Τέσσερα σενάρια για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Αναδημοσιεύσεις άρθρων και κειμένων που βρήκατε κάπου αλλού και θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας .
Post Reply
User avatar
Fairy
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1733
Joined: Tue Jan 24, 2006 4:48 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Mairyland Park

Τέσσερα σενάρια για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Post by Fairy » Wed Jun 28, 2006 3:39 pm

Το παρακάτω άρθρο προέρχεται από τον ιστότοπο e-Paideia και αποτελεί αναδημοσίευση από γνωστή εφημερίδα. Αν και η προσωπική άποψη του γράφοντος είναι μάλλον εμφανής, ο λόγος που παραθέτω το άρθρο αυτό δεν είναι για να ταχθώ ανοικτά υπέρ ή ενάντια στη γνώμη του, αλλά για τον πληροφοριακό χαρακτήρα του άρθρου.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

:study: Τέσσερα σενάρια για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Εφοδιασμένοι με ασκήσεις επί χάρτου και έτοιμα εναλλακτικά σενάρια για την έκβαση της επιχείρησης, που θα μπορούσε να τιτλοφορηθεί ως «τρόποι κατάργησης του δημόσιου πανεπιστημίου», είναι οι υπουργοί Παιδείας των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ, η σύνοδος των οποίων εφέτος φιλοξενείται από την Ελλάδα, αναφέρει σε δημοσίευμά της η Ελευθεροτυπία (27.6.2006).

Οι υπουργοί Παιδείας, οι οποίοι συνεδριάζουν επί δυο ημέρες (27 και 28 Ιουνίου) σε μεγάλο ξενοδοχείο στο Λαγονήσι, όχι μόνον θα μελετήσουν τα τέσσερα στον αριθμό προτεινόμενα «σενάρια» -τα οποία οι διοργανωτές προφανώς κρίνουν ως τα πλέον ενδεδειγμένα- όχι μόνον θα συζητήσουν αναλυτικά επ' αυτών αλλά θα κληθούν ν' απαντήσουν ποιο μοντέλο προτιμούν και πώς θα το δρομολογήσουν.

Με οικονομικούς όρους διατυπωμένα τα «Τέσσερα σενάρια για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης», που θα μπορούσαν να τιτλοφορηθούν και ως «τα τέσσερα σενάρια για την απαλλαγή του κράτους από την οικονομική επιβάρυνση των πανεπιστημίων και την ένταξη αυτών στους όρους της αγοράς», προδιαγράφουν:
α) Το ηλεκτρονικό πανεπιστήμιο.
β) Το πανεπιστήμιο της κατάρτισης σε απευθείας σύνδεση με την οικονομία των τοπικών κοινωνιών.
γ) Το ημι-κρατικό πανεπιστήμιο.
δ) Το πανεπιστήμιο επιχείρηση.

Ολα τα προτεινόμενα σενάρια εμφανίζονται αποσυνδεδεμένα από την οποιαδήποτε υποχρέωση του κράτους ως προς τη χρηματοδότηση και την ενίσχυση του κοινωνικού χαρακτήρα του πανεπιστημίου. Παράλληλα όμως είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το βασικό σκεπτικό της Συνόδου, το οποίο, σύμφωνα με τους βασικούς θεματικούς άξονες των εργασιών της, στοιχειοθετείται από τον προβληματισμό σχετικά με το «Ποιος πρέπει να πληρώνει την Ανώτατη Εκπαίδευση», με τη «μέτρηση της ποιότητας και της απήχησης» αλλά και με τη «συμμετοχή της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην έρευνα και την καινοτομία σε μια παγκόσμια οικονομία της γνώσης».

Είναι σαφής συνεπώς ο στόχος της Συνόδου, που έχει αναλάβει να χαράξει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει η τριτοβάθμια εκπαίδευση προς την ιδιωτικοποίηση ή, σύμφωνα με άλλη διατύπωση, προς την απελευθερωμένη αγορά. Οι αναφορές στις «υπηρεσίες» και τα «προϊόντα» των πανεπιστημίων αποτελούν τον κανόνα στα κείμενα της συνόδου.

Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν αρχίσει να συγκροτούνται ακόμα και συμμαχίες ως προς την ανάδειξη του ισχυρότερου, καθώς αναπόφευκτα θα ακολουθηθούν διαδικασίες επικύρωσης ή μη και κατ' επέκταση διαμόρφωσης τελικής εισήγησης βασισμένης σε κάποια εξ αυτών. Συνοπτικά τα «σενάρια» είναι:

* «Ανοιχτό δίκτυο». Αυτό σημαίνει σπουδές διαδικτυακές, με κυρίαρχη γλώσσα τ' αγγλικά και φυσικά χωρίς απαιτήσεις στην έρευνα. Εμφανίζεται ως μοντέλο που απαιτεί κι ενισχύει τη διασυνοριακή και διαδικτυακή συνεργασία μεταξύ Ιδρυμάτων ενώ ως προς τη χρηματοδότηση επισημαίνει τα οφέλη από την προσέλκυση περισσότερων επιχορηγήσεων.

* «Υπηρετώντας την τοπική κοινωνία». Σημαίνει ενσωμάτωση των πανεπιστημίων στις τοπικές οικονομίες με συνεργασία ακόμα και στο περιεχόμενο των σπουδών. Και εδώ η έρευνα υποβαθμίζεται ως «καλοδεχούμενο υποπροϊόν» έναντι της εξειδικευμένης διδασκαλίας. Προβλέπεται, ωστόσο, η διατήρηση ενός μικρού αριθμού ελίτ ιδρυμάτων διεθνούς κύρους. Αν και οι κίνδυνοι που επισημαίνουν παραπέμπουν σε εσωτερική ανισότητα.

* «'Νέο μοντέλο δημόσιας διαχείρισης». Το προωθούμενο σύμφωνα με πληροφορίες μοντέλο τόσο στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ όσο και, σύμφωνα με τις ενδείξεις, σε εθνικό επίπεδο. Βασικό χαρακτηριστικό του αποτελεί το μεικτό σύστημα χρηματοδότησης (κράτος-ιδιώτες) για τα «αυτόνομα (ή ιδιωτικά εκ νόμου)» Ιδρύματα. Υπάρχει σαφής αναφορά σε δίδακτρα, δεσμούς με βιομηχανία για διεύρυνση πόρων, στοχευμένη ροή κεφαλαίων (ερευνητικά προγράμματα).

* «Πανεπιστήμια Α.Ε.». Δηλαδή, παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης και έρευνας σε εμπορική βάση. Παραρτήματα, στοχευμένη πολιτική από τα Ιδρύματα, ανάμεσα στα χαρακτηριστικά του . Οι κίνδυνοι που επισημαίνονται, ακόμα και από τους εμπνευστές του, είναι αρκετοί. Π.χ. ένα από τα ερωτήματα που τίθενται είναι τι θα γίνει με τις μη εμπορικές επιστήμες, όπως οι ανθρωπιστικές.

Πηγή: e-Paideia
"Αν αυτό που έκανες χτες σου φαίνεται ακόμα μεγάλο, δεν έχεις κάνει αρκετά σήμερα."
User avatar
PaP
Venus Project Founder
Venus Project Founder
Posts: 1077
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:06 am
Academic status: Alumnus/a
Location: San Francisco
Contact:

Post by PaP » Wed Jun 28, 2006 7:02 pm

Η ψιλικατζίδικα δλδ ή τμήματα R&D επιχειρήσεων στα οποία πληρώνει ο φοιτητής το R&D ...
Βέβαια πόσες επιχειρήσεις έχουμε στην Ελλαδίτσα με τμήματα R&D 40-50-60 ?
User avatar
PASCAL
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 3587
Joined: Wed Nov 23, 2005 10:58 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:

Post by PASCAL » Wed Jun 28, 2006 7:30 pm

Από τους "πελάτες" των γηπέδων περνάμε στους "πελάτες" των σχολών.
User avatar
HdkiLLeR
Venus Project Founder
Venus Project Founder
Posts: 4356
Joined: Tue Jan 27, 2004 4:41 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: New York, NY
Contact:

Post by HdkiLLeR » Wed Jun 28, 2006 8:27 pm

PaP wrote:Η ψιλικατζίδικα δλδ ή τμήματα R&D επιχειρήσεων στα οποία πληρώνει ο φοιτητής το R&D ...
Βέβαια πόσες επιχειρήσεις έχουμε στην Ελλαδίτσα με τμήματα R&D 40-50-60 ?
Και πολές λες. Βασικό R&D έτσι όπως πρέπει να γίνεται όχι copy paste τι είπαν στον R&D manager στο τελαυταίο σεμινάριο άντε να γίνεται σε 2-3.
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GCS d-->--- s+:+ a- C++(+++) BILS++++$ P--- L++++>+++++ E--- W+++ N+ o+ K w--
O M+ V-- PS++>+++ PE- Y++ PGP++ t+ 5+ X+ R* tv b++ DI- D+ G+++ e+++>++++ h r++ y++
------END GEEK CODE BLOCK------

"UNIX is basically a simple operating system, but you have to be a genius to understand the simplicity." -- Dennis Ritchie
User avatar
PaP
Venus Project Founder
Venus Project Founder
Posts: 1077
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:06 am
Academic status: Alumnus/a
Location: San Francisco
Contact:

Post by PaP » Wed Jun 28, 2006 9:20 pm

Ναι αλλα Bill όχι μόνο πληροφορική είναι και κάτι εταιρίες αυτοματισμού (συναγερμοί, εναλλακτικές μορφές ενέργειας κλπ) που ίσως έχουν και αυτές ένα τέτοιο τμήμα...
User avatar
tZoLe
Venus Former Team Member
Posts: 1925
Joined: Wed Feb 22, 2006 12:21 am
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Lausanne-Pasalimani
Contact:

Post by tZoLe » Wed Jun 28, 2006 11:32 pm

Μήπως πρέπει να σκεφτούν αυτοί οι κύριοι και την εισαγωγή των πανεπιστημίων στο Χρηματιστήριο;;; Για να βγάλει και κανένας λεφτά ρε παιδιά...
Image
"αν ελευθερία σημαίνει κάτι τελικά , σημαίνει το δικαίωμα να λες στους ανθρώπους αυτό που δεν θέλουν να ακούσουν"
George Orwell (1903 - 1950)

έτσι

Θα μας λείψεις μάγκα Σισσέ...σε ευχαριστούμε για όλα...
User avatar
rapadder
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1897
Joined: Thu Jun 17, 2004 7:12 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:

Post by rapadder » Wed Jun 28, 2006 11:42 pm

ΑΣΟΕΕ Α.Ε. δηλαδή :)
... Γράφτε κώδικα όσο είναι καιρός ...
User avatar
PASCAL
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 3587
Joined: Wed Nov 23, 2005 10:58 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:

Post by PASCAL » Wed Jun 28, 2006 11:45 pm

Η ΑΣΟΕΕ δεν θα είχε πρόβλημα...μέχρι και πυραμίδα εξαπάτησης είχαν στήσει μερικοί εκεί μέσα...
Last edited by PASCAL on Wed Jun 28, 2006 11:50 pm, edited 2 times in total.
User avatar
tZoLe
Venus Former Team Member
Posts: 1925
Joined: Wed Feb 22, 2006 12:21 am
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Lausanne-Pasalimani
Contact:

Post by tZoLe » Wed Jun 28, 2006 11:46 pm

rapadder wrote:ΑΣΟΕΕ Α.Ε. δηλαδή :)
Δεν ακούγεται καλά έχει πολλά φωνήεντα... :lol: ίσως ΑΣΟΚΟΜ, όπως λέμε Ιντρακόμ;
Image
"αν ελευθερία σημαίνει κάτι τελικά , σημαίνει το δικαίωμα να λες στους ανθρώπους αυτό που δεν θέλουν να ακούσουν"
George Orwell (1903 - 1950)

έτσι

Θα μας λείψεις μάγκα Σισσέ...σε ευχαριστούμε για όλα...
User avatar
nada
bit level
bit level
Posts: 41
Joined: Sun Jun 25, 2006 12:27 am
Location: Αθήνα

Post by nada » Thu Jun 29, 2006 2:03 am

Αν αντί για το "ΑΣΟΕΕ" χρησιμοποιησουνε το "ΟΠΑ", πιστεύω θα έχουνε περισότερες επιλογές για τη διαφημιστηκή καμπάνια ... :lol:
(μπορεί για αυτό να το άλλαξαν το όνομα...)
User avatar
tZoLe
Venus Former Team Member
Posts: 1925
Joined: Wed Feb 22, 2006 12:21 am
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Lausanne-Pasalimani
Contact:

Post by tZoLe » Thu Jun 29, 2006 2:32 am

nada wrote:Αν αντί για το "ΑΣΟΕΕ" χρησιμοποιησουνε το "ΟΠΑ", πιστεύω θα έχουνε περισότερες επιλογές για τη διαφημιστηκή καμπάνια ... :lol:
(μπορεί για αυτό να το άλλαξαν το όνομα...)
O nada βρίσκει όλες τις λύσεις....
Image
"αν ελευθερία σημαίνει κάτι τελικά , σημαίνει το δικαίωμα να λες στους ανθρώπους αυτό που δεν θέλουν να ακούσουν"
George Orwell (1903 - 1950)

έτσι

Θα μας λείψεις μάγκα Σισσέ...σε ευχαριστούμε για όλα...
User avatar
AnINffected
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1935
Joined: Fri Jul 30, 2004 7:12 am
Location: There and Back Again

Post by AnINffected » Thu Jun 29, 2006 1:02 pm

Ποιό θεωρείτε ως το καλύτερο σενάριο;

Άαααχχ, ωραίο το ηλεκτρονικό πανεπιστήμιο (συμφεροντολογικά σκεπτόμενος ;) )
Αν και λείπει η επαφή, και αυτό δε μ'αρέσει καθόλου για να είμαι ειλικρινής.
The Analytical Engine has no pretensions to originate anything. It can do whatever we know how to order it to perform (...)
Ada Lovelace


Θέλω και εγώ να παίξω D&D λέμε!!! :-( :-(
User avatar
tZoLe
Venus Former Team Member
Posts: 1925
Joined: Wed Feb 22, 2006 12:21 am
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Lausanne-Pasalimani
Contact:

Post by tZoLe » Thu Jun 29, 2006 1:17 pm

Για μένα το καλύτερο από αυτά τα σενάρια θα ήταν το τρίτο με τα ημικρατικά. Ταυτόχρονα, .ομως δε θα πέπει να αγνοήσουμε πως υπάρχει ανάγκη κάποιες σχολές, κυριως σε ΤΕΙ, να συνδεθούν με την κονωνία περισσότερο. Για μένα το καλύτερο, λοιπόν, θα ήταν να ενισχυθεί η αυτονομία των πανεπιστημίων, να αναζητηθούν νέες πηγές χρηματοδότησης πέρα από το κράτος. Οι κρατικές επιδοτήσεις να συμβάλλουν στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής στο χώρο του πανεπιστημίου.
Έχει πλέον αποδειχθεί πως η χρηματοδότηση της έρευνας απαιτεί πόρους που το κράτος αδυνατεί να παρέχει και εκεί πρέπει να μπει η ιδιωτική πρωτοβουλία. Όσο για τα δίδακτρα, αν αυτά υπάρξουν τελικά θα πρέπει να βασίζονται στο πρότυπο των καναδικών πανεπιστημίων, δηλαδή να συνοδεύονατι από φορολογικές απαλλαγές για την οικογένεια του φοιτητή.
Όσο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ, πρωτού ξεκινήσει όποια συζήτησει για αυτά θα πρέπει να συμφωνηθεί ένας κοινός τρόπος αξιολόγησης των πτυχίων σε δημόσια και ιδιωτικά, αλλά και ένας κοινός τρόπος εισαγωγής με αξιοκρατικά κριτήρια.
Image
"αν ελευθερία σημαίνει κάτι τελικά , σημαίνει το δικαίωμα να λες στους ανθρώπους αυτό που δεν θέλουν να ακούσουν"
George Orwell (1903 - 1950)

έτσι

Θα μας λείψεις μάγκα Σισσέ...σε ευχαριστούμε για όλα...
User avatar
PaP
Venus Project Founder
Venus Project Founder
Posts: 1077
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:06 am
Academic status: Alumnus/a
Location: San Francisco
Contact:

Post by PaP » Thu Jun 29, 2006 1:35 pm

Αμα αλλάξει τελείως ο τρόπος εισαγωγής και πάψουμε να σκάμε τρελά λεφτά σε φροντιστήρια θα μπορούσαμε να συζητάμε για κάποια δίδακτρα ίσως αλλά αποκλείεται να γίνει αυτό γιατί τι θα γίνει με τη βιομηχανία της παραπαιδείς και τόσους εκπαιδευτικούς στα φροντιστήρια ??
Οπως λένε για λεφτά από τους ΟΤΑ... Πλάκα μας κάνετε ? Αυτοί λένε ότι δεν έχουν λεφτά να μπαλώσουν τις τρύπες στους δρόμους...
User avatar
mikem4600
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1363
Joined: Fri Mar 12, 2004 2:00 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: A Galaxy Far, Far Away
Contact:

Post by mikem4600 » Thu Jun 29, 2006 2:05 pm

tZoLe wrote:Για μένα το καλύτερο από αυτά τα σενάρια θα ήταν το τρίτο με τα ημικρατικά. Ταυτόχρονα, .ομως δε θα πέπει να αγνοήσουμε πως υπάρχει ανάγκη κάποιες σχολές, κυριως σε ΤΕΙ, να συνδεθούν με την κονωνία περισσότερο. Για μένα το καλύτερο, λοιπόν, θα ήταν να ενισχυθεί η αυτονομία των πανεπιστημίων, να αναζητηθούν νέες πηγές χρηματοδότησης πέρα από το κράτος. Οι κρατικές επιδοτήσεις να συμβάλλουν στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής στο χώρο του πανεπιστημίου.
Συμφωνώ! Επίσης και κάτι με τα ηλεκτρονικά πανεπιστήμια δεν θα με χάλαγε. Όχι εξ΄ολοκλήρου, αλλά κάποια πράγματα (π.χ. πολλά φροντιστήρια στη σχολή :roll: ) δεν νομίζω ότι ήταν απαραίτητο να τα κάνουμε εκεί, δεσμεύοντας αίθουσες, υπολογιστές κτλ. Κι απο το σπίτι μας θα μπορουσαμε να τα κάνουμε, και μάλιστα καλύτερα, μειώνοντας και το κόστος... Εξάλλου οι broadband συνδέσεις όλο και φτηναίνουν. Σε λίγα χρόνια ίσως;
Autocracy hates questions. Anarchy hates answers.
User avatar
PaP
Venus Project Founder
Venus Project Founder
Posts: 1077
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:06 am
Academic status: Alumnus/a
Location: San Francisco
Contact:

Post by PaP » Thu Jun 29, 2006 5:54 pm

Τι λέτε ρε παιδία και η τριβή τον κόσμο ? Οι γνωριμίες καλές και κακές... Η ανταλλαγή απόψεων στο υπόγειο ... Κανα πρωινό καφέδακι... Ε είπαμε είμαστε και geeks αλλά αμά δεν είσαι και λίγο άνθρωπος...
User avatar
PASCAL
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 3587
Joined: Wed Nov 23, 2005 10:58 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:

Post by PASCAL » Thu Jun 29, 2006 6:16 pm

Το ζωντανό μάθημα έχει άλλη χάρη, είναι πιο ανθρώπινο, πιο ζωντανό και λες και δυο κουβέντες με τους φίλους σου. Όμως και το "ηλεκτρονικό πανεπιστήμιο" θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο ειδικά για άτομα με ειδικές ανάγκες.
Όσον αφορά την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήμιων διαφωνώ κάθετα.
Last edited by PASCAL on Thu Jun 29, 2006 7:56 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Fairy
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1733
Joined: Tue Jan 24, 2006 4:48 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Mairyland Park

Post by Fairy » Thu Jun 29, 2006 7:54 pm

PASCAL wrote:Το ζωντανό μάθημα έχει άλλη χάρη, είναι πιο ανθρώπινο, πιο ζωντανό και λες δυο κουβέντες με τους φίλους σου.
Δεν έχεις κι άδικο. Απλά θα προτιμούσα να υπήρχαν λιγότερα άτομα σε κάθε αίθουσα, γιατί όσο κι αν φαίνεται παράξενο διευκολύνει την επικοινωνία αντί να την δυσχεραίνει. Έχω βρεθεί σε εργαστήριο που ήταν πρωινό, κι επειδή πατάγανε ελάχιστοι και ο διδάσκων ήταν πολύ καλός το μάθημα ήταν σούπερ!
"Αν αυτό που έκανες χτες σου φαίνεται ακόμα μεγάλο, δεν έχεις κάνει αρκετά σήμερα."
User avatar
AnINffected
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1935
Joined: Fri Jul 30, 2004 7:12 am
Location: There and Back Again

Post by AnINffected » Fri Jun 30, 2006 4:25 pm

Δε φαίνεται καθόλου περίεργο.Όταν γίνεται χαμός είναι δύσκολη η επικοινωνία.

Εμένα όμως από την άλλη αν είναι πολύ λίγοι μέσα στην αίθουσα με πιάνει μελαγχολία, χωρίς να μου είναι απαραίτητο να είναι και φίσκα.
Αυτό που μετράει πάνω από όλα για εμένα είναι να επικρατεί ενα μίνιμουμ ησυχίας στην αίθουσα (η πλάκα/συζήτηση με το διπλανό στη διάρκεια του μαθήματος μ'αρέσει, αρκεί να είναι εντός ορίων) και κυρίως να υπάρχει αλληλεπίδραση φοιτητών-καθηγητή.

Ίσως θα μπορούσαν να ακολουθουνται και όλα τα μοντέλα, με μέτρο.Δε νομίζω οτί το ένα αναιρεί το άλλο.Αυτή θα ήταν και η καλύτερη λύση.
The Analytical Engine has no pretensions to originate anything. It can do whatever we know how to order it to perform (...)
Ada Lovelace


Θέλω και εγώ να παίξω D&D λέμε!!! :-( :-(
Post Reply

Return to “Αναδημοσιεύσεις”