Περισσότερα εδώ >>Ελευθεροτυπία wrote:Το έργο που άλλαξε τη ζωή μας
Των ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ - ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΜΟΥΡΗ
30 Ιανουαρίου 2000. Δύο 24ωρα μετά τα λαμπερά εγκαίνια και τη δωρεάν λειτουργία, γίνεται η επικύρωση του πρώτου εισιτηρίου και το μετρό είναι πλέον πραγματικότητα για την Αθήνα. Με καθυστέρηση ενός αιώνα, η ελληνική πρωτεύουσα είχε μπει στην αλυσίδα των μεγαλουπόλεων που διαθέτουν το πιο αξιόπιστο μεταφορικό μέσο στο συγκοινωνιακό χάρτη τους.
Σχεδιασμοί που είχαν ξεκινήσει από τη δεκαετία του '60, «θα» που είχαν ξεχαστεί ώς το 1992, έργα που είχαν αντιμετωπίσει πολλές αντιξοότητες (κατολισθήσεις, το «βυθισμένο» περίπτερο στην Πανεπιστημίου κ.λπ.) και βεβαίως ομηρικές κόντρες με τους εργολάβους. Ολα αυτά είχαν ξεχαστεί με έναν μαγικό τρόπο και «αι γενεαί πάσαι», χάρη στο πρώτο διήμερο της δωρεάν λειτουργίας, συμμετείχαν στη χαρά κατακλύζοντας τους επιβλητικούς και καλαίσθητους σταθμούς. Ηταν τόσο μεγάλο το ενδιαφέρον, ώστε κάποιες ώρες οι οδηγοί αναγκάστηκαν να τραβήξουν χειρόφρενο και να κλείσουν οι σταθμοί, ώστε να αντιμετωπιστεί το αδιαχώρητο, που είχε προκαλέσει και λιποθυμίες.
30 Ιανουαρίου 2010. Το μετρό είναι πολύτιμο κομμάτι της καθημερινότητας των Αθηναίων και ψηφίζεται, όχι τυχαία, από ειδικούς ως ένα από τα πέντε ασφαλέστερα του πλανήτη. Χάρη στα πολύτιμα αρχαιολογικά εκθέματα που εντοπίστηκαν στα εργοτάξια, αλλά και τα μοναδικά δείγματα της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας, λειτουργεί ως ένα ανοιχτό μουσείο. Με ένα δίκτυο 30,4 χλμ. με 27 σταθμούς, που μαζί με το «δανεικό» δίκτυο του προαστιακού, στο τμήμα Δ. Πλακεντίας-Αεροδρόμιο, φτάνει τα 51,1 χλμ. και τους 31 σταθμούς, εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση πάνω από 600.000 επιβάτες. Αποδείχτηκε βάλσαμο για το κυκλοφοριακό στους κεντρικούς δρόμους, που χωρίς το μετρό θα ήταν απροσπέλαστοι, ενώ πιο εντυπωσιακή είναι η μείωση στη Μεσογείων, που έφθασε έως και το 20%.
Η αξία του αποδεικνύεται περίτρανα στις λίγες περιπτώσεις που οι εργαζόμενοι κατεβαίνουν σε απεργία. Στις παράπλευρες ωφέλειες πρέπει να προστεθεί η καθοριστική συμβολή του στην αγορά ακινήτων. Οι τιμές γύρω από τους σταθμούς, ειδικά σε ξεχασμένες περιοχές όπως η Δάφνη, ο Αγιος Ιωάννης και τα Σεπόλια, εκτινάχθηκαν στα ύψη, με ανατιμήσεις που έφτασαν ώς και το 600%.
Δεν λείπουν βεβαίως τα προβλήματα. Οι τροφοδοτικές λεωφορειακές γραμμές, που επεκτείνουν τη ζώνη επιρροής του μετρό μέσα στις γειτονιές, δεν έχουν καταφέρει ακόμα να λειτουργήσουν αρμονικά. Παρά τις κατά καιρούς υποσχέσεις περί εξορθολογισμού, εξακολουθούν να λειτουργούν γραμμές λεωφορείων που περισσότερο ανταγωνίζονται παρά υποστηρίζουν τη λειτουργία του μετρό.
Εχει χαθεί πολύτιμος χρόνος, αφού από το 2004 τα κατασκευαστικά προγράμματα έχουν επιβραδυνθεί, με αποτέλεσμα τα τελευταία έξι χρόνια να έχουν προστεθεί στο δίκτυο μόλις 4,2 χλμ., ενώ υπό κατασκευή είναι άλλα 7,35 χλμ. Μόνιμος πονοκέφαλος οι χώροι στάθμευσης, αφού μόνον σε πέντε σταθμούς λειτουργούν σήμερα οργανωμένα πάρκινγκ. Στους υπόλοιπους, οι δρόμοι πλημμυρίζουν από ΙΧ και θυμίζουν υπαίθρια έκθεση αυτοκινήτων.
30 Ιανουαρίου 2020. Το μετρό έχει φτάσει στη Γλυφάδα και τον Πειραιά, ενώ ετοιμάζεται για τα εγκαίνια της νέας γραμμής, που θα ενώνει το Γαλάτσι με το κέντρο, θα περνά από την Πανεπιστημιούπολη και τον Βύρωνα και θα φτάνει, μέσω της λεωφόρου Κηφισίας, στο Μαρούσι. Εχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες για την πρώτη κυκλική γραμμή. Οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Αθήνας δεν χρησιμοποιούν πια χάρτινα εισιτήρια αλλά ηλεκτρονικές προπληρωμένες κάρτες, χάρη στις οποίες η λαθρεπιβίβαση έχει, πρακτικά, μηδενιστεί... Ξεπερνώντας τους αρχικούς δισταγμούς, οι επιβάτες μπαινοβγαίνουν από τους συρμούς αυτόματης κίνησης, οι «αυτόματοι πιλότοι» των οποίων ελέγχονται απολύτως από το ανακαινισμένο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας.
Λόγω επετείου, επισυνάπτω ένα brief της Bechtel, μιας μεγάλης ξένης κατασκευαστικής που συμμετείχε στην κοινοπραξία "Ολυμπιακό Μετρό" που κατασκεύασε το βασικό έργο των γραμμών 2 & 3 (Δάφνη-Σεπόλια και Σύνταγμα-Εθν. Άμυνα). Η αναφορά στο Αττικό Μετρό ξεκινάει από τη σελ. 4.