barbarosa wrote:Το δάσος είναι φθηνές, ασφαλείς και άνετες μεταφορές για όλους.
Ο κάθε πολίτης πληρώνει ένα σκασμό φόρους σε όλη του τη ζωή. Άμμεσα ή έμμεσα δεν υπάρχει δραστηριότητα η οποία να μην φορολογείται. Αυτός ο πακτωλός χρημάτων λοιπόν υποτίθεται ότι μαζεύεται ώστε στη συνέχεια να δαπανηθεί για το καλό όλης της κοινωνίας. Οι μεταφορές (με την γενικότερη έννοιά τους) είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία μιας κοινωνίας οπότε ένα μέρος της κρατικής δαπάνης πρέπει να πηγαίνει εκεί. Ας είναι λοιπόν ζημιογόνες αυτές οι εταιρίες αρκεί να παράγουν μια χρήσιμη υπηρεσία για το λαό και το έλλειμά τους να τροφοδοτείται από τον κρατικό προυπολογισμό. Λεφτά υπάρχουν πολλά στα ταμεία του κράτους απλώς δαπανώνται προς όφελος της αστικής τάξης που βρίσκεται στην εξουσία. Ως γρήγορο παράδειγμα μπορώ να σου πω ότι κανα δυο υποβρύχια του Άκη ή ένα μικρό ποσοστό των επιχορηγήσεων των εφοπλιστών κάθε χρόνο θα ήταν αρκετά ώστε να έχουμε εξαιρετικές μεταφορές στην πρωτεύουσα και όλη την Ελλάδα.
Η απότομη αύξηση της τιμής των εισιτηρίων και η παράλληλη μείωση της παρεχόμενης υπηρεσίας δείχνει ότι πλέον η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται να διοχετεύσει χρήματα στις δημόσιες μεταφορές (η μάλλον για να ακριβολογώ ενδιαφέρεται ακόμα λιγότερο απ ότι πριν). Δεν πρέπει να δεχόμαστε καμία έκπτωση στο βιοτικό μας επίπεδο ως "λογική" ή "αναμενόμενη" ή "αναπόφευκτη". Οι επιστήμες και η τεχνολογία πηγαίνουν μπροστά και οι κοινωνίες πρέπει να κάνουν το ίδιο.
Οι τιμές των εισιτηρίων στην Ελλάδα όπως ανέλυσε και ο ja παραπάνω είναι απαράδεκτες. Το μόνο που θεωρώ προσωπικά λογικό είναι είτε να μείνουν σταθερές και να αυξηθεί η ποιότητα των μεταφορών είτε να μειωθούν. Οποιαδήποτε αύξηση είναι εκτός λογικής και ενάντια στο λαικό συμφέρον.
Δεν παίζει αυτό που λες εξ'αρχής. Οι μεταφορές στην Αθήνα είναι δημοσίου χαρακτήρα, δεν είναι δημόσιες. Υπάρχουν μεταφορικές εταιρείες που βασίζονται στην αυτοχρηματοδότηση και η σχέση τους με το κράτος είναι αυτή ενός μεγάλου πελάτη που έχει απαιτήσει μισό εισιτήριο για εκατομμύρια πολίτες και αρνείται να πληρώσει τη διαφορά. Η απόσταση απ'αυτό που περιγράφεις, δηλαδή τις επιδοτούμενες αστικές μεταφορές (που είναι τελείως άστοχο ούτως ή άλλως γιατί δεν υπάρχει λόγος επιδότησης των αστικών μεταφορών, είναι έτσι κι αλλιώς κερδοφόρες) είναι τόσο μεγάλη όσο μεγάλο είναι το χρέος του κράτους στις μεταφορικές εταιρίες που κάνει ανέξοδη κοινωνική πολιτική εις βάρος τους.
Αναλυτικά:
-Οι εταιρίες δεν θα ήταν ζημιογόνες αν δεν είχαν προσλάβει κόσμο με δημοσιουπαλληλικούς όρους και παχυλούς μισθούς τις καλές εποχές κι επίσης αν το κράτος τους έδινε αυτά που τους χρωστάει.
-Το κράτος δεν έχει καμία υποχρέωση να επιδοτεί δωρεάν αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα πολύ απλά γιατί ο φορολογούμενος στο Νευροκόπι δεν έχει καμία δουλειά να πληρώνει το μετρό της Αθήνας που πιθανότατα δεν θα πάρει ποτέ του. Οι αστικές συγκοινωνίες πρέπει να χρηματοδοτούνται από τους χρήστες τους και όταν δε χρωστάει το κράτος θα είναι κερδοφόρες πολύ απλά γιατί η ζήτηση είναι τεράστια και η ανάγκη που καλύπτουν είναι πάγια. "Βγάζουν τα λεφτά τους" με λίγα λόγια, δεν είναι άγονη γραμμή.
-Το κράτος, αφού απαλλαγεί απ΄την ανάγκη να επιδοτεί τις συγκοινωνίες οφείλει να μειώσει ανάλογα και τη φορολογία με κατεύθυνση αυτή να γίνει η ελάχιστη δυνατή για να καλύπτει το κόστος υπηρεσιών κοινωνικής αναγκαιότητας που δεν καλύπτουν ιδιωτικές και τοπικές πρωτοβουλίες. Ο ΟΑΣΑ πρέπει να ελέγχεται από την τοπική αυτοδιοίκηση της πόλης, όχι από το υπουργείο. Τα ΚΤΕΛ είναι τυπικό παράδειγμα καθαρά ιδιωτικής πρωτοβουλίας που δουλεύει καλά χωρίς διοικητικές παρεμβάσεις απ'το κράτος, με μοναδική κρατική παρέμβαση τον προσδιορισμό τιμών και τη διατήρηση της κλειστής αγοράς. Αυτή η ελάχιστη παρέμβαση του κράτους είναι ουσιαστικά και υπεύθυνη για τις υψηλές τιμές στα ΚΤΕΛ. Με κατάργηση του προσδιορισμού τιμών και απελευθέρωση της αγοράς ίσως μία μέρα δούμε κι εδώ φθηνές τιμές στην υπεραστική μεταφορά, όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο που υπάρχουν 3-4 μεγάλοι ανταγωνιστικοί μεταφορείς. Τα μονοπώλια ανεβάζουν τις τιμές, μόνο που στην Ελλάδα το μεγαλύτερο μονοπώλιο είναι το κράτος και ο παρεμβατισμός.
2ον: Το Oyster Card του Λονδίνου έχει ένα βασικό ελάττωμα. Κρατάει ιστορικό διαδρομών. Αυτό δεν θα περνούσε σε καμία χώρα με σοβαρή αντίληψη περί ιδιωτικότητας (τέτοια χώρα ΔΕΝ είναι η Αγγλία) και δεν υπάρχει καμία δικαιολογία στο να περάσει εδώ σε ένα αντίστοιχο σύστημα. Για την τιμολόγηση μίας διαδρομής αρκεί να ξέρεις που άρχισε και που τελείωσε. Η συγκεκριμένη πληροφορία δεν έχει καμία δουλειά να αποθηκεύεται ούτε καν για 24 ώρες αργότερα, παραβιάζοντας εξόφθαλμα την αρχή του ότι σε μία δεδομένη χρονική στιγμή, πληροφορία που δεν χρειάζεται, δεν πρέπει να είναι και γνωστή. Η εισαγωγή καινοτόμων τεχνολογιών δε χρειάζεται να κουβαλάει μαζί και τα φοβικά πρόσθετα από χώρες με νομοθεσίες που δε σέβονται κανέναν και τίποτα.
3ον: Η εισαγωγή e-ticket με παράλληλη τιμολόγηση απόστασης, δηλαδή την εισαγωγή ενός ολοκληρωμένου ΠΣ κατ'αρχήν θα εισάγει κίνητρο να πληρώνουν εισιτήριο αυτοί που δεν το κάνουν. Υπ'αυτή την έννοια, η λαθρεπιβίβαση θα μειωθεί από μόνη της ακόμη και χωρίς παράλληλη εισαγωγή μεθόδων ελεγχόμενης εισόδου. Αν θέλω να πάω 5 στάσεις με το λεωφορείο και με το ηλεκτρονικό μου token θα χρεωθώ, με τη μορφή χρέωσης λογαριασμού, κατά 20 cents, μάλλον θα το πάρω μαζί μου. Αν για 5 στάσεις (δηλαδή για 1,5 χιλιόμετρο περίπου) με αναγκάζουν να πληρώσω 1,40 δεν θα το κάνω είτε είναι ηλεκτρονικό το εισιτήριο, είτε όχι. Ο κόσμος δεν είναι κλέφτης, πληρώνει εισιτήριο όταν αντιλαμβάνεται ότι παίρνει το value-for-money το οποίο αναγκαστικά σημαίνει "λογικές" τιμές. Κι αν θεωρήσουμε ότι δεν υπάρχει διάθεση μείωσης εισιτηρίων, αυτό μπορεί να γίνει μόνο με βελτίωση υπηρεσίας και δικαιότερο σύστημα χρεώσεων. Αυτός που δεν έχει να πληρώσει, δεν θα πληρώσει ούτε και την κλήση. Οι περισσότεροι, όμως, είναι αυτοί που γενικώς έχουν αλλά δε γουστάρουν να τα δίνουν για υπηρεσία που υπερτιμολογείται ή είναι χαμηλής ποιότητας. Τυπικό παράδειγμα η Αττική Οδός που κανένας δεν έχει πρόβλημα να πληρώνει 2.80. Στην Αθηνών-Λαμίας, όμως, που αν κάποιος είχε την ατυχία να περάσει ποτέ με βροχή από την ανηφόρα στις Αφίδνες θα νόμιζε ότι είναι σε πλεούμενο, τα 2.10 που χρεώνουν δεν τα αξίζουν, άρα δεν τα πληρώνω.