Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Συζητήσεις σχετικές με την λειτουργία του Πανεπιστημίου και του Τμήματος, νέα, αποφάσεις συγκλήτου, αποφάσεις συνελεύσεων πληροφορικής. Γενικότερα ό,τι έχει σχέση με τον Πανεπιστημιακό χώρο.
redlabel
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2057
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:32 pm
Academic status: Professor
Gender:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by redlabel » Wed Jun 17, 2009 9:03 am

jimm wrote:
redlabel wrote:
ΥΓ. Ένα τέτοιο μάθημα λείπει από το Τμήμα μας.
Διαφωνω καθετα. Ηδη υπαρχει η Ασφαλεια ΠΣ ολα τα ΠΣ-oriented, με πολυ μπλα-μπλα τετοιου ειδους και λιγη ουσια (αυτο που θα σου ζητησουν δηλαδη οταν παρεις το χαρτι και πας να βρεις δουλεια..), ενα ακομα μαθημα λοιπόν σχετικο με θεωριες, ρομαντισμους, ηθικισμους κλπ κλπ ειναι περιττο.
Στην πλειοψηφία των αμερικάνικων πανεπιστημίων υπάρχει ήδη σχετικό μάθημα. Τέτοιο μάθημα προτείνεται, επίσης, απ' όλα τα σχετικά πρότυπα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην Πληροφορική, της ΙΕΕΕ/ACM (που μάλλον δεν έχουν διαβρωθεί από ...κακούς ηθικολόγους). Είναι φανερή και σαφής (και σεβαστή, βεβαίως) η αιτία της διαφωνίας σου, αλλά σε θέματα Επιστήμης πιστεύω ότι δεν είναι σκόπιμο να γινόμαστε βασιλικότεροι του βασιλέως. :) Η γνώμη μου είναι ότι ο αμοραλιστής φοιτητής δεν μπορεί να εξελιχτεί σε Επιστήμονα.

Δ. Γκρ.

ΥΓ. Η enum21, μια νέα φοιτήτρια, διατυπώνει παραπάνω ένα εύστοχο σχόλιο για την ανάγκη καλλιέργειας ήθους και ανθρώπινης ολοκλήρωσης στο Πανεπιστήμιο.
jimm
Kilobyte level
Kilobyte level
Posts: 290
Joined: Sun Nov 16, 2008 11:16 pm
Gender:
Location: Wall St.

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by jimm » Wed Jun 17, 2009 10:44 am

redlabel wrote:
Στην πλειοψηφία των αμερικάνικων πανεπιστημίων υπάρχει ήδη σχετικό μάθημα.
Δεν υπαρχει ομως ενα καρο μαθηματων για ΠΣ και τοσο πολυ μπλα-μπλα-μπλα γυρω απο αυτα, που στο τελος δε σου μαθαινει και τιποτα ουσιαστικο.

redlabel wrote:
Η γνώμη μου είναι ότι ο αμοραλιστής φοιτητής δεν μπορεί να εξελιχτεί σε Επιστήμονα.
Ο (ατυχος) φοιτητης που θα γινει επιστημονας με τα κριτηρια του παραμυθιου με τη νεραιδα που διαβαζω σε αυτο το thread, με το που βγει στον πραγματικο κοσμο θα γινει ενα κορόιδο περιοπης το πιο πιθανο, guarantee.

Αν και στην πραγματικοτητα κανεις δε προκειται να τα τηρησει ολα αυτα που γραφονται, ακομα και αυτοι που τα γραφουν. ;)

redlabel wrote: για την ανάγκη καλλιέργειας ήθους και ανθρώπινης ολοκλήρωσης στο Πανεπιστήμιο.
Το πανεπιστημιο δεν εχει καμια δουλεια να μπλεκεται με αυτα.
User avatar
sandra
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 4917
Joined: Mon Oct 02, 2006 11:37 am
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: στη φωλιά μου κοιτώντας ένα χωράφι με στάρι...

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by sandra » Wed Jun 17, 2009 11:36 am

Με αυτήν την λογική το άνοιξα το τόπικ. Γιατί κάποιοι ήδη κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας με όλα αυτά τα ιδεώδη που νομίζουμε πως θα τηρήσουμε και κάποιοι άλλοι θα το κάνουμε αργότερα. Αλλά επειδή είμαι αθεράπευτα ρομαντική και πιστεύω πως το Πανεπιστήμιο είναι το μόνο εκπαιδευτικό ίδρυμα που έχει υποχρέωση να καλλιεργεί ήθος και χαρακτήρα επιστημονικό είπα να μας δώσω μια ευκαιρία. jimm άργησες να φανείς με τις θεωρίες σου και ανησύχησα
Από εδώ κι εμπρός θα είσαι για πάντα υπεύθυνος για εκείνο που έχεις ημερώσει.
Είσαι υπεύθυνος για το τριαντάφυλλο σου...
redlabel
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2057
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:32 pm
Academic status: Professor
Gender:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by redlabel » Wed Jun 17, 2009 11:45 am

jimm wrote:
redlabel wrote: για την ανάγκη καλλιέργειας ήθους και ανθρώπινης ολοκλήρωσης στο Πανεπιστήμιο.
Το πανεπιστημιο δεν εχει καμια δουλεια να μπλεκεται με αυτα.
Η άποψη αυτή έχει απαξιωθεί εδώ και αιώνες (αμέσως μετά το Μεσαίωνα). Η ακαδημαϊκή κοινότητα του σύγχρονου κόσμου (με τις αδυναμίες, τις ελλείψεις και τα λάθη της...) υποστηρίζει, στη συντριπτική της πλειοψηφία, ακριβώς το αντίθετο από αυτό που λες.

Δ. Γκρ.
jimm
Kilobyte level
Kilobyte level
Posts: 290
Joined: Sun Nov 16, 2008 11:16 pm
Gender:
Location: Wall St.

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by jimm » Wed Jun 17, 2009 11:51 am

redlabel wrote:
jimm wrote:
redlabel wrote: για την ανάγκη καλλιέργειας ήθους και ανθρώπινης ολοκλήρωσης στο Πανεπιστήμιο.
Το πανεπιστημιο δεν εχει καμια δουλεια να μπλεκεται με αυτα.
Η άποψη αυτή έχει απαξιωθεί εδώ και αιώνες (αμέσως μετά το Μεσαίωνα). Η ακαδημαϊκή κοινότητα του σύγχρονου κόσμου (με τις αδυναμίες, τις ελλείψεις και τα λάθη της...) υποστηρίζει, στη συντριπτική της πλειοψηφία, ακριβώς το αντίθετο από αυτό που λες.

Δ. Γκρ.
Μπορει, δε μου κανει εντυπωση.
Εγω παντως δε περιμενω να μου "διδαξει" ήθος (ετσι γενικα κι αοριστα) -οπως το αντιλαμβανεται- το εκαστοτε πανεπιστημιο ή/και καθηγητης.
redlabel
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2057
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:32 pm
Academic status: Professor
Gender:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by redlabel » Wed Jun 17, 2009 1:06 pm

(Διευκρινίζω ότι ένα τέτοιο μάθημα αναφέρεται κυρίως σε Professional Ethics, Deontolgy Codes, Good/Best Practices και ειδικότερα σε θέματα που αφορούν την Επιστήμη μας).

On topic:

Υπέπεσαν στην αντίληψή μου δύο βιβλία, τα οποία δείχνουν πώς η έλλειψη υπευθυνότητας, η πίεση των περιστάσεων, το κυνήγι της καριέρας, η οικονομική επιτυχία, η ανωριμότητα, ο τυχοδιωκτισμός, ο καιροσκοπισμός κ.ά. μπορούν να καταστήσουν κάποιους επιστήμονες/εργαζόμενους/ερευνητές υποχείρια δυναστικών ή ολοκληρωτικών εξουσιών ή, απλώς, ανεύθυνων κερδοσκόπων.

Χ. Άρεντ, Ο Άϊχμαν στην Ιερουσαλήμ, Νησίδες, Αθήνα 2009.

Τ. Τόντοροφ, Απέναντι στο ακραίο, Νησίδες, Αθήνα 2002.

Δ. Γκρ.
vasvas
Kilobyte level
Kilobyte level
Posts: 198
Joined: Fri Jul 09, 2004 2:31 pm

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by vasvas » Sun Jun 21, 2009 9:15 pm

Πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση. Το 1942, με τους Ναζί ναδουλεύουν ήδη για την παραγωγή ατομικής βόμβας, και τον πόλεμο να είναι ιδιαιτέρως αμφίρροπος, (και για κάποιο καιρό η έκβαση να κλίνει υπέρ του Αξονα) δεν είναι καθόλου προφανές ότι το καθήκον του Επιστήμονα (ή επιστήμονα) ήταν να μη δουλέψει στο Manhattan project. Οι πύραυλοι V2 ήταν μια ένδειξη για μια όχι αδύνατη τροπή του πολέμου. Αν επιπλέον ο επιστήμονας ήξερε/έμαθε για το Ολοκαύτωμα που ήταν εν εξελίξει, η ηθική του θέση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη. Η γρήγορη σχεδόν καθολική συμφωνία στη συζήτηση αυτή ότι "η ατομική βόμβα είναι η ευκολη περίπτωση ανήθικης έρευνας από την οποία ο επιστήμονας (ή Επιστήμονας) όφειλε να απέχει" (παραφράζω, αλλά αυτό φαίνεται να είναι το συμπέρασμα), μάλλον υπεραπλουστεύει τα ηθικά διλήμματα των συμμετόντων και υποτιμά/υποβιβάζει την πραγματικότητα ενός ολοκληρωτικού πολέμου όπως ήταν ο ΙΙ Παγκόσμιος και την ηθική αξίωση του γρήγορου τερματισμού του με ήττα του Άξονα. Προσοχή, δεν μιλάω για την απόφαση χρήσης της βόμβας το 1945, αλλά για την απόφαση συνεισφοράς στην έρευνα για τη βόμβα το 1942 ή το 1943 ή το 1944. Θυμίζω ότι οι Γερμανοί παραδόθηκαν το καλοκαίρι του 1945, δυο μήνες πριν την πρώτη πυρηνική δοκιμή.

Ο επιστήμονας έχει ηθική υπόσταση, και η έρευνά του σαφώς μπορεί να μην είναι (συνήθως δεν είναι) ηθικά ουδέτερη -- αλλά οι προφανείς περιπτώσεις ανήθικης έρευνας δυστυχώς είναι λιγότερες από τις γκρίζες -- η έρευνα του Μένγκελε είναι μια τέτοια προφανής περίπτωση.

Μια επιπλέον διάκριση που αξίζει τον κόπο να γίνει είναι μεταξύ μέσου και σκοπού. Δηλαδή είναι χωριστά θέματα αν τα ερευνητικά μέσα είναι ανήθικα, και αν υπάρχει ανήθικος στόχος. Δυστυχώς αυτή η διάκριση κυρίως δυσκολεύει το πρόβλημα, δεν το διευκολύνει. Π.χ., ο πειραματισμός σε ζώα (μέσον) για την ανάπτυξη φαρμάκων προς όφελος του ανθρώπου (σκοπός). Στο Manhattan project από την άλλη η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από το σκοπό.

Η φιλοσοφία αποτελεί βασικό κλάδο γνώσης για τέτοια θέματα πάντως. Το να προσεγγίσει κανείς το θέμα πχ της βιοηθικής μόνο με τα εφόδια της ανατροφής του και της προσωπικότητάς του, χωρίς εξειδικευμένη φιλοσοφική κατάρτιση, ειδικά αν πρόκειται να κάνει κανονιστικές ρυθμίσεις (νόμους, κανονισμούς), είναι μάλλον ανεύθυνο. Σε μικρότερη κλίμακα, η μελέτη ηθικής φιλοσοφίας για τον κάθε επιστήμονα είναι απαραίτητη για τη σωστή πορεία του.

Τελευταία σημείωση: Είναι όχι δύσκολο να διολισθήσει κανείς στη δαιμονοποίηση της εφαρμοσμένης έρευνας, καθώς αυτή πολύ πιο συχνά "λερώνεται" από τις εφαρμογές της.

ΥΓ Αν ενδιαφέρεστε για φιλοσοφία της επιστήμης, στη λίστα θα έβαζα και τον Πόπερ: The Logic of Scientific Discovery, 1934
Τα θέματα της ηθικής όμως (όπως και στον Kuhn) δεν είναι πρωτεύοντα σε αυτές τις πραγματείες.

Για το θέμα της ηθικής, το επόμενο βιβλίο του Τόντοροφ: «Μνήμη του κακού. Πειρασμός του καλού», 2003, Εκδόσεις Νεφέλη είναι πάρα πολύ καλό.

ΥΥΓ Για φιλοσοφικά βιβλία, αν έχετε άνεση στη γλώσσα που πρωτοεκδόθηκαν, να τα προτιμάτε. Η μετάφραση είναι τιτάνιο έργο, και όχι πάντα επιτυχημένο.
User avatar
KMP
byte level
byte level
Posts: 70
Joined: Sat Jul 07, 2007 7:53 pm
Academic status: N>4
Gender:
Location: Tomania

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by KMP » Mon Jun 22, 2009 10:32 am

jimm wrote: Εγω παντως δε περιμενω να μου "διδαξει" ήθος (ετσι γενικα κι αοριστα) -οπως το αντιλαμβανεται- το εκαστοτε πανεπιστημιο ή/και καθηγητης.
Η φιλοσοφία της επιστήμης δεν έχει να κάνει μονο με την ηθική, μάλιστα έχει να κάνει πολυ λιγότερο με την ηθική απ' οτι με το τι είναι και τι δεν είναι επιστήμη. Αν εσυ έχεις καταφέρει να έχεις μια τόσο σαφή οπτική πάνω στο θέμα, παρακαλώ να το μοιραστείς με τους υπόλοιπους - θα είναι μια τεράστια πρόοδος της ανθρωπότητας μιας και η συζήτηση γύρω απο την φύση της επιστήμης είναι κάτι που μας έχει ταλαιπωρήσει για αιώνες. Αν απλά δεν σε ενδιαφέρουν τέτοια ερωτήματα, και απλά θέλεις να "πάρεις ενα χαρτί και να βρείς μια δουλειά" οπως λες, αυτό είναι απολύτως σεβαστό. Αναρωτιέμαι όμως σε αυτή την περίπτωση τι ενδιαφέρον βρίσκεις σε αυτή την συζήτηση.
"Side? I am on nobody's side. Because nobody is on my side, little orc."
shodanjr_gr
Mbyte level
Mbyte level
Posts: 810
Joined: Mon Mar 21, 2005 2:45 am
Academic status: Alumnus/a
Location: Stony Brook, NY

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by shodanjr_gr » Mon Jun 22, 2009 10:54 am

Προσοχή, δεν μιλάω για την απόφαση χρήσης της βόμβας το 1945, αλλά για την απόφαση συνεισφοράς στην έρευνα για τη βόμβα το 1942 ή το 1943 ή το 1944.
Μιας και το θίξατε, το σκεπτικό πίσω από τους βομβαρδισμούς του '45 δεν είναι τόσο ασπρόμαυρο όσο φαίνεται. Με μία Ιαπωνία που αρνείτο να παραδοθεί και διέθετε εκατομμύρια εφέδρων έτοιμων να πολεμήσουν, μπορεί κάποιος να πει ότι οι βόμβες έσωσαν περισσότερες ζωές απ'ότι αφαίρεσαν.

Ελαφρώς off-topic, αλλά σίγουρα τροφή για σκέψη ;).
"Liberal" isn't a dirty word Blackadder!
User avatar
barbarosa
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1033
Joined: Thu Dec 21, 2006 10:11 pm
Academic status: N>4
Gender:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by barbarosa » Mon Jun 22, 2009 12:11 pm

[off]
Αυτο που λες ειναι λαθος. Η Ιαπωνια ειχε χασει τα περισσοτερα νησια στον ειρηνικο και δεν ηταν πλεον σοβαρη απειλη για τους αμερικανους. Αυτο που εκαναν απλως ηταν επιδειξη δυναμης εξαυλώνοντας χιλιαδες ανθρώπους σε κλασματα του δευτερολεπτου! Και θύματα εξαιτίας αυτης της βάναυσης ενέργειας μετράμε ακόμα και σήμερα διότι όπως ξέρεις η συγκεκριμένες βόμβες δεν επηρεάζουν τον πληθυσμό μόνο τότε που πέφτουν αλλα και πολλά χρόνια αργότερα.
[/off]
shodanjr_gr
Mbyte level
Mbyte level
Posts: 810
Joined: Mon Mar 21, 2005 2:45 am
Academic status: Alumnus/a
Location: Stony Brook, NY

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by shodanjr_gr » Mon Jun 22, 2009 12:33 pm

barbarosa wrote:[off]
Αυτο που λες ειναι λαθος. Η Ιαπωνια ειχε χασει τα περισσοτερα νησια στον ειρηνικο και δεν ηταν πλεον σοβαρη απειλη για τους αμερικανους. Αυτο που εκαναν απλως ηταν επιδειξη δυναμης εξαυλώνοντας χιλιαδες ανθρώπους σε κλασματα του δευτερολεπτου! Και θύματα εξαιτίας αυτης της βάναυσης ενέργειας μετράμε ακόμα και σήμερα διότι όπως ξέρεις η συγκεκριμένες βόμβες δεν επηρεάζουν τον πληθυσμό μόνο τότε που πέφτουν αλλα και πολλά χρόνια αργότερα.
[/off]
[off]
Οι Ιάπωνες αρνούντο να παραδωθούν (οι σύμμαχοι είχαν αποστείλει σχετικό τελεσίγραφο) και είχαν σημαντικότατη στρατιωτική δύναμη διαθέσιμη, την οποία θα μπορούσαν άνετα να ρίξουν σε μία μάχη την οποία δεν θα μπορούσαν να κερδίσουν. Μην ξεχνάς την γενικότερη "ψυχοσύνθεση" του Ιαπωνικού στρατού κατά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Και να μην είχαν πέσει οι βόμβες, ο πόλεμος με τους Ιάπωνες σίγουρα δεν θα είχε τελειώσει επί τόπου. Προφανώς και ήταν επίδειξη δύναμης (η χειρότερη στην ιστορία της ανθρωπότητας), αλλά αυτή η επίδειξη μπορεί να έσωσε και ζωές στο τέλος, αν μιλάμε για καθαρούς αριθμούς.

Αν έχετε όρεξη να το συζητήσουμε το θέμα, ας ανοίξει κάποιος ένα thread στα off-topic :)[/off]
"Liberal" isn't a dirty word Blackadder!
τερας-30
Buffer underflow exception
Buffer underflow exception
Posts: 1
Joined: Sun Mar 14, 2010 9:12 am
Academic status: PhD
Gender:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by τερας-30 » Sun Mar 14, 2010 9:24 am

Εαν εχετε διαβασει για τους,,δρ μεγκελε,δρ ρασερ,δρ χαιμ,καθηγητη κλαουμπερκ,δρ μπραντ,δρ ριτερ τοτε θα καταλαβετε πως πρεπει να ειναι ο επιστημονας.Μακαρι να γινουμε σαν και αυτους τους κορυφαιους ναζι επιστημονες που για καποια πειραματα η ανθρωποτητα τους ευγνομωνει ακομη και σημερα.
User avatar
enum21
Venus Former Team Member
Posts: 5436
Joined: Mon Feb 16, 2009 9:06 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Underworld

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by enum21 » Sun Mar 14, 2010 9:41 am

τερας-30 wrote:Εαν εχετε διαβασει για τους,,δρ μεγκελε,δρ ρασερ,δρ χαιμ,καθηγητη κλαουμπερκ,δρ μπραντ,δρ ριτερ τοτε θα καταλαβετε πως πρεπει να ειναι ο επιστημονας.Μακαρι να γινουμε σαν και αυτους τους κορυφαιους ναζι επιστημονες που για καποια πειραματα η ανθρωποτητα τους ευγνομωνει ακομη και σημερα.
Πειράματα σε ανθρώπους? Για να δημιουργήσουμε την τέλεια φυλή? :smt011
Όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως χαρακτηριστικών ή φυλής έχουν δικαίωμα ύπαρξης. Και δεν πιστεύω η ανθρωπότητα να ευγνωμονεί τέτοιου είδους εγκληματίες, δηλαδή ανθρώπους που γνωρίζουν μια επιστήμη αλλά την χρησιμοποιούν εις βάρος άλλων ανθρώπων και όχι προς βελτίωση της ανθρωπότητας. :smt011
The Punisher
Venus Former Team Member
Posts: 7561
Joined: Thu Oct 27, 2005 1:43 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Location: Boston, MA

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by The Punisher » Sun Mar 14, 2010 11:52 am

τερας-30 wrote:Εαν εχετε διαβασει για τους,,δρ μεγκελε,δρ ρασερ,δρ χαιμ,καθηγητη κλαουμπερκ,δρ μπραντ,δρ ριτερ τοτε θα καταλαβετε πως πρεπει να ειναι ο επιστημονας.Μακαρι να γινουμε σαν και αυτους τους κορυφαιους ναζι επιστημονες που για καποια πειραματα η ανθρωποτητα τους ευγνομωνει ακομη και σημερα.
εξυπνάδες ? :smt012
redlabel
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2057
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:32 pm
Academic status: Professor
Gender:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by redlabel » Sun Mar 14, 2010 12:13 pm

Κάπως αλλοιώς θα τις χαρακτήριζα, φίλε Admin...

Δ. Γκρ.
User avatar
PASCAL
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 3587
Joined: Wed Nov 23, 2005 10:58 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by PASCAL » Sun Mar 14, 2010 12:14 pm

Προφανώς εξυπνάδες :) (ελπίζω :shock: )
User avatar
AnINffected
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1935
Joined: Fri Jul 30, 2004 7:12 am
Location: There and Back Again

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by AnINffected » Sun Mar 14, 2010 12:19 pm

Κάτι άλλο που θα ήθελα να προσθέσω είναι οτί ο επιστήμονας οφείλει να είναι σε θέση να αμφισβητεί και να μην θεωρεί τίποτα δεδομένο, και ιδίως την ίδια του την έρευνα, καθώς τα πάντα είναι ρευστά.Να μπορεί να δέχεται τις ανατροπές που θα προκύπτουν και να ενημερώνεται συνεχώς.Φυσικά να μη γίνεται αμφισβήτηση για χάρη της αμφισβήτησης-να πρέπει να μπορεί να αποδείξει το σφάλμα του/των συναδέλφου/ων.

Όσον αφορά την δεοντολογία της έρευνας, συμφωνώ με τους προλαλήσαντες, για την τεράστια σημασία της, όπως και για το οτί θα έπρεπε να υπάρχει σε κάθε Πανεπ. ένα τέτοιο μάθημα.
Η ύπαρξη του μαθήματος της Ασφάλειας Π.Σ. είναι αναγκαία, καθώς είναι το μόνο μάθημα που έχει τέτοιο προσανατολισμό.
Αλλά όχι επαρκής, καθώς είναι το μόνο μάθημα που έχει τέτοιο προσανατολισμό. :) :)

Κατα κύριο λόγο, θα πρέπει ο επιστήμονας να μπορεί να εκτιμήσει τον αντίκτυπο της έρευνας του στο περιβάλλον του.Back to reality όμως, γιατί πάνω σε αυτό έχω κάποιες απορίες! :)
α) Υπάρχουν περιπτώσεις που κάτι τέτοιο φαντάζει αδύνατο.Θα μπορούσε ο Tim Berners Lee να γνωρίζει όλες τις πιθανες εφαρμογές της έρευνας του όταν επινόησε το hypertext (ίσως το link να περιέχει μια απάντηση σε αυτό, δεν το έχω διαβάσει ακόμα);
β) Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες οι οποίες βοηθούν στο να γίνει μία τέτοια εκτίμηση;Η μελέτη της Ηθικής και τα βιβλία που προτείνατε θα βοηθούσαν σε αυτό;
γ) Χωρίς να θέλω να θίξω κανέναν, υπάρχουν πεδία μελέτης που θεωρούνται "ηθικώς αμφιλεγόμενα"; Βλ. Hard A.I., Artificial life ...

Τέλος και για να παίξω λίγο τον δικηγόρο του Διαβόλου, και η ηθική είναι μια context-dependent έννοια.
τερας-30 wrote:Εαν εχετε διαβασει για τους,,δρ μεγκελε,δρ ρασερ,δρ χαιμ,καθηγητη κλαουμπερκ,δρ μπραντ,δρ ριτερ τοτε θα καταλαβετε πως πρεπει να ειναι ο επιστημονας.Μακαρι να γινουμε σαν και αυτους τους κορυφαιους ναζι επιστημονες που για καποια πειραματα η ανθρωποτητα τους ευγνομωνει ακομη και σημερα.
Σχόλιο 1: <το συγκράτησα>
Σχόλιο 2: <το συγκράτησα>
Σχόλιο 3: <το συγκράτησα>
Σχόλιο 4: Και εγώ εφηύρα το τηλέφωνο. (και όμως, υπήρχε και τρίτος). :-D
The Analytical Engine has no pretensions to originate anything. It can do whatever we know how to order it to perform (...)
Ada Lovelace


Θέλω και εγώ να παίξω D&D λέμε!!! :-( :-(
giak
Mbyte level
Mbyte level
Posts: 602
Joined: Wed Mar 18, 2009 10:17 pm

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by giak » Sun Mar 14, 2010 3:09 pm

vasvas wrote:Πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση. Το 1942, με τους Ναζί ναδουλεύουν ήδη για την παραγωγή ατομικής βόμβας, και τον πόλεμο να είναι ιδιαιτέρως αμφίρροπος, (και για κάποιο καιρό η έκβαση να κλίνει υπέρ του Αξονα) δεν είναι καθόλου προφανές ότι το καθήκον του Επιστήμονα (ή επιστήμονα) ήταν να μη δουλέψει στο Manhattan project. Οι πύραυλοι V2 ήταν μια ένδειξη για μια όχι αδύνατη τροπή του πολέμου. Αν επιπλέον ο επιστήμονας ήξερε/έμαθε για το Ολοκαύτωμα που ήταν εν εξελίξει, η ηθική του θέση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη. Η γρήγορη σχεδόν καθολική συμφωνία στη συζήτηση αυτή ότι "η ατομική βόμβα είναι η ευκολη περίπτωση ανήθικης έρευνας από την οποία ο επιστήμονας (ή Επιστήμονας) όφειλε να απέχει" (παραφράζω, αλλά αυτό φαίνεται να είναι το συμπέρασμα), μάλλον υπεραπλουστεύει τα ηθικά διλήμματα των συμμετόντων και υποτιμά/υποβιβάζει την πραγματικότητα ενός ολοκληρωτικού πολέμου όπως ήταν ο ΙΙ Παγκόσμιος και την ηθική αξίωση του γρήγορου τερματισμού του με ήττα του Άξονα. Προσοχή, δεν μιλάω για την απόφαση χρήσης της βόμβας το 1945, αλλά για την απόφαση συνεισφοράς στην έρευνα για τη βόμβα το 1942 ή το 1943 ή το 1944. Θυμίζω ότι οι Γερμανοί παραδόθηκαν το καλοκαίρι του 1945, δυο μήνες πριν την πρώτη πυρηνική δοκιμή.
Το 1943 οι σύμμαχοι είχαν ήδη μπει στην Σικελία (η Ιταλία συνθηκολόγησε την ίδια χρονιά) και οι Ρώσσοι είχαν αρχίσει την αντεπίθεσή τους. Από εκεί και πέρα η πλάστιγγα έγερνε προς την μεριά των Συμμάχων. Το '44 δε έγινε η απόβαση στην Νορμανδία. Επίσης οι Σύμμαχοι δεν ήξεραν για το μέγεθος του ολοκαυτώματος μέχρι να τα δουν με τα μάτια τους όταν μπήκαν στα στρατόπεδα. Γνώμη μου είναι ότι δεν ήξεραν όχι γιατί ήταν ένα επτασφράγιστο μυστικό αλλά γιατί η τύχη των Εβραίων δεν τους απασχολούσε και πολύ. Ο αντισημιτισμός δε ήταν παρόν και σε άλλες "δημοκρατικές χώρες" προφανώς όχι στην ίδια έκταση. Οι Γερμανοί παραδόθηκαν την άνοιξη και όχι το καλοκαίρι του '45, το παιχνίδι όμως το είχαν χάσει πολύ νωρίτερα και από εκεί και πέρα πολεμούσαν για να γλιτώσουν οι ίδιοι και να κάνουν τους όρους συνθηκολόγησης ευνοϊκότερους.
redlabel
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2057
Joined: Tue Jun 27, 2006 12:32 pm
Academic status: Professor
Gender:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by redlabel » Sun Mar 14, 2010 5:37 pm

Επειδή η ανάγνωση της Ιστορίας πρέπει να είναι πολύπλευρη, ας προσθέσω ότι ιστορικοί εκτίμησαν - προσωπικά συμφωνώ μαζί τους - ότι το Manhattan Project δεν αποσκοπούσε τόσο στην αντιμετώπιση της ναζιστικής Γερμανίας και της ιδιότυπα εθνικιστικής Ιαπωνίας (χωρίς να την αποκλείει, φυσικά), αλλά κυρίως προετοίμαζε τη στρατηγική θέση υπεροχής των ΗΠΑ, ενόψει της επερχόμενης ιμπεριαλιστικής αντιπαράθεσης των νικητών.

Ο Ψυχρός Πόλεμος, αυτή η μακρά περίοδος κρίσης μεταξύ ΗΠΑ και ΕΣΣΔ, που ακολούθησε τη λήξη του 2ου μεγάλου πολέμου και επέφερε τόσα δεινά στην ανθρωπότητα, απέδειξε ότι η ιστορική αυτή ανάλυση ήταν πληρέστερη απ΄ ότι οι κοντόφθαλμες άλλες.

Δ. Γκρ.
*estrngd
Mbyte level
Mbyte level
Posts: 612
Joined: Thu Dec 16, 2004 1:45 pm
Academic status: N>4
Gender:
Contact:

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by *estrngd » Mon Mar 15, 2010 6:19 am

Μιας και αναφέρθηκαν οι λέξεις πανεπιστήμιο και ρομαντισμός ( :smt060 :flower: :-({|=) κλπ, προφανώς το Πανεπιστήμιο, τουλάχιστον σήμερα δεν εκπληρώνει καθόλου την έννοιά του.

Παν - επιστήμ - ιο, το να πηγαίνεις σε ένα τμήμα για να μάθεις πληροφορική (δεν αναφέρομαι σε ΟΔΕ κλπ μην βγάλω σπυράκια) τότε απλά μαθαίνεις πληροφορική (κάποια πράγματα), αλλά δεν πήγες πραγματικό Πανεπιστήμιο. Φυσική, Χημεία, Μουσική, Μαθηματικά, Φιλοσοφία αναφέρω ενδεικτικά κάποιες επιστήμες που θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον το 50% των γνώσεων ενός φοιτητή μέχρι το πτυχίο του, για να λέμε ότι πήγε Πανεπιστήμιο. Και με καλή εμβάθυνση σε κάποιες.

Σύμφωνα με την τρέχουσα ορολογία, θα έβαζα το Πανεπιστήμιο στα 3 χρόνια έστω και μετά ένα μεταπτυχιακό που θα μπορούσες να μελετήσεις / εμβαθύνεις πχ Πληροφορική. 50% όμως του πτυχίου σου, καλές γνώσεις σε ένα Πανεπιστήμιο και ένα άλλο 50% γνώσεις πάλι στις διάφορες επιστήμες με περισσότερη ενασχόληση στα ζητήματα που αγγίζουν το θέμα που θα ασχοληθείς μετά.

Από τα παραπάνω και μόνο μπορεί κανείς να κατανοήσει πόσο υπάρχει έλλειψη επιστημόνων και πόσο μόνο για το πτυχίο και τα χρήματα όλοι δουλεύουν και 'μελετούν'.

------

Το να προσπαθείς να βάλεις κάποια μαθήματα (1) ηθικής σε τμήμα που ασχολείται προφανώς με ένα αντικείμενο ενδεχομένως δίνεις το άλλοθι ότι ο φοιτητής/διδάσκων επειδή πέρασε το μάθημα αυτό είναι ηθικός. Εσύ δίνεις βέβαια το άλλοθι με αγαθές προθέσεις, άλλος όμως μπορεί και εξ' επί τούτου. Είναι όπως το γνωστό που λένε ασπιρίνη για να περάσει η 'χολέρα' (έστω). Μετά που να περάσουμε σε τίποτα τμήματα Μάρκετινγκ (μαθήματα μαζικής αποβλάκωσης και εξαπάτησης) που έχω δει μαθήματα του στυλ 'ηθική της Επιχείρησης'.

Να παρατηρήσω εδώ, ότι αυτό είναι και το νέο φρούτο, οι επιχειρήσεις που πουλάνε ηθική και κοινωνική έγνοια. Κάθε επιχείρηση που σέβεται τον εαυτό της πια, θα διαλαλεί για την ηθικότητά της ( :smt019 :smt013 ). Έχοντας φυσικά διαβάσει τα αντίστοιχα πονήματα... Είναι πολλά τα € παιδιά!
User avatar
AnINffected
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1935
Joined: Fri Jul 30, 2004 7:12 am
Location: There and Back Again

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by AnINffected » Fri May 14, 2010 11:36 pm

Αυτό το topic περιέχει μια αρκετά μεγάλη λίστα από σχετικά βιβλία που δεν είχα προσέξει την πρώτη φορά (μάλλον με είχαν απορροφήσει τα υπόλοιπα σχόλια). Παρ'όλα αυτά, θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής:
Τα βιβλία που αναφέρονται παρακάτω αξίζουν (από πλευράς Ηθικής πάντα);
Stanford Encyclopedia of Philosophy wrote:In the mid 1940s, innovative developments in science and philosophy led to the creation of a new branch of ethics that would later be called “computer ethics” or “information ethics”. The founder of this new philosophical field was the American scholar Norbert Wiener, a professor of mathematics and engineering at MIT. During the Second World War, together with colleagues in America and Great Britain, Wiener helped to develop electronic computers and other new and powerful information technologies. While engaged in this war effort, Wiener and colleagues created a new branch of applied science that Wiener named “cybernetics” (from the Greek word for the pilot of a ship). Even while the War was raging, Wiener foresaw enormous social and ethical implications of cybernetics combined with electronic computers. He predicted that, after the War, the world would undergo “a second industrial revolution” — an “automatic age” with “enormous potential for good and for evil” that would generate a staggering number of new ethical challenges and opportunities.

When the War ended, Wiener wrote the book Cybernetics (1948) in which he described his new branch of applied science and identified some social and ethical implications of electronic computers. Two years later he published The Human Use of Human Beings (1950), a book in which he explored a number of ethical issues that computer and information technology would likely generate. The issues that he identified in those two books, plus his later book God and Golem, Inc. (1963), included topics that are still important today: computers and security, computers and unemployment, responsibilities of computer professionals, computers for persons with disabilities, computers and religion, information networks and globalization, virtual communities, teleworking, merging of human bodies with machines, robot ethics, artificial intelligence, and a number of other subjects. (See Bynum 2000, 2004, 2005, 2006.)
Από: Stanford Encyclopedia of Philosophy ( http://plato.stanford.edu )
The Analytical Engine has no pretensions to originate anything. It can do whatever we know how to order it to perform (...)
Ada Lovelace


Θέλω και εγώ να παίξω D&D λέμε!!! :-( :-(
User avatar
AnINffected
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1935
Joined: Fri Jul 30, 2004 7:12 am
Location: There and Back Again

Re: Χαρακτηριστικά επιστήμονα

Post by AnINffected » Sat Feb 05, 2011 9:32 pm

The Analytical Engine has no pretensions to originate anything. It can do whatever we know how to order it to perform (...)
Ada Lovelace


Θέλω και εγώ να παίξω D&D λέμε!!! :-( :-(
Post Reply

Return to “Τμήμα - Πανεπιστήμιο”