Page 1 of 1

Τέσσερα σενάρια για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Posted: Wed Jun 28, 2006 3:39 pm
by Fairy
Το παρακάτω άρθρο προέρχεται από τον ιστότοπο e-Paideia και αποτελεί αναδημοσίευση από γνωστή εφημερίδα. Αν και η προσωπική άποψη του γράφοντος είναι μάλλον εμφανής, ο λόγος που παραθέτω το άρθρο αυτό δεν είναι για να ταχθώ ανοικτά υπέρ ή ενάντια στη γνώμη του, αλλά για τον πληροφοριακό χαρακτήρα του άρθρου.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

:study: Τέσσερα σενάρια για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Εφοδιασμένοι με ασκήσεις επί χάρτου και έτοιμα εναλλακτικά σενάρια για την έκβαση της επιχείρησης, που θα μπορούσε να τιτλοφορηθεί ως «τρόποι κατάργησης του δημόσιου πανεπιστημίου», είναι οι υπουργοί Παιδείας των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ, η σύνοδος των οποίων εφέτος φιλοξενείται από την Ελλάδα, αναφέρει σε δημοσίευμά της η Ελευθεροτυπία (27.6.2006).

Οι υπουργοί Παιδείας, οι οποίοι συνεδριάζουν επί δυο ημέρες (27 και 28 Ιουνίου) σε μεγάλο ξενοδοχείο στο Λαγονήσι, όχι μόνον θα μελετήσουν τα τέσσερα στον αριθμό προτεινόμενα «σενάρια» -τα οποία οι διοργανωτές προφανώς κρίνουν ως τα πλέον ενδεδειγμένα- όχι μόνον θα συζητήσουν αναλυτικά επ' αυτών αλλά θα κληθούν ν' απαντήσουν ποιο μοντέλο προτιμούν και πώς θα το δρομολογήσουν.

Με οικονομικούς όρους διατυπωμένα τα «Τέσσερα σενάρια για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης», που θα μπορούσαν να τιτλοφορηθούν και ως «τα τέσσερα σενάρια για την απαλλαγή του κράτους από την οικονομική επιβάρυνση των πανεπιστημίων και την ένταξη αυτών στους όρους της αγοράς», προδιαγράφουν:
α) Το ηλεκτρονικό πανεπιστήμιο.
β) Το πανεπιστήμιο της κατάρτισης σε απευθείας σύνδεση με την οικονομία των τοπικών κοινωνιών.
γ) Το ημι-κρατικό πανεπιστήμιο.
δ) Το πανεπιστήμιο επιχείρηση.

Ολα τα προτεινόμενα σενάρια εμφανίζονται αποσυνδεδεμένα από την οποιαδήποτε υποχρέωση του κράτους ως προς τη χρηματοδότηση και την ενίσχυση του κοινωνικού χαρακτήρα του πανεπιστημίου. Παράλληλα όμως είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το βασικό σκεπτικό της Συνόδου, το οποίο, σύμφωνα με τους βασικούς θεματικούς άξονες των εργασιών της, στοιχειοθετείται από τον προβληματισμό σχετικά με το «Ποιος πρέπει να πληρώνει την Ανώτατη Εκπαίδευση», με τη «μέτρηση της ποιότητας και της απήχησης» αλλά και με τη «συμμετοχή της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην έρευνα και την καινοτομία σε μια παγκόσμια οικονομία της γνώσης».

Είναι σαφής συνεπώς ο στόχος της Συνόδου, που έχει αναλάβει να χαράξει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει η τριτοβάθμια εκπαίδευση προς την ιδιωτικοποίηση ή, σύμφωνα με άλλη διατύπωση, προς την απελευθερωμένη αγορά. Οι αναφορές στις «υπηρεσίες» και τα «προϊόντα» των πανεπιστημίων αποτελούν τον κανόνα στα κείμενα της συνόδου.

Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν αρχίσει να συγκροτούνται ακόμα και συμμαχίες ως προς την ανάδειξη του ισχυρότερου, καθώς αναπόφευκτα θα ακολουθηθούν διαδικασίες επικύρωσης ή μη και κατ' επέκταση διαμόρφωσης τελικής εισήγησης βασισμένης σε κάποια εξ αυτών. Συνοπτικά τα «σενάρια» είναι:

* «Ανοιχτό δίκτυο». Αυτό σημαίνει σπουδές διαδικτυακές, με κυρίαρχη γλώσσα τ' αγγλικά και φυσικά χωρίς απαιτήσεις στην έρευνα. Εμφανίζεται ως μοντέλο που απαιτεί κι ενισχύει τη διασυνοριακή και διαδικτυακή συνεργασία μεταξύ Ιδρυμάτων ενώ ως προς τη χρηματοδότηση επισημαίνει τα οφέλη από την προσέλκυση περισσότερων επιχορηγήσεων.

* «Υπηρετώντας την τοπική κοινωνία». Σημαίνει ενσωμάτωση των πανεπιστημίων στις τοπικές οικονομίες με συνεργασία ακόμα και στο περιεχόμενο των σπουδών. Και εδώ η έρευνα υποβαθμίζεται ως «καλοδεχούμενο υποπροϊόν» έναντι της εξειδικευμένης διδασκαλίας. Προβλέπεται, ωστόσο, η διατήρηση ενός μικρού αριθμού ελίτ ιδρυμάτων διεθνούς κύρους. Αν και οι κίνδυνοι που επισημαίνουν παραπέμπουν σε εσωτερική ανισότητα.

* «'Νέο μοντέλο δημόσιας διαχείρισης». Το προωθούμενο σύμφωνα με πληροφορίες μοντέλο τόσο στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ όσο και, σύμφωνα με τις ενδείξεις, σε εθνικό επίπεδο. Βασικό χαρακτηριστικό του αποτελεί το μεικτό σύστημα χρηματοδότησης (κράτος-ιδιώτες) για τα «αυτόνομα (ή ιδιωτικά εκ νόμου)» Ιδρύματα. Υπάρχει σαφής αναφορά σε δίδακτρα, δεσμούς με βιομηχανία για διεύρυνση πόρων, στοχευμένη ροή κεφαλαίων (ερευνητικά προγράμματα).

* «Πανεπιστήμια Α.Ε.». Δηλαδή, παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης και έρευνας σε εμπορική βάση. Παραρτήματα, στοχευμένη πολιτική από τα Ιδρύματα, ανάμεσα στα χαρακτηριστικά του . Οι κίνδυνοι που επισημαίνονται, ακόμα και από τους εμπνευστές του, είναι αρκετοί. Π.χ. ένα από τα ερωτήματα που τίθενται είναι τι θα γίνει με τις μη εμπορικές επιστήμες, όπως οι ανθρωπιστικές.

Πηγή: e-Paideia

Posted: Wed Jun 28, 2006 7:02 pm
by PaP
Η ψιλικατζίδικα δλδ ή τμήματα R&D επιχειρήσεων στα οποία πληρώνει ο φοιτητής το R&D ...
Βέβαια πόσες επιχειρήσεις έχουμε στην Ελλαδίτσα με τμήματα R&D 40-50-60 ?

Posted: Wed Jun 28, 2006 7:30 pm
by PASCAL
Από τους "πελάτες" των γηπέδων περνάμε στους "πελάτες" των σχολών.

Posted: Wed Jun 28, 2006 8:27 pm
by HdkiLLeR
PaP wrote:Η ψιλικατζίδικα δλδ ή τμήματα R&D επιχειρήσεων στα οποία πληρώνει ο φοιτητής το R&D ...
Βέβαια πόσες επιχειρήσεις έχουμε στην Ελλαδίτσα με τμήματα R&D 40-50-60 ?
Και πολές λες. Βασικό R&D έτσι όπως πρέπει να γίνεται όχι copy paste τι είπαν στον R&D manager στο τελαυταίο σεμινάριο άντε να γίνεται σε 2-3.

Posted: Wed Jun 28, 2006 9:20 pm
by PaP
Ναι αλλα Bill όχι μόνο πληροφορική είναι και κάτι εταιρίες αυτοματισμού (συναγερμοί, εναλλακτικές μορφές ενέργειας κλπ) που ίσως έχουν και αυτές ένα τέτοιο τμήμα...

Posted: Wed Jun 28, 2006 11:32 pm
by tZoLe
Μήπως πρέπει να σκεφτούν αυτοί οι κύριοι και την εισαγωγή των πανεπιστημίων στο Χρηματιστήριο;;; Για να βγάλει και κανένας λεφτά ρε παιδιά...

Posted: Wed Jun 28, 2006 11:42 pm
by rapadder
ΑΣΟΕΕ Α.Ε. δηλαδή :)

Posted: Wed Jun 28, 2006 11:45 pm
by PASCAL
Η ΑΣΟΕΕ δεν θα είχε πρόβλημα...μέχρι και πυραμίδα εξαπάτησης είχαν στήσει μερικοί εκεί μέσα...

Posted: Wed Jun 28, 2006 11:46 pm
by tZoLe
rapadder wrote:ΑΣΟΕΕ Α.Ε. δηλαδή :)
Δεν ακούγεται καλά έχει πολλά φωνήεντα... :lol: ίσως ΑΣΟΚΟΜ, όπως λέμε Ιντρακόμ;

Posted: Thu Jun 29, 2006 2:03 am
by nada
Αν αντί για το "ΑΣΟΕΕ" χρησιμοποιησουνε το "ΟΠΑ", πιστεύω θα έχουνε περισότερες επιλογές για τη διαφημιστηκή καμπάνια ... :lol:
(μπορεί για αυτό να το άλλαξαν το όνομα...)

Posted: Thu Jun 29, 2006 2:32 am
by tZoLe
nada wrote:Αν αντί για το "ΑΣΟΕΕ" χρησιμοποιησουνε το "ΟΠΑ", πιστεύω θα έχουνε περισότερες επιλογές για τη διαφημιστηκή καμπάνια ... :lol:
(μπορεί για αυτό να το άλλαξαν το όνομα...)
O nada βρίσκει όλες τις λύσεις....

Posted: Thu Jun 29, 2006 1:02 pm
by AnINffected
Ποιό θεωρείτε ως το καλύτερο σενάριο;

Άαααχχ, ωραίο το ηλεκτρονικό πανεπιστήμιο (συμφεροντολογικά σκεπτόμενος ;) )
Αν και λείπει η επαφή, και αυτό δε μ'αρέσει καθόλου για να είμαι ειλικρινής.

Posted: Thu Jun 29, 2006 1:17 pm
by tZoLe
Για μένα το καλύτερο από αυτά τα σενάρια θα ήταν το τρίτο με τα ημικρατικά. Ταυτόχρονα, .ομως δε θα πέπει να αγνοήσουμε πως υπάρχει ανάγκη κάποιες σχολές, κυριως σε ΤΕΙ, να συνδεθούν με την κονωνία περισσότερο. Για μένα το καλύτερο, λοιπόν, θα ήταν να ενισχυθεί η αυτονομία των πανεπιστημίων, να αναζητηθούν νέες πηγές χρηματοδότησης πέρα από το κράτος. Οι κρατικές επιδοτήσεις να συμβάλλουν στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής στο χώρο του πανεπιστημίου.
Έχει πλέον αποδειχθεί πως η χρηματοδότηση της έρευνας απαιτεί πόρους που το κράτος αδυνατεί να παρέχει και εκεί πρέπει να μπει η ιδιωτική πρωτοβουλία. Όσο για τα δίδακτρα, αν αυτά υπάρξουν τελικά θα πρέπει να βασίζονται στο πρότυπο των καναδικών πανεπιστημίων, δηλαδή να συνοδεύονατι από φορολογικές απαλλαγές για την οικογένεια του φοιτητή.
Όσο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ, πρωτού ξεκινήσει όποια συζήτησει για αυτά θα πρέπει να συμφωνηθεί ένας κοινός τρόπος αξιολόγησης των πτυχίων σε δημόσια και ιδιωτικά, αλλά και ένας κοινός τρόπος εισαγωγής με αξιοκρατικά κριτήρια.

Posted: Thu Jun 29, 2006 1:35 pm
by PaP
Αμα αλλάξει τελείως ο τρόπος εισαγωγής και πάψουμε να σκάμε τρελά λεφτά σε φροντιστήρια θα μπορούσαμε να συζητάμε για κάποια δίδακτρα ίσως αλλά αποκλείεται να γίνει αυτό γιατί τι θα γίνει με τη βιομηχανία της παραπαιδείς και τόσους εκπαιδευτικούς στα φροντιστήρια ??
Οπως λένε για λεφτά από τους ΟΤΑ... Πλάκα μας κάνετε ? Αυτοί λένε ότι δεν έχουν λεφτά να μπαλώσουν τις τρύπες στους δρόμους...

Posted: Thu Jun 29, 2006 2:05 pm
by mikem4600
tZoLe wrote:Για μένα το καλύτερο από αυτά τα σενάρια θα ήταν το τρίτο με τα ημικρατικά. Ταυτόχρονα, .ομως δε θα πέπει να αγνοήσουμε πως υπάρχει ανάγκη κάποιες σχολές, κυριως σε ΤΕΙ, να συνδεθούν με την κονωνία περισσότερο. Για μένα το καλύτερο, λοιπόν, θα ήταν να ενισχυθεί η αυτονομία των πανεπιστημίων, να αναζητηθούν νέες πηγές χρηματοδότησης πέρα από το κράτος. Οι κρατικές επιδοτήσεις να συμβάλλουν στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής στο χώρο του πανεπιστημίου.
Συμφωνώ! Επίσης και κάτι με τα ηλεκτρονικά πανεπιστήμια δεν θα με χάλαγε. Όχι εξ΄ολοκλήρου, αλλά κάποια πράγματα (π.χ. πολλά φροντιστήρια στη σχολή :roll: ) δεν νομίζω ότι ήταν απαραίτητο να τα κάνουμε εκεί, δεσμεύοντας αίθουσες, υπολογιστές κτλ. Κι απο το σπίτι μας θα μπορουσαμε να τα κάνουμε, και μάλιστα καλύτερα, μειώνοντας και το κόστος... Εξάλλου οι broadband συνδέσεις όλο και φτηναίνουν. Σε λίγα χρόνια ίσως;

Posted: Thu Jun 29, 2006 5:54 pm
by PaP
Τι λέτε ρε παιδία και η τριβή τον κόσμο ? Οι γνωριμίες καλές και κακές... Η ανταλλαγή απόψεων στο υπόγειο ... Κανα πρωινό καφέδακι... Ε είπαμε είμαστε και geeks αλλά αμά δεν είσαι και λίγο άνθρωπος...

Posted: Thu Jun 29, 2006 6:16 pm
by PASCAL
Το ζωντανό μάθημα έχει άλλη χάρη, είναι πιο ανθρώπινο, πιο ζωντανό και λες και δυο κουβέντες με τους φίλους σου. Όμως και το "ηλεκτρονικό πανεπιστήμιο" θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο ειδικά για άτομα με ειδικές ανάγκες.
Όσον αφορά την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήμιων διαφωνώ κάθετα.

Posted: Thu Jun 29, 2006 7:54 pm
by Fairy
PASCAL wrote:Το ζωντανό μάθημα έχει άλλη χάρη, είναι πιο ανθρώπινο, πιο ζωντανό και λες δυο κουβέντες με τους φίλους σου.
Δεν έχεις κι άδικο. Απλά θα προτιμούσα να υπήρχαν λιγότερα άτομα σε κάθε αίθουσα, γιατί όσο κι αν φαίνεται παράξενο διευκολύνει την επικοινωνία αντί να την δυσχεραίνει. Έχω βρεθεί σε εργαστήριο που ήταν πρωινό, κι επειδή πατάγανε ελάχιστοι και ο διδάσκων ήταν πολύ καλός το μάθημα ήταν σούπερ!

Posted: Fri Jun 30, 2006 4:25 pm
by AnINffected
Δε φαίνεται καθόλου περίεργο.Όταν γίνεται χαμός είναι δύσκολη η επικοινωνία.

Εμένα όμως από την άλλη αν είναι πολύ λίγοι μέσα στην αίθουσα με πιάνει μελαγχολία, χωρίς να μου είναι απαραίτητο να είναι και φίσκα.
Αυτό που μετράει πάνω από όλα για εμένα είναι να επικρατεί ενα μίνιμουμ ησυχίας στην αίθουσα (η πλάκα/συζήτηση με το διπλανό στη διάρκεια του μαθήματος μ'αρέσει, αρκεί να είναι εντός ορίων) και κυρίως να υπάρχει αλληλεπίδραση φοιτητών-καθηγητή.

Ίσως θα μπορούσαν να ακολουθουνται και όλα τα μοντέλα, με μέτρο.Δε νομίζω οτί το ένα αναιρεί το άλλο.Αυτή θα ήταν και η καλύτερη λύση.