Page 1 of 1

Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 3:29 pm
by StormRider
-- μτφρ. στα ελληνικά (Κ. Χριστοδουλίδης) του δημοσιεύματος, εδώ σε .doc --
Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»
Richard Garner, Education Editor, The Independent on Sunday, 17 Ιουνίου 2008 (*)

Το ποιοτικό επίπεδο των πτυχίων πολλών Βρετανικών πανεπιστημίων κινδυνεύει να καταρρεύσει, γιατί οι διδάσκοντες βρίσκονται κάτω από πίεση να «βαθμολογούν θετικά» και να κάνουν τα στραβά μάτια στη λογοκλοπή, θα μας πει ο άνθρωπος που ήταν υπεύθυνος για τη διασφάλιση της ποιότητας στο μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της Βρετανίας. Ο καθηγητής Geoffrey Alderman, πρώην πρόεδρος του ακαδημαϊκού συμβουλίου του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, προειδοποιεί ότι η «κουλτούρα του βαθμολογικού πίνακα πρωταθλήματος» έχει οδηγήσει σε μια έκρηξη του αριθμού των πτυχίων που απονέμονται με Άριστα.

Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από 100% την τελευταία δεκαετία, από 16.708 σε 36.645 – σε ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο ο αριθμός των σπουδαστών για πρώτο πτυχίο αυξήθηκε κατά λίγο περισσότερο από 40%. Σε μια διάλεξη στο Πανεπιστήμιο του Buckingham, ο καθηγητής Alderman θα επιχειρηματολογήσει επίσης ότι τα πανεπιστήμια έχουν υπάρξει ιδιαιτέρως ελαστικά με τους ξένους φοιτητές γιατί στηρίζονται σε αυτούς σε τόσο μεγάλο βαθμό για έσοδα από τα δίδακτρα – τόσο πολύ που κάνουν τα στραβά μάτια στη λογοκλοπή και την αντιγραφή.

Τα πανεπιστήμια τσεπώνουν επί του παρόντος περίπου 1,5 δισεκατομμύρια αγγλικές λίρες (περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ) τον χρόνο, ως δίδακτρα από φοιτητές που προέρχονται από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης – οι οποίοι μπορούν να χρεωθούν το πλήρες κόστος των σπουδών τους. Ο αριθμός τους έχει εκτοξευθεί κατά σχεδόν 40% τα τελευταία 5 χρόνια – ανεβάζοντας το σύνολο σε λίγο πάνω από 137.000. Την τελευταία δεκαετία, μόνο σε ένα από τα Βρετανικά πανεπιστήμια – το Πανεπιστήμιο του Cambridge – έχει μειωθεί η αναλογία των πτυχίων με Άριστα και Λίαν Καλώς.

Εν τούτοις, ο καθηγητής Alderman, που είναι επίσης επί κεφαλής του ελέγχου ποιότητας στο Πανεπιστήμιο του Middlesex, θα πει στο ακροατήριό του ότι: «Το επίπεδο γνώσης της αγγλικής γλώσσας στα Βρετανικά πανεπιστήμια είναι συχνά χαμηλό. Για να αντισταθμιστεί αυτό, οι διδάσκοντες πιέζονται να «βαθμολογούν θετικά». Αυτό είναι αλήθεια ειδικά με αναφορά στους ξένους φοιτητές, των οποίων τα πλήρους-κόστους δίδακτρα αποτελούν τώρα μια επικερδή και απαραίτητη πηγή πολυπόθητου εισοδήματος.»

«Έχω ακούσει να επιχειρηματολογείται με σοβαρότητα ότι οι ξένοι φοιτητές που διαπράττουν λογοκλοπή θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη επιείκεια από όση οι Βρετανοί σπουδαστές, λόγω «διαφορετικών πολιτιστικών προτύπων». Είναι πράγματι σπάνιο σήμερα να αποβάλλονται από τα πανεπιστήμιά τους οι καθ’ έξιν λογοκλόποι.»

Ο καθηγητής Alderman θα αναφερθεί στην περίπτωση του Paul Buckland, καθηγητή της περιβαλλοντικής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Bournemouth, ο οποίος παραιτήθηκε όταν οι αρχές του πανεπιστημίου αποφάσισαν ότι θα πρέπει να θεωρηθεί ότι πέρασαν τις εξετάσεις ενός μαθήματος 13 σπουδαστές, οι οποίοι σύμφωνα με τον καθηγητή και μια επίσημη επιτροπή εξετάσεων θεωρήθηκαν ότι είχαν αποτύχει στο μάθημα.

Επίσης, στο Πανεπιστήμιο του Liverpool, θα προσθέσει ο καθηγητής, μια αναθεώρηση της μεθόδου βαθμολογίας έχει οδηγήσει σε ένα άλμα στο ποσοστό πτυχίων με Άριστα από 7% σε 17% μέσα σε ένα χρόνο.
«Φαίνεται ότι είναι τώρα δυνατό να πάρουν οι φοιτητές του Πανεπιστημίου του Liverpool πτυχίο με Άριστα χωρίς στην πραγματικότητα να έχουν επιτύχει αυτόν τον βαθμό σε καμιά συνιστώσα των πτυχίων τους», θα ισχυριστεί. Το Πανεπιστήμιο του Liverpool αρνείται αυτή την άποψη.

Τις απόψεις του καθηγητή Alderman συμμερίζονται κατ’ ιδίαν πολλοί πανεπιστημιακοί. Ακόμη ένας που μιλάει δημοσίως είναι ο Jonathan Bate, καθηγητής Αγγλικών στο Πανεπιστήμιο του Warwick, ο οποίος είπε: «Υπάρχουν πανεπιστήμια στα οποία κυκλοφορούν οδηγίες προς τους διδάσκοντες που τους υπενθυμίζουν ότι απονέμοντας περισσότερα πτυχία με Άριστα θα προωθήσει το ίδρυμά τους τόσο στους εθνικούς όσο και στους διεθνείς πίνακες κατάταξης.»

Ο καθηγητής Alderman θα ρίξει το φταίξιμο στην «κουλτούρα του βαθμολογικού πίνακα πρωταθλήματος που διαποτίζει τώρα αυτόν τον κλάδο» για την πτώση των επιπέδων ποιότητας. «Όσο περισσότερα Άριστα και Λίαν Καλώς απονείμει ένα πανεπιστήμιο, τόσο πιο ψηλά είναι πιθανό να ανέβει στην κατάταξη», είπε. «Έτσι, κάθε πανεπιστήμιο εξετάζει με προσοχή τα κριτήρια βαθμολόγησης που χρησιμοποιούν οι αντίπαλοί του στον πίνακα του πρωταθλήματος και – αν διαπιστωθεί ότι χρησιμοποιούν πιο ελαστικές μεθόδους βαθμολόγησης – προβάλλεται το επιχείρημα ότι «ομότιμα» ιδρύματα πρέπει να συμπεριφέρονται κατά τον ίδιο τρόπο»

«Η διατήρηση των επιπέδων ακαδημαϊκής ποιότητας αντικαθιστάται έτσι από ένα τερατώδες παιχνίδι «προσφορών δημοπρασίας», στο οποίο τα επίπεδα ποιότητας μοιραία θυσιάζονται στο βωμό του δημοσίου ίματζ – όπως αυτό αντανακλάται σε πίνακες κατάταξης σε εφημερίδες».

Τα σχόλια του καθηγητή Alderman για τη λογοκλοπή φαίνονται να υποστηρίζονται από έρευνα που δείχνει ότι – παρά τις καταγραφείσες 9229 περιπτώσεις λογοκλοπής σε ένα έτος – μόνο 143 φοιτητές απεβλήθησαν. Η μελέτη 93 ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, η οποία έγινε από την Higher Education Academy και την Joint Information Systems Committee, βρήκε μεγάλες διαφορές στους τρόπους με τους οποίους αντιμετωπίζεται η λογοκλοπή σε διάφορα πανεπιστήμια. Η λογοκλοπή είναι δύο φορές πιο συχνή στα λιγότερο επιλεκτικά πανεπιστήμια από ό,τι στα μικρότερα πιο δημοφιλή πανεπιστήμια. Ήταν επίσης πιο συχνή από ό,τι ανάμεσα σε μέλη της ομάδας Russell – η οποία αντιπροσωπεύει τα κορυφαία 20 ερευνητικά ιδρύματα στη Βρετανία, συμπεριλαμβανομένων και των πανεπιστημίων Oxford και Cambridge.

Ο καθηγητής Alderman θα υποστηρίξει επίσης ότι οι φοιτητές παίζουν τον δικό τους ρόλο σε αυτή την υποβάθμιση της ποιότητας.
Αφού τους ζητήθηκε να πληρώσουν περισσότερα για τα πτυχία τους, «ενδιαφέρονται περισσότερο να αποκτήσουν και να αναμασήσουν εκείνα τα κομμάτια της γνώσης που είναι απαραίτητα για την απόκτηση ενός πτυχίου» παρά για να μάθουν σε βάθος τα θέματα των σπουδών τους.

Ένας εκπρόσωπος του Universities UK, του σώματος που αντιπροσωπεύει τους πρυτάνεις των πανεπιστημίων, δήλωσε ότι: «Το Βρετανικό μοντέλο για τη διαφύλαξη της ποιότητας και του επιπέδου της ανώτατης εκπαίδευσης είναι υγιές και καλά θεμελιωμένο. Εκτιμάται επίσης διεθνώς και έχει αποτελέσει τη βάση παράλληλων εξελίξεων παγκοσμίως. Όλα τα προγράμματα σπουδών υφίστανται συχνή εσωτερική παρακολούθηση και αναθεώρηση από το πανεπιστήμιο, καθώς και από το σύστημα των εξωτερικών εξεταστών, οι δε διαδικασίες και μηχανισμοί του πανεπιστημίου υφίστανται, με τη σειρά τους, επιπρόσθετο εξωτερικό έλεγχο από την Quality Assurance Agency for Higher Education».

Ο καθηγητής Alderman θα ισχυριστεί ότι αυτά τα νέα συστήματα ελέγχου επικεντρώνονται στο κατά πόσον οι διδάσκοντες έχουν ακολουθήσει τις διαδικασίες σωστά – παρά στο να θέσουν υπό αμφισβήτηση τα όρια των βαθμολογικών κατηγοριών και την ποιότητα της βαθμολόγησης.
(*) Source

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 4:05 pm
by rapadder
Ενδιαφέρον άρθρο που αποτυπώνει μια πραγματικότητα. Αυτό που συγκρατώ είναι ότι εκεί τουλάχιστον υπάρχει αξιολόγηση, κάτι που το εγχώριο Πανεπιστημιακό κατεστημένο αρνείται πεισματικά.
Πριν πολλά χρόνια είχα ρωτήσει έναν καθηγητή μου στο Πανεπιστήμιο ποιά είναι η καλύτερη σχολή, η Α ή η Β. Εκείνος μου έδωσε την (λίγο προφανή) απάντηση: "Καλύτερο Πανεπιστήμιο είναι το Πανεπιστήμιο που έχει τους καλύτερους φοιτητές". Η δυναμικότητα των φοιτητών ("πρώτη ύλη") αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα διαφοροποίησης. Δεδομένου ότι στην Αγγλία εισρέουν φοιτητές από διάφορα μέρη του κόσμου, με "ευέλικτα" κριτήρια, είναι δύσκολο το να μπορέσουν τα Πανεπιστήμια να εντάξουν ένα ετερογενές φοιτητικό δυναμικό δίχως να προχωρήσουν σε εκπτώσεις στην παρεχόμενη ποιότητα σπουδών.
Για να επιστρέψουμε στα της Ελλάδας, το κύριο θέμα συζήτησης στους καθηγητές του Μαθηματικού Αθήνας είναι το πόσο έχει πέσει το επίπεδο την τελευταία δεκαετία. Από το τέλος των Δεσμών (1999) και μετά, τόσο η περικοπή της ύλης και τα ευκολότερα θέματα στις Πανελλήνιες (με το σύστημα των Κατευθύνσεων) όσο και η κατρακύλα της βάσης εισαγωγής τα τελευταία χρόνια (λόγω του πλήθους των προσφερόμενων σχολών), ανάγκασε τους υπεύθυνους να προσαρμόσουν ανάλογα το επίπεδο σπουδών. Ο οδηγός σπουδών άλλαξε, μαθήματα χωρίσθηκαν σε δύο, υποχρεωτικά έγιναν επιλογής, τα φροντιστήρια/ εργαστήρια πολλαπλασιάστηκαν, το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων έπεσε αρκετά χαμηλότερα. Μια άλλη λύση θα ήταν η μείωση του αριθμού των εισακτέων στη σχολή, αλλά αυτό φαντάζει αδιανόητο για την ελληνική πραγματικότητα.

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 4:16 pm
by Proxenos
StormRider wrote:
Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»
Richard Garner, Education Editor, The Independent on Sunday, 17 Ιουνίου 2008 (*)


«Έχω ακούσει να επιχειρηματολογείται με σοβαρότητα ότι οι ξένοι φοιτητές που διαπράττουν λογοκλοπή θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη επιείκεια από όση οι Βρετανοί σπουδαστές, λόγω «διαφορετικών πολιτιστικών προτύπων».
Να τα, και φυσικά επεκτεινόμαστε και στην κοινωνία και λαμβάνουμε σε δικαστήρια ευρωπαϊκών χωρών υπόψη μας τη Σαρία, αφού πρόκειται για "διαφορετικά πολιτιστικά πρότυπα". Δεν ξέρω αν πρέπει να γελάσει κανείς ή να κλάψει.

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 4:42 pm
by ultimate_aektzis
Χμμμ,στην Αγγλια ε?Καποιοι υπερασπιζονται με θερμη τα ιδιωτικα :smt017 Φανταστειτε τι εχει να γινει στη χωρα οπου η λαμογια ειναι εθνικο σπορ.Πιεστηριο...

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 6:35 pm
by Proxenos
ultimate_aektzis wrote:Χμμμ,στην Αγγλια ε?Καποιοι υπερασπιζονται με θερμη τα ιδιωτικα :smt017 Φανταστειτε τι εχει να γινει στη χωρα οπου η λαμογια ειναι εθνικο σπορ.Πιεστηριο...
Η αλήθεια είναι ότι και στην Ελλάδα τα επαρχιακά Πανεπιστήμια βάζουν μεγαλύτερους βαθμούς, γιατί "κάτι πρέπει να δείξουν"... :twisted:

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 8:26 pm
by redlabel
Proxenos wrote:
ultimate_aektzis wrote:Χμμμ,στην Αγγλια ε?Καποιοι υπερασπιζονται με θερμη τα ιδιωτικα :smt017 Φανταστειτε τι εχει να γινει στη χωρα οπου η λαμογια ειναι εθνικο σπορ.Πιεστηριο...
Η αλήθεια είναι ότι και στην Ελλάδα τα επαρχιακά Πανεπιστήμια βάζουν μεγαλύτερους βαθμούς, γιατί "κάτι πρέπει να δείξουν"... :twisted:
Λες εμείς να μην το ξέρουμε και να "μασάμε" όταν έλθει ώρα να κάνουμε συγκρίσεις (πχ. στις αξιολογήσεις για το ΠΜΣ);

Δ. Γκρ.

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 10:16 pm
by ultimate_aektzis
Εσεις ξερετε και το πιστευω!Οι εταιριες που θα περασουμε τα υπολοιπα 2/3 της ζωης μας το ξερουν ή θα παρουν στα κουτουρου?
@proxenos
Φαντασου να γινουν και ιδιωτικα.Ηδη το βλεπουμε το θεματακι με τα ΙΕΚ.Παραδοξως δεν ξερω καποιον που δεν αποφοιτησε απο ΙΕΚ. :roll:

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 10:39 pm
by redlabel
ultimate_aektzis wrote:Εσεις ξερετε και το πιστευω!Οι εταιριες που θα περασουμε τα υπολοιπα 2/3 της ζωης μας το ξερουν ή θα παρουν στα κουτουρου?
@proxenos
Φαντασου να γινουν και ιδιωτικα.Ηδη το βλεπουμε το θεματακι με τα ΙΕΚ.Παραδοξως δεν ξερω καποιον που δεν αποφοιτησε απο ΙΕΚ. :roll:
Αυτό είναι ένα ανοιχτό ερώτημα, αν και πιστεύω ότι και στις εταιρείες υπάρχουν έμπειροι και προσεκτικοί άνθρωποι.

Δ. Γκρ.

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Thu Jul 10, 2008 11:27 pm
by gasparosoft
Σίγουρα στην αρχή η εταιρεία θα κοιτάξει την βαθμολογία, αλλά δεν νομίζω να είναι το μοναδικό κριτήριο αυτό.Πρέπει να δούνε και τι γνώσεις έχεις.Πάντως αν αξίζεις δεν χάνεσαι.

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Fri Jul 11, 2008 3:24 am
by *estrngd
Καλύτερο Πανεπιστήμιο είναι το Πανεπιστήμιο που έχει τους καλύτερους φοιτητές


Τί είναι καλός φοιτητής; Αυτός που ακολουθεί μήπως τον δρόμο των καθηγητών;

Η quoted πρόταση ειπώθηκε από καθηγητή από ότι κατάλαβα. Δηλαδή αυτός έδειξε το καλό Πανεπιστήμιο. Το καλό Πανεπιστήμιο, σε τί είναι καλό; Ποιός θα καθορίσει τί το κάνει καλό; ...

Όταν το πτυχίο είναι αυτό που έρχεται στο τέλος, όταν οι εξετάσεις (οκ, ας πω βαθμό καλύτερα) είναι αυτό στο τέλος, που θα σου πει "κόπηκες", "πέρασες", "βαθμός πάνω από 8ή9 κλπ".... Υπάρχει μια συγκεκριμένη διαδρομή, και ακόμα και σε επιστήμες που δεν βρίσκεις εύκολη πρακτική εφαρμογή, καθορισμένη διαδρομή, η οποία δεν μου μοιάζει να λέει ότι ο φοιτητής είναι αυτός που δίνει τον τόνο της ποιότητας του Πανεπιστημίου.

Το Παν-επιστήμιο, δεν υφίσταται προφανώς. Πληροφορική εγώ, Στατιστική η άλλη, Μαζική εξαπάτηση ο παράλος (βλέπε ΟΔΕ) κλπ κλπ κλπ. Ο καθένας κι από μια "επιστήμη". Παν-επιστημιακή ενασχόληση που είναι;

Τα λόγια τα μεγάλα είναι εύκολα.

Ήδη πιο πάνω μιλάτε για την "αγορά". Δεν νομίζω να χρειάζονται άλλα σχόλια.

-----
Για να μην αυταπατόμεθα, ας το πούμε όπως το είχε πει ένας αγαπητός αμερικανάκιας καθηγητής μας στην διάλεξή του: Διαδικασία ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ. Ντάξει, όχι ecdl (ακόμα), σίγουρα αρκετά πιο πολλά και βαθιά.

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Fri Jul 11, 2008 9:16 am
by mikem4600
@*estrngd
Το "καλό" πανεπιστήμιο καθορίζεται από την κοινωνία. Ολόκληρη. Αυτό περιλαμβάνει την επιστημονική κοινότητα (δηλαδή τα άλλα πανεπιστήμια), τους απλούς πολίτες/γονείς/φοιτητές που πληρώνουν φόρους και την αγορά. Να, είπα την ακατονόμαστη λέξη, βάλτε μου πιπέρι στο στόμα τώρα... :roll:

Στην τελική, το "καλό" πανεπιστήμιο είναι θέμα φήμης.

Τέλος πάντων, απορώ γιατί σας κάνει εντύπωση το ότι καθηγητές "πιέζονται" για να βάζουν βαθμούς, λες και δεν συμβαίνει κι εδώ. Μάλιστα, αν αφήσουμε την τριτοβάθμια, πρακτικά κάθε καθηγητής λυκείου πιέζεται να βάζει βαθμούς λόγω πανελληνίων (λες και μετά δεν θα αναπροσαρμοστεί ο βαθμός με βάση τις πανελλήνιες....)

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Fri Jul 11, 2008 9:52 am
by rose
University of Gadjah Mada Indonesia
Universidad de Chile Chile
University of the Philippines philippines
Thammasat University Thailand
University ORT de Uruguay Uruguay
Warsaw University of Technology Poland
University of Ljubljana Slovenia
National Cheng Kung University Taiwan
Bilkent University Turkey
Fu Jen Catholic University Taiwan

Μερικές χώρες που θεωρητικά έχουν καλύτερα πανεπιστήμια απο την ελλάδα ,βγάλτε άκρη

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Fri Jul 11, 2008 9:44 pm
by Proxenos
redlabel wrote:
Proxenos wrote:
ultimate_aektzis wrote:Χμμμ,στην Αγγλια ε?Καποιοι υπερασπιζονται με θερμη τα ιδιωτικα :smt017 Φανταστειτε τι εχει να γινει στη χωρα οπου η λαμογια ειναι εθνικο σπορ.Πιεστηριο...
Η αλήθεια είναι ότι και στην Ελλάδα τα επαρχιακά Πανεπιστήμια βάζουν μεγαλύτερους βαθμούς, γιατί "κάτι πρέπει να δείξουν"... :twisted:
Λες εμείς να μην το ξέρουμε και να "μασάμε" όταν έλθει ώρα να κάνουμε συγκρίσεις (πχ. στις αξιολογήσεις για το ΠΜΣ);

Δ. Γκρ.
Ναι, αλλά δεν μπορεί να το ξέρει και κάθε Πανεπιστήμιο και κάθε εταιρεία στο εξωτερικό (όταν κάποιος θέλει να πιάσει για πρώτη φορά δουλειά). Αυτό, το έχω ξαναπεί και αλλού, δε σημαίνει ότι όλοι πρέπει να παίρνουν 9 και 10, αλλά ότι πρέπει τουλάχιστον να εξαντλείται η βαθμολογική κλίμακα. Όταν εγώ πήρα πτυχίο η καλύτερη φοιτήτρια είχε βαθμό 9,1, αν θυμάμαι καλά, βαθμός πτυχίου που σύμφωνα με πληροφορίες είχε να εμφανιστεί 7 συναπτά έτη. Το βρίσκετε φυσιολογικό αυτό;

Re: Καθηγητές «πιέζονται να βελτιώσουν τους βαθμούς πτυχίων»

Posted: Fri Jul 11, 2008 10:02 pm
by vangos
Ο τρόπος αξιολόγησης των πανεπιστημίων είναι πολύπλοκος και πολυπαραμετρικός. Γι'αυτό και κάποια "εξωτικά" πανεπιστήμια μπορεί να έχουν υψηλότερη βαθμολογία από κάποια ελληνικά, και ίσως όχι άδικα.
Αν θεωρήσουμε ότι καλό πανεπιστήμιο είναι αυτό που έχει καλούς φοιτητές, με το οποίο λίγο έως πολύ συμφωνώ, τότε στην Ελλάδα υπάρχουν κάποια πανεπιστήμια που είναι πολύ καλά. Αυτό αποδεικνύεται και από τη μετέπειτα σταδιοδρομία ελλήνων φοιτητών που κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές σε κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού.