Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»
Posted: Thu Jul 10, 2008 3:29 pm
-- μτφρ. στα ελληνικά (Κ. Χριστοδουλίδης) του δημοσιεύματος, εδώ σε .doc --
(*) SourceΚαθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»
Richard Garner, Education Editor, The Independent on Sunday, 17 Ιουνίου 2008 (*)
Το ποιοτικό επίπεδο των πτυχίων πολλών Βρετανικών πανεπιστημίων κινδυνεύει να καταρρεύσει, γιατί οι διδάσκοντες βρίσκονται κάτω από πίεση να «βαθμολογούν θετικά» και να κάνουν τα στραβά μάτια στη λογοκλοπή, θα μας πει ο άνθρωπος που ήταν υπεύθυνος για τη διασφάλιση της ποιότητας στο μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της Βρετανίας. Ο καθηγητής Geoffrey Alderman, πρώην πρόεδρος του ακαδημαϊκού συμβουλίου του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, προειδοποιεί ότι η «κουλτούρα του βαθμολογικού πίνακα πρωταθλήματος» έχει οδηγήσει σε μια έκρηξη του αριθμού των πτυχίων που απονέμονται με Άριστα.
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 100% την τελευταία δεκαετία, από 16.708 σε 36.645 – σε ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο αριθμός των σπουδαστών για πρώτο πτυχίο αυξήθηκε κατά λίγο περισσότερο από 40%. Σε μια διάλεξη στο Πανεπιστήμιο του Buckingham, ο καθηγητής Alderman θα επιχειρηματολογήσει επίσης ότι τα πανεπιστήμια έχουν υπάρξει ιδιαιτέρως ελαστικά με τους ξένους φοιτητές γιατί στηρίζονται σε αυτούς σε τόσο μεγάλο βαθμό για έσοδα από τα δίδακτρα – τόσο πολύ που κάνουν τα στραβά μάτια στη λογοκλοπή και την αντιγραφή.
Τα πανεπιστήμια τσεπώνουν επί του παρόντος περίπου 1,5 δισεκατομμύρια αγγλικές λίρες (περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ) τον χρόνο, ως δίδακτρα από φοιτητές που προέρχονται από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης – οι οποίοι μπορούν να χρεωθούν το πλήρες κόστος των σπουδών τους. Ο αριθμός τους έχει εκτοξευθεί κατά σχεδόν 40% τα τελευταία 5 χρόνια – ανεβάζοντας το σύνολο σε λίγο πάνω από 137.000. Την τελευταία δεκαετία, μόνο σε ένα από τα Βρετανικά πανεπιστήμια – το Πανεπιστήμιο του Cambridge – έχει μειωθεί η αναλογία των πτυχίων με Άριστα και Λίαν Καλώς.
Εν τούτοις, ο καθηγητής Alderman, που είναι επίσης επί κεφαλής του ελέγχου ποιότητας στο Πανεπιστήμιο του Middlesex, θα πει στο ακροατήριό του ότι: «Το επίπεδο γνώσης της αγγλικής γλώσσας στα Βρετανικά πανεπιστήμια είναι συχνά χαμηλό. Για να αντισταθμιστεί αυτό, οι διδάσκοντες πιέζονται να «βαθμολογούν θετικά». Αυτό είναι αλήθεια ειδικά με αναφορά στους ξένους φοιτητές, των οποίων τα πλήρους-κόστους δίδακτρα αποτελούν τώρα μια επικερδή και απαραίτητη πηγή πολυπόθητου εισοδήματος.»
«Έχω ακούσει να επιχειρηματολογείται με σοβαρότητα ότι οι ξένοι φοιτητές που διαπράττουν λογοκλοπή θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη επιείκεια από όση οι Βρετανοί σπουδαστές, λόγω «διαφορετικών πολιτιστικών προτύπων». Είναι πράγματι σπάνιο σήμερα να αποβάλλονται από τα πανεπιστήμιά τους οι καθ’ έξιν λογοκλόποι.»
Ο καθηγητής Alderman θα αναφερθεί στην περίπτωση του Paul Buckland, καθηγητή της περιβαλλοντικής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Bournemouth, ο οποίος παραιτήθηκε όταν οι αρχές του πανεπιστημίου αποφάσισαν ότι θα πρέπει να θεωρηθεί ότι πέρασαν τις εξετάσεις ενός μαθήματος 13 σπουδαστές, οι οποίοι σύμφωνα με τον καθηγητή και μια επίσημη επιτροπή εξετάσεων θεωρήθηκαν ότι είχαν αποτύχει στο μάθημα.
Επίσης, στο Πανεπιστήμιο του Liverpool, θα προσθέσει ο καθηγητής, μια αναθεώρηση της μεθόδου βαθμολογίας έχει οδηγήσει σε ένα άλμα στο ποσοστό πτυχίων με Άριστα από 7% σε 17% μέσα σε ένα χρόνο.
«Φαίνεται ότι είναι τώρα δυνατό να πάρουν οι φοιτητές του Πανεπιστημίου του Liverpool πτυχίο με Άριστα χωρίς στην πραγματικότητα να έχουν επιτύχει αυτόν τον βαθμό σε καμιά συνιστώσα των πτυχίων τους», θα ισχυριστεί. Το Πανεπιστήμιο του Liverpool αρνείται αυτή την άποψη.
Τις απόψεις του καθηγητή Alderman συμμερίζονται κατ’ ιδίαν πολλοί πανεπιστημιακοί. Ακόμη ένας που μιλάει δημοσίως είναι ο Jonathan Bate, καθηγητής Αγγλικών στο Πανεπιστήμιο του Warwick, ο οποίος είπε: «Υπάρχουν πανεπιστήμια στα οποία κυκλοφορούν οδηγίες προς τους διδάσκοντες που τους υπενθυμίζουν ότι απονέμοντας περισσότερα πτυχία με Άριστα θα προωθήσει το ίδρυμά τους τόσο στους εθνικούς όσο και στους διεθνείς πίνακες κατάταξης.»
Ο καθηγητής Alderman θα ρίξει το φταίξιμο στην «κουλτούρα του βαθμολογικού πίνακα πρωταθλήματος που διαποτίζει τώρα αυτόν τον κλάδο» για την πτώση των επιπέδων ποιότητας. «Όσο περισσότερα Άριστα και Λίαν Καλώς απονείμει ένα πανεπιστήμιο, τόσο πιο ψηλά είναι πιθανό να ανέβει στην κατάταξη», είπε. «Έτσι, κάθε πανεπιστήμιο εξετάζει με προσοχή τα κριτήρια βαθμολόγησης που χρησιμοποιούν οι αντίπαλοί του στον πίνακα του πρωταθλήματος και – αν διαπιστωθεί ότι χρησιμοποιούν πιο ελαστικές μεθόδους βαθμολόγησης – προβάλλεται το επιχείρημα ότι «ομότιμα» ιδρύματα πρέπει να συμπεριφέρονται κατά τον ίδιο τρόπο»
«Η διατήρηση των επιπέδων ακαδημαϊκής ποιότητας αντικαθιστάται έτσι από ένα τερατώδες παιχνίδι «προσφορών δημοπρασίας», στο οποίο τα επίπεδα ποιότητας μοιραία θυσιάζονται στο βωμό του δημοσίου ίματζ – όπως αυτό αντανακλάται σε πίνακες κατάταξης σε εφημερίδες».
Τα σχόλια του καθηγητή Alderman για τη λογοκλοπή φαίνονται να υποστηρίζονται από έρευνα που δείχνει ότι – παρά τις καταγραφείσες 9229 περιπτώσεις λογοκλοπής σε ένα έτος – μόνο 143 φοιτητές απεβλήθησαν. Η μελέτη 93 ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, η οποία έγινε από την Higher Education Academy και την Joint Information Systems Committee, βρήκε μεγάλες διαφορές στους τρόπους με τους οποίους αντιμετωπίζεται η λογοκλοπή σε διάφορα πανεπιστήμια. Η λογοκλοπή είναι δύο φορές πιο συχνή στα λιγότερο επιλεκτικά πανεπιστήμια από ό,τι στα μικρότερα πιο δημοφιλή πανεπιστήμια. Ήταν επίσης πιο συχνή από ό,τι ανάμεσα σε μέλη της ομάδας Russell – η οποία αντιπροσωπεύει τα κορυφαία 20 ερευνητικά ιδρύματα στη Βρετανία, συμπεριλαμβανομένων και των πανεπιστημίων Oxford και Cambridge.
Ο καθηγητής Alderman θα υποστηρίξει επίσης ότι οι φοιτητές παίζουν τον δικό τους ρόλο σε αυτή την υποβάθμιση της ποιότητας.
Αφού τους ζητήθηκε να πληρώσουν περισσότερα για τα πτυχία τους, «ενδιαφέρονται περισσότερο να αποκτήσουν και να αναμασήσουν εκείνα τα κομμάτια της γνώσης που είναι απαραίτητα για την απόκτηση ενός πτυχίου» παρά για να μάθουν σε βάθος τα θέματα των σπουδών τους.
Ένας εκπρόσωπος του Universities UK, του σώματος που αντιπροσωπεύει τους πρυτάνεις των πανεπιστημίων, δήλωσε ότι: «Το Βρετανικό μοντέλο για τη διαφύλαξη της ποιότητας και του επιπέδου της ανώτατης εκπαίδευσης είναι υγιές και καλά θεμελιωμένο. Εκτιμάται επίσης διεθνώς και έχει αποτελέσει τη βάση παράλληλων εξελίξεων παγκοσμίως. Όλα τα προγράμματα σπουδών υφίστανται συχνή εσωτερική παρακολούθηση και αναθεώρηση από το πανεπιστήμιο, καθώς και από το σύστημα των εξωτερικών εξεταστών, οι δε διαδικασίες και μηχανισμοί του πανεπιστημίου υφίστανται, με τη σειρά τους, επιπρόσθετο εξωτερικό έλεγχο από την Quality Assurance Agency for Higher Education».
Ο καθηγητής Alderman θα ισχυριστεί ότι αυτά τα νέα συστήματα ελέγχου επικεντρώνονται στο κατά πόσον οι διδάσκοντες έχουν ακολουθήσει τις διαδικασίες σωστά – παρά στο να θέσουν υπό αμφισβήτηση τα όρια των βαθμολογικών κατηγοριών και την ποιότητα της βαθμολόγησης.