Περί της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων
- ailouros
- Gbyte level
- Posts: 1041
- Joined: Fri Apr 30, 2004 4:36 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Contact:
H ιδιωτική τηλεόραση μάλλον με τα προγράμματα που προβάλλει προάγει τον φασισμό της αισθητικής φθήνιας.
Ελάχιστες σοβαρές εκπομπές υπάρχουν. Εκτός αν θεωρούμε διάλογο τα παράθυρα και την συνέντευξη του Χατζηνικολάου στην Βίσση.
Tι πιθανότητες έχει να συμβεί κάτι τέτοιο http://www.youtube.com/watch?v=249JaIaubVw
στην ελληνική τηλεόραση;
Τις ίδιες που έχει το ελληνικό ιδιωτικό Πανεπιστήμιο να γίνει Harvard και M.I.T. Ώρες ώρες η έκφραση που πας ρε Καραμήτρο λέει τόσα μα τόσα πολλά.
Ελάχιστες σοβαρές εκπομπές υπάρχουν. Εκτός αν θεωρούμε διάλογο τα παράθυρα και την συνέντευξη του Χατζηνικολάου στην Βίσση.
Tι πιθανότητες έχει να συμβεί κάτι τέτοιο http://www.youtube.com/watch?v=249JaIaubVw
στην ελληνική τηλεόραση;
Τις ίδιες που έχει το ελληνικό ιδιωτικό Πανεπιστήμιο να γίνει Harvard και M.I.T. Ώρες ώρες η έκφραση που πας ρε Καραμήτρο λέει τόσα μα τόσα πολλά.
Last edited by ailouros on Tue Feb 13, 2007 9:41 pm, edited 1 time in total.
- PASCAL
- Wow! Terabyte level
- Posts: 3587
- Joined: Wed Nov 23, 2005 10:58 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Gender: ♂
Τα ιδιωτικά ΜΜΕ στηρίζονται στους μετόχους τους και εφόσον στηρίζονται στους μετόχους τους δεν μπορούν να αντιπροσωπεύσουν το κοινό συμφέρον. Από την άλλη ούτε τα κρατικά αντιπροσωπεύουν το κοινό συμφέρον αφού για χρόνια αποτελούν το 2ο στο γραφείο τύπου της κυβέρνησης και δεν είναι αμιγώς χρημαοδοτούμενα από το κράτος. Το στοιχείο της δημοκρατίας προκύπτει από τη διαφοροποιήση και τη σύγκρουση τόσο ανάμεσα στα δημόσια και τα ιδιωτικά όσο και μεταξύ των ιδιωτικών.
Re: Μπλα, μπλα...
redlabel+++redlabel wrote:Έτσι παραμύθιαζαν τον κόσμο και με την ιδιωτική τηλεόραση...
Δ. Γκρ.
Συμφωνώ με αυτό που γράφεις εδώ. Γιατί αυτό δεν ανάγεται και στην Παιδεία? Εκεί δεν χρειάζεται "Το στοιχείο της δημοκρατίας" και η "σύγκρουση τόσο ανάμεσα στα δημόσια και τα ιδιωτικά όσο και μεταξύ των ιδιωτικών". Κάπου βλέπω ένα κενό...PASCAL wrote:Το στοιχείο της δημοκρατίας προκύπτει από τη διαφοροποιήση και τη σύγκρουση τόσο ανάμεσα στα δημόσια και τα ιδιωτικά όσο και μεταξύ των ιδιωτικών.
To you I'm an atheist; to God, I'm the Loyal Opposition.
Woody Allen

Woody Allen

- komatoskilo
- byte level
- Posts: 65
- Joined: Thu Dec 21, 2006 5:50 pm
- Location: Κάπου Μαγικά
-
- Wow! Terabyte level
- Posts: 2057
- Joined: Tue Jun 27, 2006 12:32 pm
- Academic status: Professor
- Gender: ♂
ΜΜΕ κλπ.
Vag_plir, πιθανόν άθελά σου με φέρνεις σε κάπως δύσκολη θέση, γιατί κάτι τέτοιο ούτε το θέλω ούτε το επιδιώκω. Αλλο fo-rum κι άλλο ...class-rumVag_plir wrote:redlabel ++
τώρα βέβαια όλοι θα κάνετε τα στραβά μάτια , γιατί όταν κάποιοι έλεγαν στο παρελθόν το ίδιο επιχείρημα τους λέγατε γραφικούς ενώ όταν το λέει ο "Δ. Γκρ." βαράτε προσοχή...
Το μεγαλείο του Μικροαστισμού

Δ. Γκρ.
ΥΓ. komatoskilo, εγώ βλέπω μπόλικη δόση "ισομορφισμού" μεταξύ ιδιωτικής-δημόσιας τηλεόρασης και ιδιωτικών-δημόσιων ΑΕΙ, χωρίς να τα εξισώνω, χωρίς να αναζητώ υπεραπλουστεύσεις και εύκολες αναγωγές και χωρίς να μηδενίζω την αξία κανενός από αυτά.
Last edited by redlabel on Tue Feb 13, 2007 10:58 pm, edited 3 times in total.
- PASCAL
- Wow! Terabyte level
- Posts: 3587
- Joined: Wed Nov 23, 2005 10:58 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Gender: ♂
Όχι φίλε μου, δεν είναι όλα εμπόρευμα. Η παιδεία, η υγεία, η δικαιοσύνη, ο στρατός, η αστυνομία πρέπει να παρέχονται από το κράτος. Αυτό προτάσει το μοντέλο της μικτής οικονομίας δηλαδή της δίκαιης οικονομίας.Maverick wrote:Συμφωνώ με αυτό που γράφεις εδώ. Γιατί αυτό δεν ανάγεται και στην Παιδεία? Εκεί δεν χρειάζεται "Το στοιχείο της δημοκρατίας" και η "σύγκρουση τόσο ανάμεσα στα δημόσια και τα ιδιωτικά όσο και μεταξύ των ιδιωτικών". Κάπου βλέπω ένα κενό...PASCAL wrote:Το στοιχείο της δημοκρατίας προκύπτει από τη διαφοροποιήση και τη σύγκρουση τόσο ανάμεσα στα δημόσια και τα ιδιωτικά όσο και μεταξύ των ιδιωτικών.
- rapadder
- Gbyte level
- Posts: 1897
- Joined: Thu Jun 17, 2004 7:12 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Gender: ♂
Pascal++PASCAL wrote:Τα ιδιωτικά ΜΜΕ στηρίζονται στους μετόχους τους και εφόσον στηρίζονται στους μετόχους τους δεν μπορούν να αντιπροσωπεύσουν το κοινό συμφέρον. Από την άλλη ούτε τα κρατικά αντιπροσωπεύουν το κοινό συμφέρον αφού για χρόνια αποτελούν το 2ο στο γραφείο τύπου της κυβέρνησης και δεν είναι αμιγώς χρημαοδοτούμενα από το κράτος. Το στοιχείο της δημοκρατίας προκύπτει από τη διαφοροποιήση και τη σύγκρουση τόσο ανάμεσα στα δημόσια και τα ιδιωτικά όσο και μεταξύ των ιδιωτικών.
(Ναι είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που συμφωνούμε αλλά έγινε και αυτό

... Γράφτε κώδικα όσο είναι καιρός ...
-
- Wow! Terabyte level
- Posts: 2057
- Joined: Tue Jun 27, 2006 12:32 pm
- Academic status: Professor
- Gender: ♂
Illussions
Αρκεί να μην παίζουν όλα το ίδιο "τροπάρι", οπότε η "αλλαγή" είναι ψευδαίσθηση...mikem4600 wrote:alexo++alexo wrote:Υπάρχει επιλογή στο τηλεκοντρόλ να άλλαξεις κανάλι.
Δ. Γκρ.
- silegav
- Venus Project Founder
- Posts: 2098
- Joined: Tue Mar 09, 2004 4:03 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Location: The Center of the World -> Piraeus
Οι λαοί έχουν τους ηγέτες που τους αξίζουν...αν σε αυτό προσθέσουμε και την ανακύρηξη των ΜΜΕ ως τέταρτη εξουσία καταλήγουμε σε ένα συμπέρασμα, don't you think?ailouros wrote:H ιδιωτική τηλεόραση μάλλον με τα προγράμματα που προβάλλει προάγει τον φασισμό της αισθητικής φθήνιας.
Ελάχιστες σοβαρές εκπομπές υπάρχουν. Εκτός αν θεωρούμε διάλογο τα παράθυρα και την συνέντευξη του Χατζηνικολάου στην Βίσση.
Βασικά νομίζω πως έχεις μπερδευτεί λίγο. Η υγεία, η δικαιοσύνη και η παιδεία είναι παροχές, ο στρατός και η αστυνομία είναι εργαλεία/μέσα...ξεκαθάρισε τα λίγο πρώτα....όσο για τα περί μικτής οικονομίας δεν ξέρω και για το περι δίκαιης οικονομίας....there is no such thing!PASCAL wrote:Όχι φίλε μου, δεν είναι όλα εμπόρευμα. Η παιδεία, η υγεία, η δικαιοσύνη, ο στρατός, η αστυνομία πρέπει να παρέχονται από το κράτος. Αυτό προτάσει το μοντέλο της μικτής οικονομίας δηλαδή της δίκαιης οικονομίας.
- rapadder
- Gbyte level
- Posts: 1897
- Joined: Thu Jun 17, 2004 7:12 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Gender: ♂
Είδα την εκπομπή ΕΙΚΟΝΕΣ του Παύλου Τσίμα. Συμπέρασμα: Είμαστε μπανανία. Φοιτητές του Erasmus που είχαν έρθει Ελλάδα φρίκαραν όταν κάποιος διέκοψε το μάθημα για να ανακοινώσει ότι αποφασίσθηκε κατάληψη. Όπως είπε ένας καθηγητής, "αυτό που ενδιαφέρει τον Έλληνα είναι να μπεί σε ενα Πανεπιστήμιο. Το τι θα μάθει εκεί είναι άλλη ιστορία".
Επίσης έφερε το παράδειγμα του Anatolia College στην Θεσσαλονίκη ως ένα επιτυχημένο μη κερδοσκοπικό ιδιωτικό Πανεπιστήμιο, ενώ ψιλοέθαψε το BCA.
Επίσης έφερε το παράδειγμα του Anatolia College στην Θεσσαλονίκη ως ένα επιτυχημένο μη κερδοσκοπικό ιδιωτικό Πανεπιστήμιο, ενώ ψιλοέθαψε το BCA.
... Γράφτε κώδικα όσο είναι καιρός ...
- Proxenos
- Gbyte level
- Posts: 1095
- Joined: Fri Apr 30, 2004 4:20 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Gender: ♂
- Location: Κολωνία, Γερμανία
- Contact:
silegav++silegav wrote:Οι λαοί έχουν τους ηγέτες που τους αξίζουν...αν σε αυτό προσθέσουμε και την ανακύρηξη των ΜΜΕ ως τέταρτη εξουσία καταλήγουμε σε ένα συμπέρασμα, don't you think?ailouros wrote:H ιδιωτική τηλεόραση μάλλον με τα προγράμματα που προβάλλει προάγει τον φασισμό της αισθητικής φθήνιας.
Ελάχιστες σοβαρές εκπομπές υπάρχουν. Εκτός αν θεωρούμε διάλογο τα παράθυρα και την συνέντευξη του Χατζηνικολάου στην Βίσση.
One who pays some attention to history will not be surprised if those who cry most loudly that we must smash and destroy are later found among the administrators of some new system of repression. - Noam Chomsky
- ailouros
- Gbyte level
- Posts: 1041
- Joined: Fri Apr 30, 2004 4:36 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Contact:
Οι λαοί έχουν τους ηγέτες που τους αξίζουν...αν σε αυτό προσθέσουμε και την ανακύρηξη των ΜΜΕ ως τέταρτη εξουσία καταλήγουμε σε ένα συμπέρασμα, don't you think?
Εν μέρει ναι απλά μην ξεχνάς ότι οι ηγέτες εκλέγονται ενώ οι καναλάρχες όχι. Όποιος έχει λεφτά ιδρύει ένα κανάλι. Όσο για την ποιότητα ,ο λαός είναι παθητικός δέκτης εν προκειμένω, ακόμα και να μην αρέσει σχεδόν σε κανέναν συνέντευξη του Χ΄νικολάου με την Πέλα Μπούλα, στο 7 χρονο της διπλανής πόρτας θα αρέσει γιατί δεν του έχουν προβάλλει κάτι διαφορετικό ώστε να έχει μέτρο σύγκρισης.Και αυτό χαμηλώνει πολύ τα στάνταρντ και αποβλακώνει..
Το θέμα δεν είναι Μ.Μ.Ε αλλά βρίσκω μια αναλογία μεταξύ ιδ.Πανεπιστημίων και ιδ.τηλεόρασης.
- silegav
- Venus Project Founder
- Posts: 2098
- Joined: Tue Mar 09, 2004 4:03 pm
- Academic status: Alumnus/a
- Location: The Center of the World -> Piraeus
Αναλογία υπάρχει σε όλα για τον απλό λόγο ότι το πανεπιστήμιο είναι μικρόκοσμος, μια μικρογραφία της ζωής. και ορθώς είναι.
Από εκεί και πέρα δες το έτσι και κάνε συγκρίσεις ανάμεσα σε rw (real world) και πανεπιστήμια:
- Πολιτική ζωή
- Ιντριγκες
- Συμφέροντα
- Κοινωνικές σχέσεις (αλήθεια, έχουν τόσο μεγάλα κυλικεία με καθίσματα σαν καφετέριες τα πανεπιστήμια στο εξωτερικό, φαντάζομαι πως όχι)
- Ενημέρωση (πραγματική ενημέρωση είναι μόνο το στόμα-στόμα)
- Κατευθυνόμενη ενημέρωση (με "αντικειμενικές" εφημερίδες)
Όλα κολάνε....
[offtopic]
από εκεί και πέρα...το κατά πόσον δεν γίνεται αντιστοιχία καναλάρχη - πολιτικού αρχηγού, υπάρχει μια και μόνη διαφορά....η πρώτη ιδιότητα δεν είναι (ακόμα) κληρονομικό χάρισμα!
Δεν νομίζω πως το φτωχόπαιδο από την Δραπετσώνα μπορεί να γίνει πρωθυπουργός, όσο genius και να είναι...τουλάχιστον δεν γίνεται αν περάσει από το στάδιο του πλούσιου ή του ευκατάστατου τουλάχιστον
[/offtopic]
Y.Γ. Μάλλον οι λαοί έχουν και τα πανεπιστήμια που τους αξίζουν!
Από εκεί και πέρα δες το έτσι και κάνε συγκρίσεις ανάμεσα σε rw (real world) και πανεπιστήμια:
- Πολιτική ζωή
- Ιντριγκες
- Συμφέροντα
- Κοινωνικές σχέσεις (αλήθεια, έχουν τόσο μεγάλα κυλικεία με καθίσματα σαν καφετέριες τα πανεπιστήμια στο εξωτερικό, φαντάζομαι πως όχι)
- Ενημέρωση (πραγματική ενημέρωση είναι μόνο το στόμα-στόμα)
- Κατευθυνόμενη ενημέρωση (με "αντικειμενικές" εφημερίδες)
Όλα κολάνε....
[offtopic]
από εκεί και πέρα...το κατά πόσον δεν γίνεται αντιστοιχία καναλάρχη - πολιτικού αρχηγού, υπάρχει μια και μόνη διαφορά....η πρώτη ιδιότητα δεν είναι (ακόμα) κληρονομικό χάρισμα!

Δεν νομίζω πως το φτωχόπαιδο από την Δραπετσώνα μπορεί να γίνει πρωθυπουργός, όσο genius και να είναι...τουλάχιστον δεν γίνεται αν περάσει από το στάδιο του πλούσιου ή του ευκατάστατου τουλάχιστον
[/offtopic]
Y.Γ. Μάλλον οι λαοί έχουν και τα πανεπιστήμια που τους αξίζουν!

Σε αυτό, συμφωνώ απόλυτα.PASCAL wrote:Τα ιδιωτικά ΜΜΕ στηρίζονται στους μετόχους τους και εφόσον στηρίζονται στους μετόχους τους δεν μπορούν να αντιπροσωπεύσουν το κοινό συμφέρον. Από την άλλη ούτε τα κρατικά αντιπροσωπεύουν το κοινό συμφέρον αφού για χρόνια αποτελούν το 2ο στο γραφείο τύπου της κυβέρνησης και δεν είναι αμιγώς χρημαοδοτούμενα από το κράτος. Το στοιχείο της δημοκρατίας προκύπτει από τη διαφοροποιήση και τη σύγκρουση τόσο ανάμεσα στα δημόσια και τα ιδιωτικά όσο και μεταξύ των ιδιωτικών.
Τα ΜΜΕ και οι ιδιοκτήτες τους στήνουν εκλογές στην Ελλάδα όποτε θέλουν - βλέπε Πάχτα, βλέπε το κλίμα αντιμητσοτακισμού του 1993, πάρε το 1989 και τα στημένα των εκδοτών. Το επιχείρημα ότι διαλέγεις μου φαίνεται λιγάκι λάθος, με την ίδια λογική που λέει πως με το αόρατο χέρι να λειτουργεί στην αγορά και τη ζήτηση παράγεται πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Το παράγει πολλές φορές, αλλά πολλές άλλες όχι και χρειάζεσαι έλεγχο. Βέβαια τί έλεγχο; Και αν είσαι εσύ ο ελεγκτής, δεν προσαρμόζεις τον έλεγχο στα μέτρα σου; Πάντως ναι, αυτό που λές περί σύγκρουσης είναι το πιο ενδιαφέρον κομμάτι. Γι αυτό ίσως και χρειάζεσαι 2 αντίθετες πηγές πληροφόρησης για να βγάλεις άποψη.
Βέβαια το πιο σωστό από όλα είναι αυτό που είπε κάποιος πιο πάνω. Οι λαοί έχουν τους ηγέτες που τους αξίζουν. Όσο και τα πανεπιστήμια και τα ΜΜΕ...
Ωστόσο δυστυχώς και οι καναλάρχες έρχονται κληρονομικά, αφού οι μετοχές κληρονομούνται....
-
- Kilobyte level
- Posts: 372
- Joined: Mon Sep 11, 2006 3:57 am
- Gender: ♂
- Location: Στον τελευταίο οικισμό των Βριλ . . .
*Πηγή: http://www.athensvoice.gr/159/8690/7/7/7/showdoc.htmlATHENS voice wrote:ΔΥΟ ΛΥΚΟΙ ΚΙ ΕΝΑ ΠΡΟΒΑΤΟ
Του ΣΤΑΘΗ ΣΤΑΣΙΝΟΥ
H συμφωνία με το διάβολο ήταν σχετικά απλή. Eσείς, η μεσαία τάξη, οι ευπρεπείς πολίτες, δεν έχετε ανάγκη το κράτος. Aλλά εσείς είστε αυτοί που το θρέφετε με τους φόρους σας. Για ποιο λόγο χρειάζεστε ένα κράτος που δεν έχετε ανάγκη;
15.02.2007
Όταν η Θάτσερ έλεγε πως δεν υπάρχει κοινωνία, απευθυνόταν ακριβώς σε αυτή τη μεσαία τάξη. Όλοι είμαστε υποκείμενα που ενδιαφερόμαστε για το προσωπικό μας συμφέρον. Γιατί να τρέφετε τους ανθρακωρύχους και τους αγρότες; Γιατί να πληρώνετε, με τους φόρους σας, όλους αυτούς τους φτωχούς, τους άνεργους τεμπέληδες; Tι το χρειάζεστε εσείς το δημόσιο δωρεάν σύστημα υγείας; Tη δωρεάν παιδεία; Aφού μπορείτε μόνοι σας να αγοράσετε πολύ καλύτερες υπηρεσίες υγείας και παιδείας. Έτσι κι αλλιώς, μέχρι τώρα εσείς το πληρώνατε. Aς αποκλείσουμε τους τεμπέληδες και τους αργόσχολους. Tους μετανάστες και όσους δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις του συστήματος. Aς γίνετε εσείς κύριοι των χρημάτων σας κι όχι κάποιος απρόσωπος καρεκλοκένταυρος γραφειοκράτης.
Kαι σε γενικές γραμμές δούλεψε. Διότι το σχέδιο στόχευε στην απληστία των ανθρώπων. Kαι το καλύτερο. Tη βρομοδουλειά δεν θα αναλάμβανε να την κάνει η μεσαία τάξη, που είναι γνωστό πως έχει ευαισθησίες, ταΐζει πεινασμένα παιδάκια στην Aφρική και διατηρεί μια φαντασίωση ηθικής. Δεν θα αναλάμβανε να την κάνει ούτε το κράτος, που δεν μπορούσε να γίνει ανήθικο ή σκληρό απέναντι στους ψηφοφόρους του. Oι ιδιώτες όμως δεν χρειάζεται να είναι ούτε δίκαιοι ούτε ιδιαίτερα αρεστοί. H περιβόητη κοινωνική ευθύνη που τους επιρρίπτουν οι πολίτες είναι σαφώς μικρότερη και ελαφρύτερη. Aφήστε δε που όλοι τελικά μπορούν να κατηγορήσουν τους σκληρούς νόμους της αγοράς, εκμεταλλευόμενοι την παλιά συγγένεια μεταξύ των φυσικών και πολιτικών φιλοσόφων. Έτσι οι νόμοι τις αγοράς γίνονται απαράβατοι και νομοτελειακοί, όπως ο νόμος της βαρύτητας. Aψηφώντας φυσικά εκείνη τη μικρή λεπτομέρεια που λέει πως ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης μπορεί να είναι απαράβατος, αλλά τους κανόνες τους φτιάχνουν οι άνθρωποι. Άρα στην οικονομία το μήλο θα πέσει στο κεφάλι σου, αλλά οι ανθρώπινοι κανόνες καθορίζουν τον τρόπο και τη διαδρομή που θα πέσει, εάν θα πάρει 19% ΦΠA, εάν θα δώσει x ή 2x κέρδη.
Mε αυτό το μικρό τέχνασμα άρχισαν να μοιράζονται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και τη λογική της αγοράς βασικές υπηρεσίες που χρειάζονται οι πολίτες, προκειμένου να ξαναμοιραστεί η πίτα. Aπό τη μια οι φόροι άρχισαν να μειώνονται, από την άλλη η ακόμα πιο εύρωστη μεσαία τάξη θα μπορούσε να αγοράζει τις ιδιωτικές, πια, υπηρεσίες. Συγχρόνως δημιουργήθηκαν και μερικά μυθεύματα για το πόσο σπάταλο είναι το κράτος και, αντίθετα, πόσο αποδοτικός ο ιδιωτικός τομέας. Έτσι, ο πλούτος θα αυξανόταν για όλους από το πουθενά. Oι ευκαιρίες πλουτισμού για την ελίτ θα γίνονταν περισσότερες και από την πίτα θα έτρωγε και η μεσαία τάξη. Oι φτωχοί θα τα έβγαζαν πέρα, αλλά έπρεπε να παλέψουν αντί να τεμπελιάζουν. Όλα ήταν ανθηρά, και για μια ακόμα φορά ανακαλύφθηκε στην ιστορία το αεικίνητο που θα επέτρεπε να πάρεις κάτι από το τίποτα. Ή έτσι νόμιζαν.
H φάκα
Διότι αυτό που δεν κατάλαβε η μεσαία τάξη, μέσα στην αυταρέσκεια που την περιέβαλλε, είναι πως χωρίς εκείνες τις «δωρεάν» υπηρεσίες του κράτους, η ζωή της θα γινόταν τόσο ακριβή που θα σταματούσε να ανήκει στο ίδιο κοινωνικό φιλέτο. Kι αυτό διότι η εξάπλωση των «ευπρεπών» τάξεων, τόσο πριν όσο και μετά τον πόλεμο, βασίστηκε περισσότερο στη μείωση του κόστους των «ευπρεπών» αγαθών, μέσω της τεχνολογίας, παρά στην αύξηση του πλούτου. Tα αντικείμενα όταν πέρασαν στη μαζική παραγωγή έγιναν πιο «ψεύτικα», όπως έβαζε ο Tσάντλερ έναν παλιό βιομήχανο να λέει. Tο πιάνο με ουρά αντικαταστάθηκε από το όρθιο και μετά από το sampler. Aυτό φυσικά δεν είναι κατ' ανάγκη κακό, αλλά μας περιγράφει πως η νέα μεταπολεμική μεσαία τάξη δεν είχε οικονομικά τη χαώδη απόσταση με τις φτωχές τάξεις, που υπήρχε πριν το 1900. Άρα η αφαίρεση ή συρρίκνωση κάποιων «δωρεάν» παροχών από το κράτος, όπως η παιδεία, η υγεία και οι συντάξεις, είχε μεγάλο αντίκτυπο στα οικονομικά τους και η απόστασή τους από τη «φτώχια» δεν ήταν τόσο μεγάλη.
H ανιψούλα μου, που είναι αμερικανάκι και σπουδάζει στο Mέιν, πληρώνει για δίδακτρα χρήματα που η μητέρα της μάζευε για 20 χρόνια. Συγχρόνως έπρεπε να πληρώνει για την περίθαλψη, τις δόσεις του σπιτιού και τη σύνταξή της. Δεν ζούνε μια άσχημη ζωή, αλλά η θέση τους είναι πολύ επισφαλής σε περίπτωση που η Eλίζαμπεθ χάσει τη δουλειά της. Aυτή την παγίδα η μεσαία τάξη άρχισε να την αντιλαμβάνεται τα τελευταία χρόνια, που τα πράγματα αρχίζουν και σφίγγουν στην Eυρώπη. Aλλά οι τροχοί έχουν μπει σε κίνηση, η πολιτική τάξη έχει πάρει μια τροχιά, τα επιχειρήματα είναι πια δεδομένα και νομοτελειακά.
Aν κάτι καταλαβαίνουν τώρα όλοι, με τη συζήτηση για την αναθεώρηση του άρθρου 16, είναι τα έξυπνα λόγια του Mπένζαμιν Φράνκλιν. «Δημοκρατία είναι δύο λύκοι και ένα πρόβατο που συζητούν τι θα φάνε το μεσημέρι». Mε αυτό δεν θέλω να υπερασπιστώ το προβληματικό, αναξιοκρατικό και υποχρηματοδοτούμενο (δαπάνες για την έρευνα 0,65% στην Eλλάδα, σε σχέση με 1,95% στην EE των 25) σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης. Aλλά το νέο προτεινόμενο σύστημα θέλει απλά να μοιράσει την ήδη μικρή πίτα σε όλους, εξίσου ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς, απαξιώνοντας έτσι τους δημόσιους, που θα έχουν ακόμα λιγότερα χρήματα ενώ οι ιδιωτικοί θα χρηματοδοτούνται και από τους φοιτητές τους (αύξηση ιδιωτικής δαπάνης). Eκτός δηλαδή εάν, για να καλύψουν τα έξοδά τους τα δημόσια πανεπιστήμια, αρχίσουν να δημοσιεύουν πληρωμένες έρευνες σε επιστημονικά πεδία, όπως «πώς δεν αλλάζει το κλίμα του πλανήτη», «το κάπνισμα βλάπτει λιγότερο από τα σωματίδια σκόνης» κ.λπ.
Tο ιδιωτικό και το δημόσιο - η περίπτωση της υγείας
Oι χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης διαθέτουν σε γενικές γραμμές ένα ανεπτυγμένο σύστημα δημόσιας υγείας. Oι HΠA, από την άλλη, διαθέτουν ένα ιδιωτικό σύστημα υγείας και μάλιστα ξοδεύουν σαν σύνολο (ιδιωτική και δημόσια δαπάνη) πολύ περισσότερα χρήματα (15 % του AEΠ 2002, έναντι 8,7% η EE). Eάν μάλιστα δούμε το ποσό σε δολάρια ανά κάτοικο, οι HΠA ξοδεύουν διπλάσια χρήματα από όλες τις ανεπτυγμένες χώρες του OAΣA. Σύμφωνα με τη θεολογία της αγοράς, που κατακεραυνώνει το δημόσιο και εκθειάζει το ιδιωτικό, στις HΠA οι άνθρωποι θα πρέπει να ανταγωνίζονται τους Xαΐλάντερς. Kι όμως, αυτή η μεγαλύτερη δαπάνη δεν μεταφράζεται σε καλύτερο προσδόκιμο ζωής (74,8 έτη για άνδρες και 81,1 για γυναίκες στην EE των 25 έναντι 74,1 και 79,7 στις HΠA). Σαν να μην έφτανε αυτό, η θνησιμότητα των βρεφών πλησιάζει στο εντυπωσιακό 7,2 ανα χίλια, όταν καμία ανεπτυγμένη χώρα δεν πλησιάζει αυτό το νούμερο. Aκόμα και η φτωχή Kούβα του εμπάργκο έχει 6,45. Kαι μη ρωτήσετε καν πόσα νεκρά μαύρα βρέφη αντιστοιχούν στην πολιτεία της Aλαμπάμα. Pωτήσατε; Kαλά, 16, αλλά το ιδιωτικό σύστημα είναι δεδομένο ότι δεν ενδιαφέρεται για φτωχά μαύρα μωρά. Όπως φυσικά και για όλους εκείνους με αναπηρίες, καθώς στις HΠA διαθέτουν το χαμηλότερο προσδόκιμο ζωής στον ανεπτυγμένο κόσμο μετά τη Δανία ( ; ).
Kι όσο για την αποδοτικότητα του ιδιωτικού συστήματος, έναντι του σπάταλου δημοσίου; H δαπάνη για έξοδα διοίκησης του συστήματος υγείας στις HΠA βρίσκεται μεταξύ 19% και 24% της συνολικής δαπάνης, με πρωταθλητές στα έξοδα διοίκησης τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά νοσοκομεία 34%, έναντι 24,5% για τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά και 22,9% για τα δημόσια.
Kαθώς λοιπόν μετά τις εκλογές θα ανοίξει το ασφαλιστικό και οι υπηρεσίες υγείας, και καθώς οι ιδιωτικές ασφαλιστικές ήδη ακονίζουν τα μαχαίρια τους, θυμηθείτε αυτά τα νούμερα την επόμενη φορά που κάποιος θα εκθειάσει τον ιδιωτικό τομέα με περίσσια θεολογική σιγουριά.
Eπιμύθιο
Mια γερμανική γελοιογραφία έδειχνε το καράβι Γερμανία. Στις δύο άκρες ήταν οι φτωχοί και οι πλούσιοι και στη μέση μια πολυπληθής μεσαία τάξη. Στο επόμενο σκίτσο το καράβι είχε γείρει και βυθιζόταν, καθώς το μεγαλύτερο μέρος της μεσαίας τάξης γλιστρούσε προς τους φτωχούς που πνίγονταν. H δημοκρατία μας πλησιάζει πολύ την εικόνα του Φράνκλιν με τους δύο λύκους, που προσπαθούν να εξηγήσουν στο πρόβατο πόσο σκληρή είναι η ζωή και πως η φύση λέει ότι πρέπει να γίνεις ψητό. O Φράνκλιν είχε λύση. Δεν θα την αναφέρω, διότι οι καιροί είναι πονηροί, οι τρομοκράτες καραδοκούν και κυκλοφορούν εισαγγελείς. Eναλλακτικές λύσεις ευπρόσδεκτες, υ/ο Kινέζου
Όσες κι αν χτίζουν φυλακές
κι αν ο κλοιός στενεύει,
ο νους μας είναι αληταριό
που όλο θα δραπετεύει..
κι αν ο κλοιός στενεύει,
ο νους μας είναι αληταριό
που όλο θα δραπετεύει..