Ασχετος με το Ιντερνετ ο ένας στους 3 φοιτητές
Posted: Wed Jun 16, 2004 3:58 am
Από την Ελευθεροτυπία
Της ΝΤΙΝΑΣ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απίστευτο, αληθινό και άκρως ανησυχητικό: το ένα τρίτο των φοιτητών που σπουδάζουν στις σχολές της Αθήνας δεν έχει σερφάρει ποτέ στο Ιντερνετ, ενώ το 36,7% δεν γνωρίζει καν πώς να το χρησιμοποιήσει.
Και πώς θα μπορούσαν, άλλωστε, αφού το 48,7% δηλώνει ότι δεν έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Τι συμβαίνει, λοιπόν, κι αυτοί που θα έπρεπε να παίζουν στα δάχτυλα τις νέες τεχνολογίες δεν ξέρουν ούτε πώς ανοίγει ένα κομπιούτερ;
«Στους έλληνες φοιτητές δεν προσφέρονται οι ίδιες δυνατότητες με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή τις ΗΠΑ, όπου τα πανεπιστήμια παρέχουν πρόσβαση τόσο στο Διαδίκτυο, όσο και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Και βέβαια, γι' αυτή την κατάσταση οι φοιτητές είναι οι μόνοι που δεν ευθύνονται. Αλλωστε, στη χώρα μας, η σύνδεση Ιντερνετ κοστίζει πιο ακριβά σε σχέση με άλλες ανεπτυγμένες χώρες».
Αυτή είναι η εξήγηση που δίνουν οι καθηγητές Στέλιος Παπαθανασόπουλος και Αντώνης Αρμενάκης, αναπληρωτής και επίκουρος, αντίστοιχα, στο τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, που εκπόνησαν την έρευνα «Το Διαδίκτυο και οι φοιτητές των Αθηνών», για λογαριασμό του ΕΚΚΕ.
Οι ερευνητές επέλεξαν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα 518 φοιτητών από όλα τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της πρωτεύουσας (Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πολυτεχνείο, Πάντειο, Οικονομικό, Χαροκόπειο, Πειραιώς, Γεωπονικό, Καλών Τεχνών), κι όπως πολύ εύστοχα παρατήρησαν «το Ιντερνετ το ξέρουν όλοι, το ένα τρίτο όμως δεν το έχει χρησιμοποιήσει». Αν και η έρευνα ολοκληρώθηκε πριν από δύο χρόνια, «η κατάσταση δεν έχει αλλάξει δραματικά».
Απαγορευμένα sites
*Το 30,5% των φοιτητών δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το Διαδίκτυο. Μάλιστα, οι γυναίκες εμφανίζονται λιγότερο εξοικειωμένες με τις νέες τεχνολογίες, καθώς το 38,1% των φοιτητριών δήλωσε ότι ουδέποτε έκανε χρήση του Διαδικτύου, ενώ για τους φοιτητές το αντίστοιχο ποσοστό είναι 21,4%.
*Στα τμήματα ανθρωπιστικών επιστημών, το ποσοστό των φοιτητών που δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το Ιντερνετ φτάνει το 41,7%, ενώ είναι πολύ χαμηλότερο (21,7%) στους φοιτητές των θετικών επιστημών.
*Σε ένα και μοναδικό πεδίο της έρευνας φαίνεται να υπερτερούν οι γυναίκες: Πρόκειται για τις ιστοσελίδες με απαγορευμένο περιεχόμενο, για τις οποίες οι φοιτήτριες εκδήλωσαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον να έχουν πρόσβαση (73,4%), σε σχέση με τους φοιτητές (39%).
Στο σύνολο των φοιτητών, τώρα, οι περισσότεροι από τους μισούς (55,6%) δηλώνουν ότι θα ήθελαν να έχουν πρόσβαση σε ιστοσελίδες με απαγορευμένο περιεχόμενο.
*Εντυπωσιακοί είναι οι κύριοι λόγοι για τους οποίους οι φοιτητές δεν χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο: σχεδόν οι μισοί (48,7%) δηλώνουν ότι δεν έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή!
*Επιπλέον, το 36,7% των φοιτητών δηλώνει ότι δεν έχει σύνδεση με το Ιντερνετ, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 24,7% δεν γνωρίζει να το χρησιμοποιεί.
Οπως αναφέρουν οι ερευνητές, ακόμη κι αν είχαν ξεπεραστεί αυτά τα προβλήματα, το κόστος πρόσβασης στο Ιντερνετ θεωρείται ως ένα πρόσθετο κώλυμα από το 14,7% των φοιτητών, ενώ σημαντικό είναι το γεγονός ότι «ένα όχι αμελητέο ποσοστό 12% δεν επιθυμεί να χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο μέσο».
*Από τους φοιτητές που χρησιμοποιούν το Ιντερνετ, το 56,7% σερφάρει καθημερινά ή μια-δυο φορές την εβδομάδα, ενώ το 43,3% λιγότερο συχνά. Και σ'αυτήν την περίπτωση, η ομάδα που το χρησιμοποιεί λιγότερο συχνά είναι οι φοιτήτριες (55,2%), σε σχέση με τους συμφοιτητές τους (32,3%).
Το σέρφινγκ κοστίζει
*Τα στοιχεία που αφορούν στη διάρκεια χρήσης του Διαδικτύου κάθε φορά, καταδεικνύουν ότι οι φοιτητές δεν «σερφάρουν» με τις ώρες. Το 55,6% δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί έως μία ώρα.
Ενα ποσοστό 31% απασχολείται στο Ιντερνετ από μία έως δύο ώρες, ενώ το 13,4% το χρησιμοποιεί για περισσότερο από δύο ώρες.
Ωστόσο, οι περισσότεροι (60,6%) επιθυμούν να σερφάρουν περισσότερο. Οι βασικοί λόγοι που προέταξαν οι φοιτητές για την περιορισμένη χρήση του Διαδικτύου είναι ότι δεν έχουν τον αναγκαίο χρόνο (43,1%), δεν έχουν δικό τους υπολογιστή (26,6%) κι ότι κοστίζει αρκετά (22%).
*Η ενημέρωση (75,6%), η ψυχαγωγία (63,6%), η προσωπική επικοινωνία (61,1%) και η έρευνα (45,8%), είναι οι βασικοί λόγοι που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο.
*Τα κύρια κίνητρα που τους παρακινούν στη χρήση του Ιντερνετ είναι, πρώτον, το γεγονός ότι τους δίνεται πρόσβαση σε πολλές πηγές (80,8%) και δεύτερον ότι είναι ένα παγκόσμιο μέσο (52,2%). Δεύτερη κατηγορία κινήτρων είναι ότι είναι γρήγορο (39,7%), έγκυρο (21,4%) και ατομικό στη χρήση (20,8%).
Μικρότερης σημασίας κίνητρα θεωρούν οι φοιτητές το ότι το Διαδίκτυο δεν λογοκρίνεται (17,2%), δεν έχει διαφημίσεις (10,6%), προσωποποιεί την ενημέρωση (9,3%) και κοστίζει λιγότερο από τις εφημερίδες (9%).
*Οι περισσότεροι επικοινωνούν διαμέσου του Ιντερνετ στα ελληνικά (73,6%) και στα αγγλικά (81,9%) και σπανίως σε άλλη γλώσσα.
*Οταν εισέρχονται στο Διαδίκτυο, οι περισσότεροι (87,8%) χρησιμοποιούν τον γνωστό παγκόσμιο ιστό (www:world wibe web) και το 72,2% ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email:electronic mail).
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 13/06/2004
Της ΝΤΙΝΑΣ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απίστευτο, αληθινό και άκρως ανησυχητικό: το ένα τρίτο των φοιτητών που σπουδάζουν στις σχολές της Αθήνας δεν έχει σερφάρει ποτέ στο Ιντερνετ, ενώ το 36,7% δεν γνωρίζει καν πώς να το χρησιμοποιήσει.
Και πώς θα μπορούσαν, άλλωστε, αφού το 48,7% δηλώνει ότι δεν έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Τι συμβαίνει, λοιπόν, κι αυτοί που θα έπρεπε να παίζουν στα δάχτυλα τις νέες τεχνολογίες δεν ξέρουν ούτε πώς ανοίγει ένα κομπιούτερ;
«Στους έλληνες φοιτητές δεν προσφέρονται οι ίδιες δυνατότητες με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή τις ΗΠΑ, όπου τα πανεπιστήμια παρέχουν πρόσβαση τόσο στο Διαδίκτυο, όσο και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Και βέβαια, γι' αυτή την κατάσταση οι φοιτητές είναι οι μόνοι που δεν ευθύνονται. Αλλωστε, στη χώρα μας, η σύνδεση Ιντερνετ κοστίζει πιο ακριβά σε σχέση με άλλες ανεπτυγμένες χώρες».
Αυτή είναι η εξήγηση που δίνουν οι καθηγητές Στέλιος Παπαθανασόπουλος και Αντώνης Αρμενάκης, αναπληρωτής και επίκουρος, αντίστοιχα, στο τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, που εκπόνησαν την έρευνα «Το Διαδίκτυο και οι φοιτητές των Αθηνών», για λογαριασμό του ΕΚΚΕ.
Οι ερευνητές επέλεξαν ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα 518 φοιτητών από όλα τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της πρωτεύουσας (Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πολυτεχνείο, Πάντειο, Οικονομικό, Χαροκόπειο, Πειραιώς, Γεωπονικό, Καλών Τεχνών), κι όπως πολύ εύστοχα παρατήρησαν «το Ιντερνετ το ξέρουν όλοι, το ένα τρίτο όμως δεν το έχει χρησιμοποιήσει». Αν και η έρευνα ολοκληρώθηκε πριν από δύο χρόνια, «η κατάσταση δεν έχει αλλάξει δραματικά».
Απαγορευμένα sites
*Το 30,5% των φοιτητών δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το Διαδίκτυο. Μάλιστα, οι γυναίκες εμφανίζονται λιγότερο εξοικειωμένες με τις νέες τεχνολογίες, καθώς το 38,1% των φοιτητριών δήλωσε ότι ουδέποτε έκανε χρήση του Διαδικτύου, ενώ για τους φοιτητές το αντίστοιχο ποσοστό είναι 21,4%.
*Στα τμήματα ανθρωπιστικών επιστημών, το ποσοστό των φοιτητών που δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ το Ιντερνετ φτάνει το 41,7%, ενώ είναι πολύ χαμηλότερο (21,7%) στους φοιτητές των θετικών επιστημών.
*Σε ένα και μοναδικό πεδίο της έρευνας φαίνεται να υπερτερούν οι γυναίκες: Πρόκειται για τις ιστοσελίδες με απαγορευμένο περιεχόμενο, για τις οποίες οι φοιτήτριες εκδήλωσαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον να έχουν πρόσβαση (73,4%), σε σχέση με τους φοιτητές (39%).
Στο σύνολο των φοιτητών, τώρα, οι περισσότεροι από τους μισούς (55,6%) δηλώνουν ότι θα ήθελαν να έχουν πρόσβαση σε ιστοσελίδες με απαγορευμένο περιεχόμενο.
*Εντυπωσιακοί είναι οι κύριοι λόγοι για τους οποίους οι φοιτητές δεν χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο: σχεδόν οι μισοί (48,7%) δηλώνουν ότι δεν έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή!
*Επιπλέον, το 36,7% των φοιτητών δηλώνει ότι δεν έχει σύνδεση με το Ιντερνετ, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 24,7% δεν γνωρίζει να το χρησιμοποιεί.
Οπως αναφέρουν οι ερευνητές, ακόμη κι αν είχαν ξεπεραστεί αυτά τα προβλήματα, το κόστος πρόσβασης στο Ιντερνετ θεωρείται ως ένα πρόσθετο κώλυμα από το 14,7% των φοιτητών, ενώ σημαντικό είναι το γεγονός ότι «ένα όχι αμελητέο ποσοστό 12% δεν επιθυμεί να χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο μέσο».
*Από τους φοιτητές που χρησιμοποιούν το Ιντερνετ, το 56,7% σερφάρει καθημερινά ή μια-δυο φορές την εβδομάδα, ενώ το 43,3% λιγότερο συχνά. Και σ'αυτήν την περίπτωση, η ομάδα που το χρησιμοποιεί λιγότερο συχνά είναι οι φοιτήτριες (55,2%), σε σχέση με τους συμφοιτητές τους (32,3%).
Το σέρφινγκ κοστίζει
*Τα στοιχεία που αφορούν στη διάρκεια χρήσης του Διαδικτύου κάθε φορά, καταδεικνύουν ότι οι φοιτητές δεν «σερφάρουν» με τις ώρες. Το 55,6% δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί έως μία ώρα.
Ενα ποσοστό 31% απασχολείται στο Ιντερνετ από μία έως δύο ώρες, ενώ το 13,4% το χρησιμοποιεί για περισσότερο από δύο ώρες.
Ωστόσο, οι περισσότεροι (60,6%) επιθυμούν να σερφάρουν περισσότερο. Οι βασικοί λόγοι που προέταξαν οι φοιτητές για την περιορισμένη χρήση του Διαδικτύου είναι ότι δεν έχουν τον αναγκαίο χρόνο (43,1%), δεν έχουν δικό τους υπολογιστή (26,6%) κι ότι κοστίζει αρκετά (22%).
*Η ενημέρωση (75,6%), η ψυχαγωγία (63,6%), η προσωπική επικοινωνία (61,1%) και η έρευνα (45,8%), είναι οι βασικοί λόγοι που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο.
*Τα κύρια κίνητρα που τους παρακινούν στη χρήση του Ιντερνετ είναι, πρώτον, το γεγονός ότι τους δίνεται πρόσβαση σε πολλές πηγές (80,8%) και δεύτερον ότι είναι ένα παγκόσμιο μέσο (52,2%). Δεύτερη κατηγορία κινήτρων είναι ότι είναι γρήγορο (39,7%), έγκυρο (21,4%) και ατομικό στη χρήση (20,8%).
Μικρότερης σημασίας κίνητρα θεωρούν οι φοιτητές το ότι το Διαδίκτυο δεν λογοκρίνεται (17,2%), δεν έχει διαφημίσεις (10,6%), προσωποποιεί την ενημέρωση (9,3%) και κοστίζει λιγότερο από τις εφημερίδες (9%).
*Οι περισσότεροι επικοινωνούν διαμέσου του Ιντερνετ στα ελληνικά (73,6%) και στα αγγλικά (81,9%) και σπανίως σε άλλη γλώσσα.
*Οταν εισέρχονται στο Διαδίκτυο, οι περισσότεροι (87,8%) χρησιμοποιούν τον γνωστό παγκόσμιο ιστό (www:world wibe web) και το 72,2% ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email:electronic mail).
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 13/06/2004