Παραθέτω και το άρθρο του Μανδραβέλη:
ΠηγήΤο εθνικιστικό «σκονάκι» του υπουργού Παιδείας
Ενας από τους πονοκεφάλους των καθηγητών δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η αντιγραφή που κάνουν μαθητές και φοιτητές από το Internet. Εκθέσεις ιδεών και πανεπιστημιακές εργασίες που υπάρχουν χύδην στο διαδίκτυο αντιγράφονται με εξαιρετική ευκολία (δεν χρειάζεται παρά τρεις κινήσεις με το «ποντίκι» του υπολογιστή), για να παρουσιαστούν ως πρωτότυπη δουλειά. Ποιος θα περίμενε ότι το ίδιο θα έκανε και ο υπουργός Παιδείας;
Στα τέλη του περασμένου μήνα ο κ. Eυριπίδης Στυλιανίδης εκφώνησε μια ομιλία στους αγώνες επιχειρηματολογίας που οργανώνει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Δελφών σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και στους οποίους συμμετέχουν μαθητές λυκείων της χώρας. Ενώπιον του πρώην και νυν προέδρου της Βουλής, καθηγητών ΑΕΙ, πνευματικών ανθρώπων και δεκάδων μαθητών ο υπουργός Παιδείας εκφώνησε ένα κείμενο το οποίο ήταν αντιγραφή από το διαδίκτυο κι αυτό δεν είναι καν το χειρότερο: το εν λόγω κείμενο ήταν μια ανοησία, ένας από εκείνους τους εθνικιστικούς μύθους που επίσης κυκλοφορούν χύδην στο Ιnternet.
Ολοι γνωρίζουν ότι το διαδίκτυο είναι μεν μια απίστευτη πηγή γνώσης, αλλά επίσης και ανοησίας. Ο καθένας μπορεί να «βάλει» ότι θέλει. Και το κάνει. Ετσι δίπλα στα σοβαρά κείμενα, υπάρχουν και οι μπαρούφες. Δίπλα στους επιστημονικούς δικτυακούς τόπους υπάρχουν κι άλλοι που μιλούν για μυστικές επισκέψεις εξωγήινων, για προϊστορικά τέρατα που ζουν σε λίμνες κ.λπ. Ενας από αυτούς τους μύθους έχει να κάνει και με την ελληνική γλώσσα.
Αντιγράφουμε από την ομιλία του υπουργού Παιδείας (η οποία ήταν αντιγραφή από το Ιnternet): «Ακόμα και σήμερα στην ηλεκτρονική εποχή η ελληνική γλώσσα αποτελεί το βασικό εργαλείο. Ο πρόεδρος της εταιρείας ηλεκτρονικών υπολογιστών Apple Τζον Σκάλι έφτιαξε το Hellenic Quest, ένα πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής που άρχισε να διανέμει το CNN (...). Το ενδιαφέρον αυτό προέκυψε από τη διαπίστωση των επιστημόνων της πληροφορικής και των υπολογιστών ότι οι Η/Υ προχωρημένης τεχνολογίας δέχονται ως “νοηματική” γλώσσα μόνον την Ελληνική. Ολες τις άλλες γλώσσες τις χαρακτήρισαν “σημειολογικές”».
Φυσικά δεν υπήρξε ποτέ πρόγραμμα της Apple «Hellenic Quest», ούτε καν ο Τζον Σκάλι δεν είναι πρόεδρος της εταιρείας. Ούτε έχει κανένα νόημα στον προγραμματισμό Η/Υ οι «νοηματικές» και «σημειολογικές» (sic) γλώσσες. Οπως δείχνει στο βιβλίο του «Γλώσσα μετ’ εμποδίων» (Εκδόσεις 21ου αιώνα) ο κ. Νίκος Σαραντάκος αυτή η μπαρούφα ξεπήδησε περί το 1998-1999 κι έκτοτε ανακυκλώνεται κυρίως από ακροδεξιούς στο Ιnternet. Από εκεί λοιπόν το αλίευσαν κάποια σαΐνια του υπουργείου Παιδείας, για να το εκφωνήσει επίσημα ο υπουργός.
Ευτυχώς ανάμεσα στους ακροατές αυτής της μπαρούφας ήταν και η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βάσω Κιντή που αποκάλυψε το περιστατικό με επιφυλλίδα της στην εφημερίδα «Τα Νέα» (1.2.2008), ώστε εμείς να μην ξέρουμε τι να πρωτοθαυμάσουμε: την αγραμματοσύνη ή την άκριτη αντιγραφή από το διαδίκτυο, παράπτωμα που για ένα μαθητή ή φοιτητή τιμωρείται με μηδενισμό του γραπτού;
Και η απάντηση του κου Ανδρουτσόπουλου:
ΠηγήΤεχνητή Νοημοσύνη
Κύριε διευθυντά
Διάβασα σε άρθρο του κ. Μανδραβέλη στην Καθημερινή (15/2/2008) ότι σε δημόσια ομιλία του ο υπουργός Παιδείας κ. Στυλιανίδης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στη «διαπίστωση των επιστημόνων της πληροφορικής και των υπολογιστών ότι οι Η/Υ προχωρημένης τεχνολογίας δέχονται ως “νοηματική” γλώσσα μόνον την Ελληνική». Κατά καιρούς ακούω παρόμοιες ανυπόστατες φήμες. Η υπολογιστική ανάλυση και παραγωγή κειμένων είναι εξίσου δύσκολη, είτε τα κείμενα είναι γραμμένα στα ελληνικά, είτε στα αγγλικά, είτε σε άλλη φυσική γλώσσα, κατ’ αντιδιαστολή προς τις γλώσσες προγραμματισμού. Με το αντικείμενο αυτό ασχολείται εδώ και δεκαετίες ο κλάδος της Τεχνητής Νοημοσύνης που είναι γνωστός ως Επεξεργασία Φυσικής Γλώσσας, καθώς και η Υπολογιστική Γλωσσολογία. Από καμία έρευνα που γνωρίζω δεν προκύπτει ότι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές «δέχονται», κατά οποιαδήποτε έννοια, περισσότερο ή ευκολότερα ελληνικά κείμενα από ό,τι κείμενα γραμμένα σε άλλες φυσικές γλώσσες.
Ιων Ανδρουτσοπουλος - Επίκουρος Καθηγητής Τεχνητής Νοημοσύνης, Τμήμα Πληροφορικής Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών