Σκάκι: Man vs Machine

Αναδημοσιεύσεις άρθρων και κειμένων που βρήκατε κάπου αλλού και θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας .
Post Reply
User avatar
tZoLe
Venus Former Team Member
Posts: 1925
Joined: Wed Feb 22, 2006 12:21 am
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Lausanne-Pasalimani
Contact:

Σκάκι: Man vs Machine

Post by tZoLe » Wed Feb 13, 2008 2:01 am

Ένα ενδιαφέρον άρθρο για τις αναμετρήσεις Κασπάροφ-Deep Blue...
Image
"αν ελευθερία σημαίνει κάτι τελικά , σημαίνει το δικαίωμα να λες στους ανθρώπους αυτό που δεν θέλουν να ακούσουν"
George Orwell (1903 - 1950)

έτσι

Θα μας λείψεις μάγκα Σισσέ...σε ευχαριστούμε για όλα...
User avatar
sandra
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 4917
Joined: Mon Oct 02, 2006 11:37 am
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: στη φωλιά μου κοιτώντας ένα χωράφι με στάρι...

Re: Σκάκι: Man vs Machine

Post by sandra » Wed Feb 13, 2008 12:00 pm

tZoLe τέλειο άρθρο! Έμεινα με την απάτη της πρώτης μηχανής
Η ιδέα της σκακιστικής μηχανής έχει τις ρίζες της στο 1760, όταν ο Ούγγρος βαρόνος Wolfgang von Kempelen περιόδευε την Ευρώπη με το «Chess Automaton», μια μηχανή δικής του επινόησης, η οποία ήταν γνωστή ως «Τούρκος» αφού οι κινήσεις εκτελούνταν από μια μαριονέτα που φορούσε τουρμπάνι μέσω ενός πολύπλοκου μηχανισμού. Το επίπεδο της μηχανής ήταν τόσο καλό, ώστε να νικήσει τον Ναπολέοντα – αρκετά καλό παίκτη – μόλις σε 19 κινήσεις. Η απάτη όμως δεν άργησε να αποκαλυφθεί: στο εσωτερικό του «Τούρκου» βρισκόταν στριμωγμένος ένας ισχυρός σκακιστής!
Και για το στοίχημα που μπήκε. Έλεος, ίσως τελικά θα πρέπει να διαβάσω το βιβλίο του Λυπιτάκη για τους επιστήμονες πιο προσεκτικά. :smt017
Το 1968 ο διεθνής μετρ David Levy βάζει το πιο γνωστό στοίχημα στην ιστορία του υπολογιστικού σκακιού. Στοιχηματίζει 3.000 δολάρια πως δεν θα χάσει από υπολογιστή στα επόμενα 10 χρόνια. Την πρόκληση αποδέχεται ο John McCarthy, ένας διακεκριμένος μελετητής της τεχνητής νοημοσύνης.
Εκεί που λέει με τα βάθη το έχασα, ελπίζω να τα μάθουμε στην Τεχνητή του χρόνου :) :oops:
Ο Deep Blue δεν χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη. Δεν υπάρχει τέτοια φόρμουλα. Στηρίζεται αποκλειστικά στην υπολογιστική του ισχύ και την εκτιμητική του λειτουργία. Ο Deep Blue είναι ο πρώτος υπολογιστής που μπήκε στο εξώφυλλο του «Newsweek» και μόλις ο δεύτερος «σκακιστής» που πετυχαίνει κάτι τέτοιο (ο πρώτος ήταν ο Μπόμπι Φίσερ).
Μπορεί να εξηγήσει κάποιος σε τι στηρίζεται? Στο πόσες πιθανές κινήσεις μπορεί να κάνει ο αντίπαλος? Κι αυτό δεν το κατάλαβα...
Πολλά ερωτήματα έμειναν – και συνεχίζουν να παραμένουν – αναπάντητα. Ερωτήματα κρίσιμα για την κατανόηση της νίκης του Deep Blue ή αν το προτιμάτε, για την ήττα του Κασπάροφ. Όπως η ξακουστή «ανθρώπινη» αντίδραση του υπολογιστή σε μια κίνηση παγίδα του Κασπάροφ, κίνηση που μέχρι σήμερα όλοι οι ειδικοί έχουν χαρακτηρίσει σαν ύποπτη, σαν να προερχόταν από ανθρώπινο μυαλό δηλαδή και όχι από τον Deep Blue.
Αυτά είναι. tZoLe ++ Φοβερά ενδιαφέρον!
Από εδώ κι εμπρός θα είσαι για πάντα υπεύθυνος για εκείνο που έχεις ημερώσει.
Είσαι υπεύθυνος για το τριαντάφυλλο σου...
User avatar
tsilochr
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 3246
Joined: Tue Mar 16, 2004 2:47 pm
Academic status: PhD
Gender:
Location: mm.aueb.gr
Contact:

Re: Σκάκι: Man vs Machine

Post by tsilochr » Wed Feb 13, 2008 1:02 pm

η λογική είναι απλή! ας πούμε ότι εγώ είμαι ο υπολογιστής. πριν παίξω την επόμενη κίνηση μου σκέφτομαι το εξής

από τις πιθανές κινήσεις που μπορώ να κάνω τώρα, ποιά με συμφέρει περισσότερο?

το ποιά με συμφέρει περισσότερο ουσιαστικά είναι μια συνάρτηση που θα κάτσεις να γράψεις η οποία πιθανώς επιστρέφει κάποια τιμή (πχ int σκορ) και λέει πόσο καλή είναι μια κίνηση. θα προσπαθήσεις με αυτό το τρόπο να μοντελοποιήσεις το πρόβλημα σε μαθηματικό.

Αν τώρα ήθελα να είμαι λίγο πιο διορατικός, θα έλεγα "χμμμ, να παίξω την κίνηση που ταυτόχρονα θα είναι η καλύτερη για μένα και μετά θα δυσκολέψει τον αντίπαλο". Πως το κάνω αυτό? Κοιτάζω μετά την κίνηση μου, όλες τις πιθανές που μπορεί να κάνει ο αντίπαλος. Οπότε θα μπορούσα να πω

Code: Select all

για κάθε πιθανή μου κίνηση χ
{
  πάρε το σκορ μου
  για κάθε πιθανή κίνηση αντιπάλου ψ μετά την δική μου χ
  {
     πάρε το σκορ τησ κίνησης του αντιπάλου 
  }
}
διαλεξε τελικα τον συνδυασμό χ,ψ που θα φέρει το καλύτερο αποτέλεσμα σε μένα και στην συνέχεια θα αναγκάσει τον αντίπαλο να κάνει κακή κίνηση

ο κώδικας γίνεται τελείως αναδρομικός, εγώ μπορώ να κοιτάζω όλες τις πιθανές κινήσεις του αντιπάλου, και μετά τις δικές μου, και μετά του αντιπάλου κοκ. Το πόσο μακρυά κοιτάζω είνα το βάθος. Και θέλει πολύ ισχύ και μνήμη...
Post Reply

Return to “Αναδημοσιεύσεις”