι είναι ενεργοί συντελεστές της σωστής λειτουργίας του Τμήματος, άρα να υπάρχει ουσιαστική ενημέρωσή τους μέσω της Ιστοσελίδας του Τμήματος, Ενημερωτικών Δελτίων, ειδικών εκδηλώσεων κλπ.
5. Σύνδεση με την αγορά εργασίας. Υπάρχει άγνοια και καθόλου ενδιαφέρον για το τι κάνουν οι πτυχιούχοι του Τμήματος ή συνεχής προσπάθεια για να βοηθηθούν επαγγελματικά οι απόφοιτοι μέσω της υποχρεωτικής πρακτικής άσκησης, των εκδηλώσεων καριέρας κλπ.
6. Σύγχρονοι θεσμοί. Το Τμήμα λειτουργεί με παρωχημένες διαδικασίες και πρακτικές ή υπάρχουν σύγχρονοι θεσμοί που τους συναντάμε εδώ και χρόνια σε γνωστά Πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως η αξιολόγηση των μαθημάτων και καθηγητών από τους φοιτητές, ο θεσμός του προσωπικού καθηγητή, η ύπαρξη συνεδρίου που να οργανώνεται από τους φοιτητές κλπ.
7. Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών. Υπάρχει ένα απλό πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών ή συνδυασμός με σύγχρονα μεταπτυχιακά προγράμματα που να προσφέρουν εξειδικευμένες γνώσεις σε πτυχιούχους και στην ιδιαίτερα απαιτητική κατηγορία των εργαζομένων.
8. Στενή συνεργασία με κορυφαία Πανεπιστήμια. Το Τμήμα λειτουργεί σε μια “γνωσιακή καραντίνα” ή έχει στενή συνεργασία με γνωστά Πανεπιστήμια του εξωτερικού στα πλαίσια ανταλλαγής φοιτητών για ένα/δύο εξάμηνα, πρόσκλησης επισκεπτών καθηγητών για να διδάξουν κλπ.
9. Έμφαση στην Έρευνα. Το Τμήμα είναι ένας “απλός αγωγός” μαθημάτων και πακεταρισμένης γνώσης ή δημιουργεί νέα γνώση μέσα από οργανωμένα διδακτορικά προγράμματα, ενεργή συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα, οργανωμένα ερευνητικά εργαστήρια κλπ.
10. Διεθνής αναγνώριση. Το Τμήμα λειτουργεί μέσα στα πλαίσια της Ελληνικής μετριότητας ή καταφέρνει να έχει μια διεθνή αναγνώριση μέσω των επιστημονικών δημοσιεύσεων των καθηγητών σε υψηλού επιπέδου περιοδικά, τις διεθνείς συνεργασίες με κορυφαία κέντρα αριστείας, τις διεθνείς διακρίσεις και βραβεία καθηγητών, ερευνητών και προγραμμάτων κλπ.