Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Αναδημοσιεύσεις άρθρων και κειμένων που βρήκατε κάπου αλλού και θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας .
Post Reply
User avatar
rose
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1921
Joined: Sun May 20, 2007 8:59 pm
Academic status: 4th year
Gender:

Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by rose » Fri Nov 21, 2008 11:31 am

Ίσως το δυσκολότερο εγχείρημα του marketing σήμερα, είναι να σκιαγραφήσει το προφίλ του νέου καταναλωτή. Προσθέτουμε μία δυσκολία επιπλέον όταν μιλάμε για το νέο έλληνα καταναλωτή. Ζουν κοντά στην οικογένεια, αγαπούν τις παρέες και επιδιώκουν τη συντροφικότητα. Αγαπούν την τεχνολογία, την οποία θεωρούν εργαλείο και όχι σκοπό και είναι επικοινωνιακοί και... ειδήμονες. Οι σημερινοί έφηβοι και νέοι αποτελούν ένα δυναμικό καταναλωτικό κοινό, με ιδιαιτερότητες και απαιτήσεις.


Από κει και πέρα, οι τελευταίες τάσεις του marketing κάνουν λόγο και για μια «καινούργια νεότητα», αποτυπώνοντας μεγαλύτερους σε ηλικία καταναλωτές οι οποίοι υιοθετούν νεανικά χαρακτηριστικά συμπεριφοράς.

Ποιοι είναι σήμερα οι νέοι καταναλωτές;
Η εταιρεία ερευνών Synovate ευγενικά μας παραχώρησε πολύ πρόσφατα στοιχεία έρευνας, που ακριβώς σκιαγραφούν το νέο έλληνα καταναλωτή, αποκαλύπτοντας ενδιαφέρουσες, άγνωστες πλευρές του.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το τμήμα OnePointNine της Synovate. Συμπεριέλαβε πάνελς 420 ερωτώμενων, από όλη την Ελλάδα, ηλικιών 18-21 και 22-24. Αποτελεί μέρος παγκόσμιας έρευνας που έγινε από τη Synovate για λογαριασμό της Microsoft, σε 26 αγορές με 12400 ερωτηθέντες - δείγμα 400 ατόμων ανά χώρα.

Κοντά στην οικογένεια
Η πλειοψηφία των ηλικιών 18-24, ζουν ακόμη με τους γονείς τους. Όσοι ζουν μόνοι τους, είναι κυρίως φοιτητές και οι περισσότεροι που έχουν κάποια σχέση, ζουν χωριστά από το/τη σύντροφό τους.

Τα 3/4 των young adults είναι φοιτητές και σχεδόν οι μισοί από αυτούς δουλεύουν παράλληλα με τις σπουδές τους, κυρίως σε part time δουλειές.

Οι αγαπημένες τους μάρκες προέρχονται κυρίως από το χώρο της ένδυσης και υπόδησης και είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το γεγονός ότι μέσα στο top 30 των αγαπημένων τους brands, δεν αναφέρονται αλκοολούχα ποτά.

Δραστηριότητες
Οι «νέοι έλληνες ενήλικες» αγαπούν τη μουσική και τις παρέες. Οι ανθρώπινες σχέσεις γι’ αυτούς, δεν φαίνεται να έχουν αντικατασταθεί από το internet και αντίστοιχα μέσα, όπως πολλοί πιστεύουν σήμερα. Χρησιμοποιούν το internet, αλλά δεν είναι αυτή η μόνη τους δραστηριότητα. Καθώς πολλοί ζουν ακόμη με τους γονείς τους, ξοδεύουν αρκετό ελεύθερο χρόνο στην οικογένεια. Άλλες αγαπημένες δραστηριότητες είναι τα ψώνια και η έξοδος για φαγητό, όπως επίσης και η κατανάλωση αλκοόλ.

Παρ’ όλο όμως που εμπλέκονται σε αρκετές δραστηριότητες, δεν δείχνουν για όλες την ίδια προτίμηση. Η συνάντηση με φίλους ή το σύντροφο είναι οι πιο σημαντικές, καθώς θεωρούν την παρέα εξ ίσου σημαντική με την οικογένεια.

Τι τους απασχολεί;Σε αντίθεση με ότι θα περίμενε κανείς, δεν τους απασχολεί πρωτίστως η καριέρα και τα χρήματα, αλλά η μόρφωση (εκπαίδευση) και το περιβάλλον. Η αγάπη και ο ρομαντισμός επίσης έχουν σημαντική θέση στα ζητούμενά τους. Οι νεαροί Έλληνες δείχνουν ενδιαφέρον για πολλά ζητήματα. Εκφράζουν εύκολα τη γνώμη τους και θεωρούν τους εαυτούς τους πειστικούς.

Ενδιαφέρονται πολύ και είναι ενημερωμένοι για ηλεκτρονικά αγαθά, websites, μουσική, προϊόντα ψυχαγωγίας, κινητή τηλεφωνία, κινηματογράφο. Όσο μεγαλύτερη γνώση συγκεντρώνουν γύρω από ένα θέμα, τόσο πιθανότερο είναι να διατυπώσουν τη γνώμη τους σε τρίτους, προσπαθώντας να τους πείσουν.

Τι καταναλώνουν;Όσον αφορά στη μουσική, προτιμούν να πληροφορούνται από το internet ή το ραδιόφωνο. Είναι ειλικρινής και παραδέχονται ότι ο πιο συνηθισμένος τρόπος απόκτησης μουσικής, είναι το παράνομο downloading, ενώ επίσης δεν είναι αντίθετοι σε χορηγίες μουσικών φεστιβάλ, events κ.λπ.

Τείνουν να ξοδεύουν κυρίως τα χρήματά τους σε διασκέδαση, ρούχα, κινητό και τεχνολογικά αντικείμενα.

Αλκοόλ-καπνός
Δυστυχώς, οι νέοι στην Ελλάδα σήμερα, είναι καπνιστές. Περίπου 6 στους 10 έχουν δοκιμάσει το τσιγάρο και 4 στους 10 καπνίζουν καθημερινά. Η πλειοψηφία πάντως δείχνει ενημερωμένη για τις επιπτώσεις του καπνίσματος. Όσον αφορά στο αλκοόλ, οι περισσότεροι πίνουν κάποιο είδος ποτού, on trade, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Περίπου 6 στους 10 συμφωνούν ότι το αλκοόλ περικλείει κινδύνους για την υγεία, όμως τους αρέσει η γεύση και τους βοηθά να χαλαρώσουν και να διασκεδάσουν.Παρόλα αυτά, δείχνουν να έχουν την κατανάλωση υπό έλεγχο. Δεν μεθούν σε εβδομαδιαία βάση και τα πιο δημοφιλή ποτά είναι το κρασί και οινοπνευματώδη όπως η βότκα, το ουίσκι, το ούζο και η μπίρα.

Στο ίδιο άρθρο
Σελίδα 2: Η σχέση των νέων καταναλωτών με την τεχνολογία και το περιβάλλον και τα κύρια χαρακτηριστικά τους
Σελίδα 3: Νεανικό στυλ για παρασιακά brands και η δυσκολία προσέγγισης των νέων
Σελίδα 4: Γιώργος Σακελλόπουλος: Το προφίλ έφηβου αναγνώστη
Σελίδα 5: Tailor Made μεθοδολογίες


http://www.marketingweek.gr/default.asp ... 1&pg=1&ss=
που θα πάει θα το δουμε...
User avatar
proskopos
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2808
Joined: Tue Dec 18, 2007 4:01 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Στα φεγγάρια του Πλάνταρ...
Contact:

Re: Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by proskopos » Fri Nov 21, 2008 11:49 am

Οι αγαπημένες τους μάρκες προέρχονται κυρίως από το χώρο της ένδυσης και υπόδησης και είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το γεγονός ότι μέσα στο top 30 των αγαπημένων τους brands, δεν αναφέρονται αλκοολούχα ποτά.
Και πως ζούνε οι νέοι σήμερα...? Και εγώ τι είμαι...?

Δεν μεθούν σε εβδομαδιαία βάση και τα πιο δημοφιλή ποτά είναι το κρασί και οινοπνευματώδη όπως η βότκα, το ουίσκι, το ούζο και η μπίρα.
Και η τεκίλα...? Που πάμε σαν κοινωνία...?

Ενδιαφέρων άρθρο, και περίεργο όντως το 1 quote που τσέκαρα....!!!
μέρος παγκόσμιας έρευνας που έγινε από τη Synovate για λογαριασμό της Microsoft
Για ποιον λόγω να κάνει μια τέτοια έρευνα η MS?
Extreme Makeover... Mind edition...
3,6 μαθήματα/εξεταστική....
Image
User avatar
rose
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1921
Joined: Sun May 20, 2007 8:59 pm
Academic status: 4th year
Gender:

Re: Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by rose » Fri Nov 21, 2008 12:49 pm

Μαλλον φταίει το κλιμα εδω...


Image
που θα πάει θα το δουμε...
User avatar
PaP
Venus Project Founder
Venus Project Founder
Posts: 1077
Joined: Wed Apr 21, 2004 12:06 am
Academic status: Alumnus/a
Location: San Francisco
Contact:

Re: Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by PaP » Fri Nov 21, 2008 1:13 pm

Φύκια και μεταξωτές κορδέλες
*estrngd
Mbyte level
Mbyte level
Posts: 612
Joined: Thu Dec 16, 2004 1:45 pm
Academic status: N>4
Gender:
Contact:

Re: Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by *estrngd » Sat Nov 22, 2008 1:03 am

Για ποιον λόγω να κάνει μια τέτοια έρευνα η MS?
Για να ξέρει αν θα βάλει την Σάντρα Μπούλοκ δίπλα στα Windows 7;
User avatar
AmmarkoV
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2838
Joined: Thu Nov 04, 2004 2:55 pm
Gender:
Location: Reloaded @ Santa Friday
Contact:

Re: Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by AmmarkoV » Sat Nov 22, 2008 1:14 am

windows + miss congeniality = ftw.. :-p
Δεν μου φαίνονται καθόλου περίεργα τα αποτελέσματα της έρευνας!
Spoiler: εμφάνιση/απόκρυψη
I would love to change the world, but they won't give me the source code. Οι καθηγητές πληρώνονται από το δημόσιο αρα από όλους τους Έλληνες για να κάνουν τα μαθήματα. Όλοι οι Έλληνες θα έπρεπε να μπορούν να δουν τα μαθήματα τα οποία πληρώνουν! Tο πνευματικό έργο που επιτελείται με τα χρήματα του δημοσίου ΔΕΝ είναι μόνο δικό σας Όποιος δεν δίνει πανελλήνιες έχει δικαίωμα στην γνώση που πληρώνει [url=http://ammar.gr/gddg]gddg blog[/url]
Image
User avatar
AmmarkoV
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2838
Joined: Thu Nov 04, 2004 2:55 pm
Gender:
Location: Reloaded @ Santa Friday
Contact:

Re: Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by AmmarkoV » Wed Nov 26, 2008 12:28 am

http://www.gatecreepers.com/entries/23- ... ple-throu/


The opinions and behaviors of people and societies are easily swayed. Every decade, every year, every week, those who control mass media change the climates of human thought. New pop stars, fashions, and fads are paraded center stage and then exit stage left followed by floods of expendable cash, leaving the path of sordid garbage known as “popular culture” in its wake.

Now the power to rule the world and wag the cultural dog is at your fingertips. What follows are simple instructions, a manual, a playbook of sorts, some simple behavioral tools to influence and take advantage of the nervous systems of all your peers.

The 23 Tools:

1. The key to truly effective brainwashing is to work at people’s most fundamental awareness. Shape them at the neurological level so they develop the faculties to take your input and call it “thinking for myself.” Enable them to stop thinking.

2. Limit any and all faculties for self-awareness and self-sensing. Destroy instinct and intuition. Actively and endlessly encourage external awareness. Make people dependent on your external input for as many decisions as possible.

3. Speed up messages so that the pace and rhythm of information is disorienting and visually biased.

4. Condition people to being bombarded with hundreds of thousands of signals a day. Teach them to attend to this stream of information and to call it Reality. Never let them ask what “reality” is.

5. Framing is everything. Decide what you want people to believe and make sure that any choices you give them are within a framework which assures you of your result. This is called the Illusion of Choice. “Do you want to sweep the floor before or after dinner?” Repeat this formula for economic systems, politicians, news stories, competing product brands and entertainment.

6. Appeal to the lowest common denominator. Make sure that all shows model conflict resolution of people with an emotional and intellectual maturity no greater than that of a six year old. Make it funny so no one notices.

7. Keep people passive. Encourage the Couch Potato Alpha Wave Escape Plan as the healing elixir for all that ails.

8. Don’t make people think. Their days are hard enough as is. Bypass the need for opinion making by giving people ready-made opinions. Do it as though you don’t have a conscience – they are probably too stupid to make their own decisions anyway.

9. Ensure that there are no ongoing storylines with meaning or purpose beyond immediate sensory stimulation. Avoid universal themes as much as possible. Make absolutely certain there is no cultural, societal or global story or mythology present that conflicts with the myths of comfort and consumption.

10. Never encourage responsibility, or so much as suggest that humans could be involved in co-creating their future and the realities in which they reside.

11. Encourage group-sanctioned individuality only. By making ‘individuality” the new conformity you are generating a powerful illusion of free choice.

12. Sensationalize the superficial.

13. Keep information bytes infinitesimally small. Promote Attention Deficit Disorder. Several decades of television have already set this in motion.

14. Repetition is key. Repeat important messages as often as possible.

15. Repetition is key.

16. Repetition is key.

17. Bypass rationality by any means possible. People don’t need logic to accept information. Belief is emotional. Always remember: WAR=PEACE.

18. Remember –- two half-truths make up a whole truth.

19. Demonize self-knowledge technology of all kinds. Throw around words like “cult” and “brainwashing.” Marginalize anyone involved in such pursuits.

20. Keep old models of consciousness alive and well. If you can get away with referring to people’s states as being phlegmatic or sanguine instead of programmable and intentional, do it.

21. Keep people’s attention on what really matters. Emphasize what’s wrong as much as possible.

22. Always give the impression that Everything Is Under Control – but just barely so – hammer into the populace the idea that their greatest fear could strike at any moment.

23. Teach people that they are their thoughts and emotions. Reinforce this by teaching them to feel bad about their ideas, and to feel bad about feeling bad. Remember: Identify, identify, identify –- this will widen the empty void inside of them that only shopping can cure.

By sticking to these simple premises you should be able to produce entire societies capable of ending world hunger, but too selfish to care. You will be able to bring about massive consumer mindsets and buying habits so powerful that logic and reason become superfluous in making the sale. You will be the new face of media. Good luck!
Spoiler: εμφάνιση/απόκρυψη
I would love to change the world, but they won't give me the source code. Οι καθηγητές πληρώνονται από το δημόσιο αρα από όλους τους Έλληνες για να κάνουν τα μαθήματα. Όλοι οι Έλληνες θα έπρεπε να μπορούν να δουν τα μαθήματα τα οποία πληρώνουν! Tο πνευματικό έργο που επιτελείται με τα χρήματα του δημοσίου ΔΕΝ είναι μόνο δικό σας Όποιος δεν δίνει πανελλήνιες έχει δικαίωμα στην γνώση που πληρώνει [url=http://ammar.gr/gddg]gddg blog[/url]
Image
User avatar
PASCAL
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 3587
Joined: Wed Nov 23, 2005 10:58 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:

Re: Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by PASCAL » Wed Nov 26, 2008 1:00 am

Η εμετική μπακαλοεπιστήμη του marketing έδειξε ότι τα Ελληνόπουλα δεν έγινα ακόμα Αμερικανάκια; :smt017 Ενδιαφέρον.
User avatar
stoupeace
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 5372
Joined: Tue Aug 26, 2008 4:08 pm
Academic status: High school
Gender:

Re: Οι νέοι καταναλωτές αποκαλύπτονται

Post by stoupeace » Wed Nov 26, 2008 2:23 am

AmmarkoV wrote:
Spoiler: εμφάνιση/απόκρυψη
http://www.gatecreepers.com/entries/23-tools-to-brainwash-and-influence-people-throu/ The opinions and behaviors of people and societies are easily swayed. Every decade, every year, every week, those who control mass media change the climates of human thought. New pop stars, fashions, and fads are paraded center stage and then exit stage left followed by floods of expendable cash, leaving the path of sordid garbage known as “popular culture” in its wake. Now the power to rule the world and wag the cultural dog is at your fingertips. What follows are simple instructions, a manual, a playbook of sorts, some simple behavioral tools to influence and take advantage of the nervous systems of all your peers. The 23 Tools: 1. The key to truly effective brainwashing is to work at people’s most fundamental awareness. Shape them at the neurological level so they develop the faculties to take your input and call it “thinking for myself.” Enable them to stop thinking. 2. Limit any and all faculties for self-awareness and self-sensing. Destroy instinct and intuition. Actively and endlessly encourage external awareness. Make people dependent on your external input for as many decisions as possible. 3. Speed up messages so that the pace and rhythm of information is disorienting and visually biased. 4. Condition people to being bombarded with hundreds of thousands of signals a day. Teach them to attend to this stream of information and to call it Reality. Never let them ask what “reality” is. 5. Framing is everything. Decide what you want people to believe and make sure that any choices you give them are within a framework which assures you of your result. This is called the Illusion of Choice. “Do you want to sweep the floor before or after dinner?” Repeat this formula for economic systems, politicians, news stories, competing product brands and entertainment. 6. Appeal to the lowest common denominator. Make sure that all shows model conflict resolution of people with an emotional and intellectual maturity no greater than that of a six year old. Make it funny so no one notices. 7. Keep people passive. Encourage the Couch Potato Alpha Wave Escape Plan as the healing elixir for all that ails. 8. Don’t make people think. Their days are hard enough as is. Bypass the need for opinion making by giving people ready-made opinions. Do it as though you don’t have a conscience – they are probably too stupid to make their own decisions anyway. 9. Ensure that there are no ongoing storylines with meaning or purpose beyond immediate sensory stimulation. Avoid universal themes as much as possible. Make absolutely certain there is no cultural, societal or global story or mythology present that conflicts with the myths of comfort and consumption. 10. Never encourage responsibility, or so much as suggest that humans could be involved in co-creating their future and the realities in which they reside. 11. Encourage group-sanctioned individuality only. By making ‘individuality” the new conformity you are generating a powerful illusion of free choice. 12. Sensationalize the superficial. 13. Keep information bytes infinitesimally small. Promote Attention Deficit Disorder. Several decades of television have already set this in motion. 14. Repetition is key. Repeat important messages as often as possible. 15. Repetition is key. 16. Repetition is key. 17. Bypass rationality by any means possible. People don’t need logic to accept information. Belief is emotional. Always remember: WAR=PEACE. 18. Remember –- two half-truths make up a whole truth. 19. Demonize self-knowledge technology of all kinds. Throw around words like “cult” and “brainwashing.” Marginalize anyone involved in such pursuits. 20. Keep old models of consciousness alive and well. If you can get away with referring to people’s states as being phlegmatic or sanguine instead of programmable and intentional, do it. 21. Keep people’s attention on what really matters. Emphasize what’s wrong as much as possible. 22. Always give the impression that Everything Is Under Control – but just barely so – hammer into the populace the idea that their greatest fear could strike at any moment. 23. Teach people that they are their thoughts and emotions. Reinforce this by teaching them to feel bad about their ideas, and to feel bad about feeling bad. Remember: Identify, identify, identify –- this will widen the empty void inside of them that only shopping can cure. By sticking to these simple premises you should be able to produce entire societies capable of ending world hunger, but too selfish to care. You will be able to bring about massive consumer mindsets and buying habits so powerful that logic and reason become superfluous in making the sale. You will be the new face of media. Good luck!
Πολύ ενδιαφέρον Ammarkov :smt023
Kαι αυτά μαθαίνουν στα τμήματα marketing των πανεπιστημίων ανά τον κόσμο, ή είναι οι ψιλο-μυστικές τεχνικές που όλοι ξέρουμε και δεν τις παραδέχονται?
Η καλύτερη μπάντα όλου του κόσμου: Sonata Antartika
Mpomp is building an army army. And I got my head back.
░░░░░███████ ]▄▄▄▄▄▄▄▄
▂▄▅█████████▅▄▃▂ ____☻/︻╦╤─
Il███████████████████]. /▌
_◥⊙▲⊙▲⊙▲⊙▲⊙▲⊙▲⊙◤.. . / \
Post Reply

Return to “Αναδημοσιεύσεις”