Γκρεμίστε τα (δημόσια) σχολεία ή αλλιώς *

Αναδημοσιεύσεις άρθρων και κειμένων που βρήκατε κάπου αλλού και θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας .
Post Reply
User avatar
mosquito110
Mbyte level
Mbyte level
Posts: 551
Joined: Tue Oct 25, 2011 9:32 pm
Academic status: N>4
Gender:

Γκρεμίστε τα (δημόσια) σχολεία ή αλλιώς *

Post by mosquito110 » Wed Mar 20, 2013 2:57 pm

*οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις του ΔΝΤ
Η εκπαίδευση, έλεγε ο Νέλσον Μαντέλα, είναι το όπλο για να αλλάξεις τον κόσμο. Στα χρόνια του νεοφιλελευθερισμού όμως, η εκπαίδευση ( ή μάλλον η διάλυση της) έχει γίνει το όπλο για να φτιάξεις ένα κόσμο στα μέτρα σου.

Της Φραγκίσκας Μεγαλούδη
Ένα κόσμο όπου τα διεθνή αρπακτικά δίνοντας βαθμούς και πιστώσεις δένουν τις μοίρες των λαών δημιουργώντας στρατιές αναλώσιμων και κακοπληρωμένων εργατών στο όνομα των σιδηρών κανόνων της νεοφιλελεύθερης οικονομίας.

Εκπαίδευση για λίγους

Το πρόγραμμα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης ως αντάλλαγμα δανείων, που επιβάλουν οι διεθνείς πιστωτές σε όποια χώρα κληθούν να επέμβουν είναι σχεδόν παντού το ίδιο: περικοπές μέχρι και 50% στις εκπαιδευτικές δαπάνες, πάγωμα των μισθών, απολύσεις και όριο στον αριθμό των δασκάλων που μπορεί να προσλάβει η κάθε χώρα.
Η συνταγή αυτή έχει άμεσα αποτελέσματα : 72 εκατομμύρια παιδιά στον αναπτυσσόμενο κόσμο δεν πάνε ποτέ σχολείο, δεκάδες εκατομμύρια δεν ολοκληρώνουν ποτέ τη βασική εκπαίδευση, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των υπολοίπων, διδάσκεται σε τάξεις 40 και 80 παιδιών χωρίς σχολικά βιβλία, διδακτικό υλικό και συχνά χωρίς δασκάλους.
Ακόμα και στις πλούσιες ΗΠΑ τα ποσοστά των μαθητών που αποφοιτούν από το λύκειο φανερώνουν μια άλλη πραγματικότητα. Ενώ οκτώ στους δέκα λευκούς μαθητές απέκτησαν απολυτήριο λυκείου το 2011, ανάμεσα στους μαύρους μαθητές μόνο έξι στους δέκα αποφοίτησαν ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στους ισπανικής καταγωγής μαθητές είναι πέντε στους δέκα.

Σχολεία χωρίς δασκάλους

Στην Αφρική η εκπαιδευτική πολιτική που ακολουθήθηκε από το ΔΝΤ οδήγησε στην πλήρη κατάρρευση του ήδη αδύναμου εκπαιδευτικού συστήματος. Με στόχο τον έλεγχο των δαπανών των τοπικών κυβερνήσεων ώστε αυτές να είναι σε θέση να αποπληρώσουν τα δάνεια τους, το ΔΝΤ και η Παγκόσμια Τράπεζα επέβαλλαν μείωση των δαπανών της παιδείας και πάγωμα των προσλήψεων και των μισθών των δασκάλων.

Στο Μαλάουι οι περικοπές αυτές είχαν ως αποτέλεσμα μόνο τρία στα δέκα παιδιά να τελειώνουν την βασική εκπαίδευση ενώ από τους 90.000 δασκάλους που υπολογίζεται ότι έχει ανάγκη η χώρα, μόνο 40.000 υπηρετούν, με περίπου 2000 να εγκαταλείπουν τις θέσεις τους κάθε χρόνο.
Στην Μοζαμβίκη το ΔΝΤ επενέβη και απαγόρευσε στην κυβέρνηση να αυξήσει τους μισθούς των δασκάλων, όταν αυτή προσπάθησε να αυξήσει τον κατώτατο μισθό.

Στη Σιέρα Λεόνε ενώ η Παγκόσμια Τράπεζα έδωσε δάνειο στην κυβέρνηση για να χτίσει σχολικά κτήρια, το ΔΝΤ απαγόρευσε να προσληφθούν δάσκαλοι ενώ απαίτησε μέρος του δανείου να χρησιμοποιηθεί για την αποπληρωμή των χρεών. Το αποτέλεσμα ήταν να χτιστούν οι αίθουσες αλλά να παραμείνουν άδειες καθώς δεν υπήρχαν δάσκαλοι να διδάξουν αλλά ούτε κ χρήματα να αγοραστούν βιβλία. Το υπουργείο για να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις δασκάλων όρισε ανώτατο αριθμό παιδιών που μπορούν να φοιτήσουν στα σχολεία. Έτσι πολλά παιδιά πάνε πρώτη μέρα στο σχολείο μόνο για να βρουν τις πόρτες κλειστές καθώς δεν έχουν δικαίωμα εγγραφής.
Παιδεία στους νόμους της αγοράς

Η Λατινική Αμερική, με αρχή το Χιλιανό πραξικόπημα του 73, υπήρξε το εργαστήριο για τα πειράματα των συνταγών του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας. Οι δομικές αλλαγές που επεβλήθησαν επέβαλλαν ιδιωτικοποιήσεις, ελευθερία κεφαλαίων, εκμηδένιση κοινωνικού κράτους και περικοπές δαπανών στο χώρο της υγείας και της εκπαίδευσης.

Στη Χιλή, ήδη από τα χρόνια του Πινοσέτ, η εθνική δωρεάν παιδεία έχει αντικατασταθεί από ένα σύστημα ιδιωτικής εκπαίδευσης χρηματοδοτούμενης μέσω των κουπονιών. Το κράτος δεν χρηματοδοτεί την εκπαίδευση και η οικονομική ενίσχυση των σχολείων εξαρτάται από τον αριθμό των μαθητών τους. Στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στο σύστημα παροχής χρηματικών κουπονιών, τα οποία οι γονείς μπορούν να εξαργυρώσουν σε σχολείο της επιλογής τους. Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής, είναι η πλειοψηφία να επιλέγει ιδιωτικά σχολεία τα οποία έτσι χρηματοδοτούνται άμεσα από το κράτος μέσω των κουπονιών ενώ τα δημόσια σχολεία υποβαθμίζονται και σταδιακά κλείνουν. Όσοι δεν έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν στα ιδιωτικά σχολεία ή δεν γίνουν δεκτοί, καταλήγουν στα φτωχά δημόσια τα οποία υπολειτουργούν. Με αυτό τον τρόπο το 45% των μαθητών που φοιτούν τελικά στα δημόσια σχολεία δεν λαμβάνουν ικανοποιητική εκπαίδευση ενώ οι περισσότεροι από αυτούς δεν έχουν πρόσβαση στο πανεπιστήμιο.

Η ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα έχει γίνει πλέον ταξική, καθώς τα πανεπιστημιακά δίδακτρα είναι ανάμεσα στα υψηλότερα στον κόσμο. Ο μόνος τρόπος χρηματοδότησης των σπουδών είναι τα φοιτητικά δάνεια τα οποία όμως συχνά ξεπερνούν τα 40.000 δολάρια, ποσά που ένας μη προνομιούχος φοιτητής δεν θα μπορέσει ποτέ να αποπληρώσει.
Και αν η Χιλή είχε ανάπτυξη πρέπει κανείς να αναλογιστεί το τίμημα με το οποίο αναπτύχθηκε. Η χώρα είναι πρώτη σε κοινωνικές ανισότητες ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ, εν μέσω κατηγοριών ότι ο δεξιός πρόεδρος έδωσε ψεύτικα ποσοστά για τον αριθμό όσων ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας. Μπορεί η μείωση της ανεργίας να υπήρξε εντυπωσιακή, ένας στους τρείς όμως εργάζεται με μερική απασχόληση, το 30% των εργαζομένων δεν έχει ασφάλιση και οι διαφορές στους μισθούς είναι από τις υψηλότερες στον δυτικό κόσμο.
Η χαμένη γενιά της Ασίας

Η Ασιατική κρίση του 1997, έδειξε για άλλη μια φορά ότι οι πιστωτές δεν είχαν μάθει τίποτα από τις χαμένες δεκαετίες της Λατινικής Αμερικής.
Η οικονομική κρίση της Ασίας πολύ γρήγορα μετατράπηκε σε μείζονα κοινωνική και θεσμική κρίση. Ο χώρος της εκπαίδευσης χτυπήθηκε άμεσα. Οι κυβερνήσεις της Ταϊλάνδης και της Ινδονησίας προχώρησαν-υπο τις πιέσεις του Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας- σε δραματικές περικοπές στο χώρο της παιδείας.

Στην Ινδονησία όπου 20 εκατομμύρια άνθρωποι βρέθηκαν κάτω από τα όρια της φτώχειας, σχεδόν 1.5 εκατομμύριο παιδιά εγκατέλειψαν το σχολείο. Στην Ταϊλάνδη το 1998 σχεδόν 700 χιλιάδες παιδιά δεν θα ολοκληρώσουν ποτέ το δημοτικό σχολείο, ενώ το ένα τρίτο των μαθητών θα εγκαταλείψει το γυμνάσιο.

Πολλά από τα παιδιά αυτά θα καταλήξουν στους δρόμους ή θα προωθηθούν στην πορνεία που εκείνη την περίοδο τα ποσοστά της θα τριπλασιαστούν.
Στην Ινδονησία οι μισθοί των δασκάλων θα μειωθούν κατά δύο τρίτα, τα σχολικά γεύματα θα καταργηθούν και τα βιβλία δεν θα φτάσουν ποτέ στα περισσότερα σχολεία της χώρας.

Τα διαρθρωτικά προγράμματα της ΝΑ Ασίας έβαλαν τις βάσεις για την πλήρη ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης αποκλείοντας εκατοντάδες χιλιάδες φτωχά παιδιά από τα σχολεία.
Μια ολόκληρη γενιά καταδικάστηκε να γίνει φτηνά και αναλώσιμα εργατικά χέρια χωρίς μόρφωση και χωρίς κανένα δικαίωμα σε παροχές και επιδόματα.

Η δημόσια δωρεάν εκπαίδευση είναι κοινό αγαθό και δικαίωμα. Σε εποχές κρίσης η πρόκληση δεν είναι το ξεπούλημα της στα χέρια ιδιωτών και η απαξίωση της, αλλά η στήριξη των δημοσίων ιδρυμάτων με διαφανείς διαδικασίες ώστε να γίνουν πιο αποτελεσματικά και προσιτά σε όλο τον πληθυσμό.

Ο πόλεμος όμως εναντίον των λαών και κάθε δημόσιου αγαθού έχει ήδη ξεκινήσει.
http://www.thepressproject.gr/article/3 ... is-tou-DNT
Αυτό που λένε ουτοπία εμείς το λέμε απλά ζωή
User avatar
ja_the_invincible
Wow! Terabyte level
Wow! Terabyte level
Posts: 2414
Joined: Tue Dec 01, 2009 12:33 am
Academic status: N>4
Gender:
Location: Κάπου στο matrix...

Re: Γκρεμίστε τα (δημόσια) σχολεία ή αλλιώς *

Post by ja_the_invincible » Wed Mar 20, 2013 3:03 pm

Η δημόσια δωρεάν εκπαίδευση είναι κοινό αγαθό και δικαίωμα. Σε εποχές κρίσης η πρόκληση δεν είναι το ξεπούλημα της στα χέρια ιδιωτών και η απαξίωση της, αλλά η στήριξη των δημοσίων ιδρυμάτων με διαφανείς διαδικασίες ώστε να γίνουν πιο αποτελεσματικά και προσιτά σε όλο τον πληθυσμό.
Exactly.
f**k robin and batman i'm robbin with a bat man
User avatar
Aitoulas
Kilobyte level
Kilobyte level
Posts: 265
Joined: Sun Feb 08, 2009 5:45 pm

Re: Γκρεμίστε τα (δημόσια) σχολεία ή αλλιώς *

Post by Aitoulas » Wed Mar 20, 2013 4:07 pm

περικοπές μέχρι και 50% στις εκπαιδευτικές δαπάνες, πάγωμα των μισθών, απολύσεις και όριο στον αριθμό των δασκάλων που μπορεί να προσλάβει η κάθε χώρα.
Γιατί είναι απαραίτητα κακές αυτές οι αλλαγές για την Ελλάδα; Εκπαιδευτικές δαπάνες σημαίνει χτίσιμο βίλας για αυτόν που τα τσέπωσε. Και όσο για τους δασκάλους, έχουμε ήδη πολλούς , που δουλεύουν λίγους μήνες και κάνουν και κακή δουλειά.
Είναι από αυτές τις αλλαγές που έπρεπε να εφαρμόσουμε μόνοι μας κι όχι μέσω ενός ΔΝΤ.
September 28, daylight. The monsters have overtaken the city. Somehow, I am still alive...
User avatar
MpoMp
Venus Former Team Member
Posts: 6620
Joined: Mon Oct 04, 2010 9:31 pm
Gender:
Contact:

Re: Γκρεμίστε τα (δημόσια) σχολεία ή αλλιώς *

Post by MpoMp » Wed Mar 20, 2013 4:11 pm

Aitoulas wrote:Είναι από αυτές τις αλλαγές που έπρεπε να εφαρμόσουμε μόνοι μας κι όχι μέσω ενός ΔΝΤ.
This. ++
Any fool can make something complicated. It takes a genius to make it simple.
MpoMp @ Discord
User avatar
X-ray
Mbyte level
Mbyte level
Posts: 854
Joined: Tue Aug 29, 2006 2:09 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:
Contact:

Re: Γκρεμίστε τα (δημόσια) σχολεία ή αλλιώς *

Post by X-ray » Wed Mar 20, 2013 5:02 pm

Aitoulas wrote:
περικοπές μέχρι και 50% στις εκπαιδευτικές δαπάνες, πάγωμα των μισθών, απολύσεις και όριο στον αριθμό των δασκάλων που μπορεί να προσλάβει η κάθε χώρα.
Γιατί είναι απαραίτητα κακές αυτές οι αλλαγές για την Ελλάδα; Εκπαιδευτικές δαπάνες σημαίνει χτίσιμο βίλας για αυτόν που τα τσέπωσε. Και όσο για τους δασκάλους, έχουμε ήδη πολλούς , που δουλεύουν λίγους μήνες και κάνουν και κακή δουλειά.
Είναι από αυτές τις αλλαγές που έπρεπε να εφαρμόσουμε μόνοι μας κι όχι μέσω ενός ΔΝΤ.
Συμφωνώ ότι έπρεπε να είχαν γίνει αλλαγές ήδη. Δεν συμφωνώ 100% με το γεγονός ότι οι δάσκαλοι είναι πολλοί και άχρηστοι...
Ούτε το διαψεύδω όμως. Απλά πιστεύω είναι μια απλούστευση του προβλήματος, λίγο αυθαίρετη και λίγο προσβλητική για μια συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα.
Το πρόβλημα είναι ότι δεν νομίζω ότι έχει κάτσει κάποιος σοβαρά κάτω να σκεφτεί πως μπορεί να βελτιώσει την εκπαίδευση χωρίς να πέσει σε κλισέ μονοπάτια.
Αυτό που λείπει από την εκπαίδευση είναι φαντασία και καινοτομία. Και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι τα μαθήματα διδάσκονται σχεδόν με τον ίδιο τρόπο που διδασκόντουσαν 10 χρόνια πριν.
Παράδειγμα (και δεν είμαι ειδικός): γιατί ακριβώς χρειάζονται βιβλία τα παιδιά σήμερα; Είναι ακριβά, αντι-οικολογικά και πάνε την εκπαίδευση πίσω. Κάθε πότε μπορείς να κάνεις update ένα βιβλίο;
Κάθε πότε μπορείς να κάνεις update ένα e-book, ή ένα wiki; Τα σημαντικά προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος κατά τη γνώμη μου είναι διοικητικά και οργανωτικά.
Spoiler: εμφάνιση/απόκρυψη
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY[/youtube]
Spoiler: εμφάνιση/απόκρυψη
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=BGL22PTIOAM[/youtube]
shrinked image
michalis
Gbyte level
Gbyte level
Posts: 1061
Joined: Mon Dec 12, 2011 8:42 pm
Academic status: Alumnus/a
Gender:

Re: Γκρεμίστε τα (δημόσια) σχολεία ή αλλιώς *

Post by michalis » Fri Mar 22, 2013 6:48 am

Τα περί Αφρικής λίγο μούφα μου κάνουν.....Το ότι 3 στα 10 παιδιά στο Μαλάουι δεν πάνε σχολείο δε νομίζω ότι μπορεί να χρεωθεί στο ΔΝΤ.......Μιλάμε για χώρες οπου ζουν με 1 δολλάριο τη μέρα για πολλούς και διάφορους λόγους.

Αυτό που δεν κατάλαβα σχετικά με τη Χιλή είναι το ποιο ποσοστό του κόστους καλύπτουν τα κουπόνια; Γιατί το χασα εκεί που λέει "οι μη προνομιούχοι πάνε στα υποβαθμισμένα δημόσια". Αυτοί δεν παίρνουν κουπόνια;

Γνωρίζοντας όλη την ιστορία με τις πολιτικές του Πινοσέτ και του Φριντμαν στη Χιλή σίγουρα θεωρώ ότι υπάρχουν μελανά σημεία στη full scale ιδιωτικοποίηση της παιδείας, ωστόσο γενικά ο ανταγωνισμός είναι καλός. Σε πολλές ευρωπαικές χώρες τα σχολικά βιβλία είναι ελεύθερες προτάσεις του καθηγητή από διάφορους εκδοτικούς οίκους που συναγωνίζονται κάθε χρόνο για το ποιος θα πάρει μεγαλύτερο μερίδιο προτάσεων. Στο περιβάλλον αυτό βλέπω πολύ μεγαλύτερο περιθώριο ποιότητας και πλουραλισμού των απόψεων σε σχέση με το απαρχαιωμένο, ψιλο-χιτλερικό συστηματάκι που έχουμε στην Ελλάδα, όπου υπάρχει μόνο ένα βιβλίο (άρα και μόνο μία άποψη) την οποία τη γράφει το κράτος και τα όργανά του. Δε μπορώ να αντιληφθώ πως ακριβώς η παιδεία μπορεί να δημιουργήσει ελεύθερους ανθρώπους με ανεξάρτητη άποψη όταν το πρόγραμμα σπουδών, τα βιβλία και η ύλη υπαγορεύεται με "εγκυκλίους" κατευθείαν απ'την πολιτική ηγεσία των υπουργείων. Εντέλει, όταν υπάρχουν 100 απόψεις στην κοινωνία και όλη η κοινωνία πληρώνει το κράτος για να παρέχει εκπαίδευση, με ποιο ηθικό δικαίωμα το κράτος τελικά προβάλλει 1 άποψη; Προσωπικά προτιμώ 100 εκδότες.
Post Reply

Return to “Αναδημοσιεύσεις”