Περισσότερα από 15 ψηφιακά τηλεοπτικά κανάλια αναμένεται να εκπέμπουν μέχρι το τέλος του 2009 στην Ελλάδα, ενώ το τελευταίο επτάμηνο διπλασιάστηκαν οι πάροχοι τηλεοπτικών υπηρεσιών μέσω internet (IPTV). Tην ίδια στιγμή, ψηφιακή τηλεόραση στη Δυτική Ευρώπη παρακολουθούν 100 εκατ. νοικοκυριά. Όσον αφορά στo mobile TV, οι τζίροι που θα κάνει διεθνώς την προσεχή 5ετία αναμένεται να ξεπεράσουν τα 50 δισ. δολάρια.
Σε δύσκολες οικονομικά συγκυρίες, τα παραπάνω στοιχεία μόνο θετικές σκέψεις μπορούν να προκαλέσουν. Είναι σαφές ότι οι προοπτικές που δημιουργούνται στην αγορά από την ανάπτυξη της ψηφιακής τηλεόρασης, του IPTV και του mobile TV είναι ιδιαίτερα θετικές, ίσως περισσότερο από ότι θα περίμενε κανείς.
Κινητό: Το 20% των καταναλωτών από όλες τις χώρες χρησιμοποιεί σε καθημερινή βάση το κινητό τηλέφωνο για να παρακολουθήσει video από ιστοσελίδες, όπως το YouTube, καθώς και τηλεόραση, ταινίες, ειδήσεις
Τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι προμηθευτές τους, αλλά και οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι βρίσκονται μπροστά σε μια τεράστια πρόκληση που λέγεται «παροχή τηλεοπτικών υπηρεσιών από περισσότερες πλατφόρμες». Οι θετικές προοπτικές αποδεικνύονται καθημερινά από τις σημαντικές επενδύσεις των ενδιαφερόμενων πλευρών, τόσο στo λεγόμενο IPTV (Internet Protocol Television), όσο και στο mobile TV, τόσο στην Ευρώπη -κυρίως-όσο και στη χώρα μας.
Deloitte: Στην εποχή των Millennials
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πρόσφατη έρευνα της Deloitte έδειξε ότι το 75% των καταναλωτών ηλικίας 14-25 ετών, οι λεγόμενοι Millennials, θεωρούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή καλύτερο μέσο ψυχαγωγίας από την τηλεόραση. Στην έρευνα συμμετείχαν 8.800 καταναλωτές, ηλικίας 14-75 ετών από τη Βραζιλία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.
Μελετώντας κανείς προσεκτικά τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας, διαπιστώνει ότι οι Millennials είναι η γενιά που αφιερώνει τον περισσότερο χρόνο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, στη μουσική και στη χρήση του διαδικτύου για κοινωνική συναναστροφή σε σχέση με τις υπόλοιπες. Το 80% αναζητεί και «κατεβάζει» μουσική από το διαδίκτυο σε τακτική βάση, ενώ το 73% χρησιμοποιεί το διαδίκτυο πολύ συχνά για κοινωνική δικτύωση και άμεση επικοινωνία. Παράλληλα, το 59% χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνο ως μέσο ψυχαγωγίας σε σύγκριση με το 33% του συνόλου των καταναλωτών. Την ίδια στιγμή, οι Millenials αφιερώνουν κατά το ένα τρίτο λιγότερο χρόνο στην τηλεόραση από τις υπόλοιπες γενιές.
Η αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών για ψηφιακό περιεχόμενο και ειδικότερα των πλέον ενεργών καταναλωτών που είναι οι νεαρότεροι, δημιουργεί νέες πηγές εσόδων για τους παρόχους τεχνολογίας, καθώς οι προσωπικοί υπολογιστές, τα κινητά τηλέφωνα και οι μικρές φορητές συσκευές γίνονται ολοένα και περισσότερο δημοφιλείς. Περίπου το 50% των καταναλωτών από όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα παρακολουθεί ταινίες και άλλα videos στο διαδίκτυο και ζητά τη δυνατότητα εύκολης μεταφοράς του ψηφιακού περιεχομένου από συσκευή σε συσκευή.
Στις ΗΠΑ μάλιστα, το 39% θα «κατέβαζε» περισσότερες ταινίες από το διαδίκτυο αν η σύνδεσή του ήταν πιο γρήγορη και η μεταφορά των αρχείων πιο σύντομη. Τέλος, το ένα τρίτο των καταναλωτών από την Ιαπωνία και τη Βραζιλία δήλωσε ότι παρακολουθεί επαγγελματικό ψηφιακό περιεχόμενο, όπως ταινίες και ειδήσεις, από το κινητό τηλέφωνο. Οι δυνατότητες που προσφέρει πλέον το τελευταίο, το έχουν μετατρέψει σε νέο μέσο ψυχαγωγίας.
Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, ένας στους τρεις καταναλωτές όλων των ηλικιών χρησιμοποιεί τις δυνατότητες του κινητού τηλεφώνου, όπως τη φωτογραφική μηχανή, για να διασκεδάσει (50% στη Βραζιλία, 34% στην Ιαπωνία, 33 στο Ηνωμένο Βασίλειο, 32% στις ΗΠΑ και 26% στη Γερμανία). Παράλληλα, περίπου το 20% των καταναλωτών από όλες τις χώρες χρησιμοποιεί σε καθημερινή βάση το κινητό τηλέφωνο για να παρακολουθήσει video από ιστοσελίδες, όπως το YouTube, καθώς και τηλεόραση, ταινίες, ειδήσεις.
Όλα αυτά φυσικά δεν θα είχαν νόημα, εάν δεν δημιουργούσαν σημαντικό πεδίο δράσης και ανάπτυξης και στη διαφήμιση. Τα στοιχεία της έρευνας της Deloitte είναι και εδώ ιδιαίτερα κατατοπιστικά. Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα ανέδειξαν τις τηλεοπτικές διαφημίσεις ως εκείνες που επηρεάζουν περισσότερο τις αποφάσεις αγορών τους. Ακολουθούν οι διαφημίσεις στα περιοδικά, στο διαδίκτυο και στις εφημερίδες. Η διαδικτυακή διαφήμιση κερδίζει συνεχώς πόντους, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση στη Γερμανία (57%) και στην Ιαπωνία (61%), ενώ πιο αποτελεσματικοί τύποι διαδικτυακής διαφήμισης αναδείχθηκαν τα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης και οι διαφημίσεις σε banners.
Παράλληλα, το 6% των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο επηρεάζεται από τις διαφημίσεις στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (τύπου Facebook, Twitter κ.ά.), το 13% των καταναλωτών στην Ιαπωνία από τις διαφημίσεις στα blogs, ενώ ένα μικρό, αλλά αξιοσημείωτο ποσοστό δήλωσε ότι η διαφήμιση στα κινητά τηλέφωνα ασκεί τη μεγαλύτερη επιρροή στις αγοραστικές αποφάσεις του.
Αλλά και στην Ελλάδα η κατάσταση δεν είναι διαφορετική. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΑΒ Hellas, τα 40 εκατομμύρια ευρώ άγγιξε το ποσό που δαπανήθηκε στη χώρα μας για την online διαφημιστική προβολή για το 2008, σημειώνοντας αύξηση 30% από to 2007. Η έρευνα διεξήχθη ανάμεσα στις εταιρείες-μέλη του ΙΑΒ Hellas, οι οποίες περιλαμβάνουν το σύνολο των μεγαλύτερων εγχώριων sites και media shops που διαχειρίζονται online καμπάνιες.
http://www.marketingweek.gr/default.asp ... arId=22734